Kent Olsson wrote:Bisarr va ordet....
Tydligen kan man bara åka och se ut en lämplig båtvagn och lägga beslag på om man behöver en.
Polisen har lagt ned utredningen med motivation:brott kan ej styrkas.
MEN jag ger mig attan på att om vagnens rätte ägare tog tillbaka den, skulle han åka dit för något brott.....
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Kent Olsson wrote:Bisarr va ordet....
Tydligen kan man bara åka och se ut en lämplig båtvagn och lägga beslag på om man behöver en.
Polisen har lagt ned utredningen med motivation:brott kan ej styrkas.
Lärdom av det, när man bygger någonting sånt här, Ta Dremeln och gravera in lite identifierande text och symboler här och där där en tjuv inte ser det så lätt. På så vis så blir det lite skojigare när polisen säger Vi har fått en anmälan om att du stulit denna vagn och tjuven svarar nejdå, den byggde jag för tio år sedan. och polisen sedan kontrollerar de identifieringstecken ägaren gjort, där det bland annat står att läsa "byggd av janne, juni 2003".
I det här fallet var nog inte identifieringen något problem då han hade kort på vagnen med sin båt på. Man kunde se specialdetaljer som bara finns på en hembyggd vagn och som stämde överens. Dessutom kunde nog flera av hans kompisar som sett vagnen tidigare vittnat om att det är just hans vagn.
AILA ligger väl föankrad på Södra Trädårdsholmen i Lurö Skärgård. Hon skulle bogseras till
Karlstad för skrotning, men bogserbåten fick bekymmer och fick släppa AILA som åkte upp på holmen.
Vi den tidpunkten var det mycket högt vatten så hon ligger säkert där hon ligger, och får säkert ligga kvar där.
Tog en båttur förbi Aila idag för att kolla hur vintern hade påverkat vraket. Nästan ingenting, hon står likadant som i höstas. Det enda man kan se är att isen lyckats skrapa bort lite färg på utsidan mot sjön. Står stadigt på en berghylla dock vattenfylld. Det måste vara en seglivad gammal dam, det är ju inget skyddad läge precis.
Alltså efter att ha följt den här historien så måste jag säga bara få tillägga att man slutar inte bli förvånad över drömmare.
Men så tragiskt att det får gå till så här.
Har någon möjligen lat,long till underverket av byråkrati
Hej !
Ja helt otroligt !
den här säljaren (markägaren )ringde mej i fredags och undrade om jag fortfarande var intresserad !
bakgrunden var att jag förra sommaren kontaktat markägaren för att höra om den var till salu för billig peng om jag bärgade den !
men han vågade då inte gå med på det eftersom det fanns en känd ägare som
Karlsson då hade ett löpande hyreskontarakt med ! och som han då tydligen löpande betalade !!
trots det så tog ingen av dessa herrar bort båten ! utan markägaren kände sig tvingad göra något när grannar och myndigheter skrek högt om nedskräpning ,oljeutsläpp och liknande !!
han lade då ut stora pengar på mobilkran för att få upp den till sin gård ,
i samband med det blev den otroliga historien med vagnen !!!
sen har inget hänt !!!!!!!!!! markägaren har sålt sin gård ! båten måste bort !
karlsson och rätte ägaren skiter i det hela !!!! båda anser troligen den andre skall betala bärgningen ????
så nu går den till skrot fick jag höra !! om jag inte var intresserad köpa för markägarens utlägg !
mitt intresse av var bara om den låg sjunken i sjön så det bara var att bärga och bogsera iväg !
nu kostar den ju tidigare utlägg + ny mobillyftning för få den i sjön !!
ointressant för mej ! tror inte vagnen klarar 25 mil ! vågar inte changsa heller !
den lär väga 17 ton
jovisst ! men markägarens utlägg är så höga så det är ingen affär för någon annan än han att skrota den !!
kommer man med en hel båt så är nog priset inte så högt ?
skall ju helst vara i lagom bitar till Stena Metall i .......? säffle? Karlstad?