[/b
Simone knep sk.ättling snabbt. Förmodligen med ett gapskratt. Här är en till.
]Inget namn fanns någonstans. Jag gissar på Polstjärnan (Motala).
Polstjärnan låg i Helsingborg sommaren - 62. Vi var några från SVK3:an som hjälpte
ägaren med att bära ombord ett kylskåp. Vill minnas att de flyttat ned från Stockholm.
Polstjärnan hade ett ovanligt slankt förskepp med mycket utfallande stävlinje.
Den här skutan hade ett likadant förskepp. Storleken stämmer. Kanske någon har foton
när hon ligger i sitt rätta element.
När vi låg i Helsingborg med SVK båtarn -62, så låg även Heimdal (Vaxholm) där brandskadad.
Hälsningar Douglas
OKÄND SKUTA 2
- Skepparättling
Re: OKÄND SKUTA 2
Dogge wrote:[/b
Simone knep sk.ättling snabbt. Förmodligen med ett gapskratt. Här är en till.
]Inget namn fanns någonstans. Jag gissar på Polstjärnan (Motala).
Polstjärnan låg i Helsingborg sommaren - 62. Vi var några från SVK3:an som hjälpte
ägaren med att bära ombord ett kylskåp. Vill minnas att de flyttat ned från Stockholm.
Polstjärnan hade ett ovanligt slankt förskepp med mycket utfallande stävlinje.
Den här skutan hade ett likadant förskepp. Storleken stämmer. Kanske någon har foton
när hon ligger i sitt rätta element.
Hälsningar Douglas
Doglas här gapskrattas inget detta är blodigt allvar

Skämt åsido hade bara en bild på Simone i det utförandet men det var många detaljer som stämde.
Denna stackars skuta är du på helt rätt spår visst är det Polstjärnan ex. Ring Andersen.
Har även bild på när förfallet gått ännu längre men jag nöjer mig med att lägga ut en annan vinkel.
Och ett trevligare kort ur Harry Karlssons samling, där hon ligger i Vadstena hamn.
//
Anders
- Attachments
-
- 5891 Polstjärnan Malmö Hamn 18 okt 1969.jpg (59.99 KiB) Viewed 4874 times
-
- Sk Polstjärnan i Vadstena bild ur H Karlssons samling.jpg (92.56 KiB) Viewed 4874 times
Re: OKÄND SKUTA 2
Den köptes 1917 till Sverige av ett Rederi AB Polstjernan i Stockholm som Polstjernan I, och man lyckades komma upp till Polstjernan VII, innan det vart slut runt 1920. Man ägde också varvet i Råå en tid.