Skutor
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
I Sveriges skeppslista 1960 har jag hittat följande: ANNI 69/37/20,54/5,97/2,23 IDEFJORD 74/43/20,13/5,96/2,24 VERDANDI 61/28/17,74/6,15/2,68 KULLAVIK 114,10/80,81/25,92/6,90/2,65 AGNETE har jag tyvärr ingen uppgift på. MVH Jan
Re: Skutor
Sv Skl 1955: AGNETE 38/17/75, 15.37 x 5.51 x 2.51
Re: Skutor
Tack, Jan och Torsten för uppgifterna.
Beträffande M/S Kullavik ( Reg.nr: 3163 ) bifogar några foton när hon kommer till Randers i Danmark med last av trä från Norrlandskusten. Frågan är om inte skepparen hade primsoll - märket på stövelskaftet den gången.
Beträffande M/S Kullavik ( Reg.nr: 3163 ) bifogar några foton när hon kommer till Randers i Danmark med last av trä från Norrlandskusten. Frågan är om inte skepparen hade primsoll - märket på stövelskaftet den gången.
Re: Skutor
Man läser ibland i förlisningsrapporter att fartyget flöt på lasten vid förlisningen. Det var väl såhär det såg ut då.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
"Är det inte vatten på däck är det inte last"
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skutor
Nja - inte så anmärkningsvärd nedlastning; jag skulle tro, att hon kom från Vänern - det gick mycket trä därifrån, innan lastbilarna tog över. Fartyg under 150 bruttoton behövde och hade inte heller lastmärke. Alla de danska små kustmotorfartygen - Caroline och alla de andra - mätte 149 brt. Jag bifogar en bild på Samka, som fortfarande finns kvar i ursprungligt skick, hemmahörande i Marstal.
- Attachments
-
- Samka OXWI.jpg (47.22 KiB) Viewed 13322 times
-
- Posts: 121
- Joined: 14 Mar 2010, 21:57
Re: Skutor
Var det inte ungefär så här det såg ut? Jämför med denna bild som jag hämtat från en annan tråd.TRIKAREN wrote:Tack, Jan och Torsten för uppgifterna.
Beträffande M/S Kullavik ( Reg.nr: 3163 ) bifogar några foton när hon kommer till Randers i Danmark med last av trä från Norrlandskusten. Frågan är om inte skepparen hade primsoll - märket på stövelskaftet den gången.
- Attachments
-
- Skuta vid sjöslussen sjötorp Ellen.jpg (77.86 KiB) Viewed 13271 times
Re: Skutor
På en engelsk site har man klassificerat fartyg med förkortningar. K står för Ketch och Dy står för Dandy. Jag har hastigt försökt leta rätt på en översättning men hittar ingen. Någon som vet vad en "dandy" är för något?
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
Dandy är ett annat namn för yawl vilket är ett tvåmastat segelfartyg med mesanmasten (försett med ett litet segel) placerat bakom hjärtstocken.
Re: Skutor
Tack för det Jan, på svenska använder vi väl begreppet galeas på detta flytetyg liksom på engelskans ketch och jawl, åtminstone när det gäller nyttotrafiken. På icke nyttotrafik stöter man på ketch och ibland även jawl. Förmodar att engelskan inte använder "galeas" då de har har uppdelningen på ketch och jawl och dessutom jawlens synonym "Dandy".
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Skutor
Engelsk kutter är väl en nära släkting
Re: Skutor
Ja det borde man väl kunna säga om man med engelsk kutter menar både ketch-riggade och jawl/dandy-riggade. Och det menar man nog.
Re: Skutor
Även fransmännen hade 'dundees' här är en - Mascotte från Fecamp.
- Attachments
-
- Mascotte, Fecamp - dundee.jpg (66.32 KiB) Viewed 13087 times