Rekord i Karlsborgs hamn idag!

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Börje Åström

Rekord i Karlsborgs hamn idag!

Post by Börje Åström »

Nytt rekord avseende issituationen i Karlsborgsverken. Vilket bara bevisar vilken suverän vinterhamn det är. Fallande vattenstånd och nordlig vind gör det lätt för hamnbåten att tömma hamnen. Förutsatt att havet inte lagt sig.
I slutet av 70-talet hade vi isfritt den 6 januari med samma förutsättningar som nu, bara med den skillnaden att istjockleken i skärgården i övrigt var upp emot en halvmeter.
Rolle tog bilderna idag!
Attachments
Vy mot S från Billerud.JPG
Vy mot S från Billerud.JPG (37.99 KiB) Viewed 5621 times
Kalixälvens inlopp i NW.JPG
Kalixälvens inlopp i NW.JPG (34.21 KiB) Viewed 5621 times
Rolle

Förra året

Post by Rolle »

Förra året såg det ut så hära i början av Januari...
Attachments
Viscaria 06-01-04.JPG
Viscaria 06-01-04.JPG (65.75 KiB) Viewed 5609 times
Rolle

NSD i dag

Post by Rolle »

I dag kunde man läsa detta i NSD Ingen is i sikte

KALIX. Sveriges nordligaste hamn, Karlsborg, är helt isfri en bra bit in i januari och det har förmodligen aldrig inträffat tidigare.- Jag har hållit på i 15 år och aldrig har det varit så här gynnsamt, säger Torkel Wikström, som sköter isbrytningen i hamnen med sin lilla bogserare Vikingen.
Den som eventuellt gjorde sig en tur till Karlsborg i går och såg hamninloppet och hamnen kunde tro att det var en vacker soldag mitt i sommaren. Ingen is i sikte om man inte flyttade blicken upp mot älven eller öarna mitt emot. Den tunna iskanten gick från Klockaregrundet och mot Hällskär-Björkskär.

Den lilla tunna is som fanns i hamnen hade på natten dragit sig ut till havs i och med kraftigt utfall och nordliga vindar.

- Vattnet föll cirka 50 centimeter i natt (läs: i går natt) och när det inte finns is i havet som håller emot så dras isen som finns i hamnbassängen ut, säger Torkel Wikström som normalt den här årstiden brukar ha assistans av de stora statliga isbrytarna när en båt anländer.

"utmärkt vinterhamn"
En annan som kan intyga att det är extremt lite is är Börje Åström. Han höll upp hamnen i Karlsborg på 70-talet med Storviking som är en betydligt större båt än den Torkel Wikström har i dag.

- I år är det rekord. Visst fanns det vintrar i slutet av 70-talet när det var gynnsamt i hamnen men då var isen stark i skärgården. Särskilt minns jag ett år då det också var extremt lite is i hamnbassängen men samtidigt gick det isväg mellan Vikmanholmen och Nyborg bara ett hundratal meter bort, säger Åström.

Börje Åström anser att Karlsborgs hamn är unik genom att isen kan dras ut till havs när vattnet faller och vinden slår om till nordlig.

- Karlsborg är en utmärkt vinterhamn, bara den tänkta muddringen blir av. Det är också en förutsättning för att Billerud ska klara av råvaruförsörjningen.

isfritt i Bottenviken
På Kallax intygar meteorologen Karin Wilhelmsson att det är mycket lite is för årstiden.

- Det ser helt isfritt ut i Bottenviken. I Luleå är det is ut till Junkön medan det inte finns någon is ner mot Piteå. Man ser också på vår radarbild från tisdagen att det är isfritt i farleden in till Karlsborg. Jag tycker det liknar Stockholms-väder i negativ bemärkelse.

Publicerad: 2007-01-12 K-L SUNDQVIST NSD
Husum

Isläget

Post by Husum »

Gokväll
Ja, i Husums hamn är det nästan lite mer is tycker jag.
Det går fort med isläggningen nu, det har varit ca 8*kallt nu i veckan några dagar, och isen har blivit någon tum nu sedan tisdag, och vid utloppena Gideälven och Husån sitter det folk och pimplar hela dagarna.
Men redan till veckan skall det väl bli en 5 grader varmt och regn, så den enda is man får känna på då är väl kanske den på gårdsplanen hemma.
Ha en bra kväll önskar
Håkan Sundström
Börje Åström

Post by Börje Åström »

Nionde januari 2005 åkte Rolle skoter till Karlsborg, tog bilden och mätte isen till 45 cm. Vad skall man säga? Billigt är det för oss som har direktverkande elvärme.
Attachments
Doggersbank Viskaria..JPG
Doggersbank Viskaria..JPG (31.87 KiB) Viewed 5341 times
Post Reply