OKÄND SKUTA 5
OKÄND SKUTA 5
Här kommer en liten goding. Den skall vara lätt. Finns med i flera böcker. Det är skall bli
kul att se om någon har uppgifter om dess tid i lastfart. Existerar den i idag?
Hälsningar Douglas.
kul att se om någon har uppgifter om dess tid i lastfart. Existerar den i idag?
Hälsningar Douglas.
Re: OKÄND SKUTA 5
Hej Douglas.
Ingen tvivl bygget i Danmark, men hvad det er for skib har jeg ingen ide om.
Hilsen Niels stummann.
Ingen tvivl bygget i Danmark, men hvad det er for skib har jeg ingen ide om.
Hilsen Niels stummann.
-
Jag tror det är Blå Jungfrun af Kalmarsund byggd i Fjellebroen, Danmark 1895 ellerr 1901.
Sture Lundgren skiver i sin bok, att den var byggd 1901, men hur säker han var på det, vet jag inte. Den var troligen inte heller registrerad i Danmark.
-
Det finns en film på You Tube där byggnadsåret 1895 är angivet. Länk www.youtube.com/watch?v=yTd4fnxbao0
- Skepparättling
"Hatten av" för Janne, eller?
Den på filmen, som är väldigt lik den på Doglas bilder, har ju fått passande färg till sitt namn......
Dock framgår inte ifall hon existerar fortfarande?? och vart, ser ju utrikiskt ut på filmen.
Den på filmen, som är väldigt lik den på Doglas bilder, har ju fått passande färg till sitt namn......
Dock framgår inte ifall hon existerar fortfarande?? och vart, ser ju utrikiskt ut på filmen.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Det gick fort den här gången. Visst är det Blå Jungfrun. Fjellebroen ,som ligger mellan Faaborg
och Svendborg är rätt. (Där låg motorfabriken Ideal). Enligt Mätbevis från 1905, då hon blev
Saga af Mönsterås var b.året 1901. Som dansk hette hon Maren. Sedan följer många år då
man inte vet så mycket. Degerhamn blir tydligen hemmahamn,med bl.a. Kalle Hagman som
skeppare. Där fanns det två Sagor så smeknamnet blev Lill-Saga. "StorSaga" kom att heta
Amber långt senare. Någon påstod att även Västervik kan ha varit hemmahamn. Sture Lundgren köpte skutan 1951.Då låg den i Byxelkrok,upplagd sedan några år. Ett omfattande
renoveringsarbete påbörjades. På hösten -53 släpade han upp skutan på land strax söder om
Byxelkroks hamn. Alla bord i friborden byttes och ung hälften av bottenborden många spant,
balkvägare , brädgångar mm. Sture upskattade att ung 85 % av skutan blev utbytt.
Motorn som var en Vestervikare 12-16 Hkr lyftes ur och såldes. Virket kom från Böda Kronoskog. Han sågade ner träden själv och fraktade stockarna till sågverket i Nabbelund.
I augusti 1957 sjösattes skutan,assisterad av Kapdufvan som bogserade in till hamnen.
Senare den hösten seglades skutan hem till Saltsjö Duvnäs. Blå Jungfrun seglades nu i några
år utan motor. På hösten -65 monterades det in en Forddiesel NG6 runt 90 hkr. Hon såldes
i början på åttiotalet och seglades ner till Medelhavet. Jag minns en TV film om skutan från
58-59.
och Svendborg är rätt. (Där låg motorfabriken Ideal). Enligt Mätbevis från 1905, då hon blev
Saga af Mönsterås var b.året 1901. Som dansk hette hon Maren. Sedan följer många år då
man inte vet så mycket. Degerhamn blir tydligen hemmahamn,med bl.a. Kalle Hagman som
skeppare. Där fanns det två Sagor så smeknamnet blev Lill-Saga. "StorSaga" kom att heta
Amber långt senare. Någon påstod att även Västervik kan ha varit hemmahamn. Sture Lundgren köpte skutan 1951.Då låg den i Byxelkrok,upplagd sedan några år. Ett omfattande
renoveringsarbete påbörjades. På hösten -53 släpade han upp skutan på land strax söder om
Byxelkroks hamn. Alla bord i friborden byttes och ung hälften av bottenborden många spant,
balkvägare , brädgångar mm. Sture upskattade att ung 85 % av skutan blev utbytt.
Motorn som var en Vestervikare 12-16 Hkr lyftes ur och såldes. Virket kom från Böda Kronoskog. Han sågade ner träden själv och fraktade stockarna till sågverket i Nabbelund.
I augusti 1957 sjösattes skutan,assisterad av Kapdufvan som bogserade in till hamnen.
Senare den hösten seglades skutan hem till Saltsjö Duvnäs. Blå Jungfrun seglades nu i några
år utan motor. På hösten -65 monterades det in en Forddiesel NG6 runt 90 hkr. Hon såldes
i början på åttiotalet och seglades ner till Medelhavet. Jag minns en TV film om skutan från
58-59.
- Attachments
-
- hppg001.jpg (96.95 KiB) Viewed 13222 times
-
- hppg001.jpg (89.95 KiB) Viewed 13222 times
-
- hppg001.jpg (79.28 KiB) Viewed 13222 times
-
- hppg001.jpg (94.2 KiB) Viewed 13222 times
-
- hppg001.jpg (91.2 KiB) Viewed 13222 times
Jag hade glömt bort, att hon hette 'Maren' som dansk. Den finns med i 1903 och 1905 års danska listor: NLKD Maren galeas 1901 Fjellebroen 22 brt 16 nrt C Pedersen, (Strynö), Rudköbing.
- Skepparättling
Tackar återigen för huvudbry, och för trevliga bilder och kul information.
När vi är i Byxelkrok och harvar kastar jag ut dessa för mig okända skutor, och hoppas på den samlade kunskapen...
Båda "tokförstorade" ur vykort från Byxelkrokshamn.
När vi är i Byxelkrok och harvar kastar jag ut dessa för mig okända skutor, och hoppas på den samlade kunskapen...
Båda "tokförstorade" ur vykort från Byxelkrokshamn.
Mvh
Anders
Anders
-
Byxelkroking 2 är nog 3773 Gottfrid av Byxelkrok byggd Råå 1900. 1:an kan vara 8539 Carina Sjötorpsbygge från 1942 men jag är inte helt säker.
Det är inte Carina. Hon hade en väldigt hög kajutkapp.
-
Ny gissning på 1:an. 6267 Ann av Färjestaden byggd i Svendborg 1900.
- Skepparättling
Tack Båda.
Då har denna (tidigare okända) Carina med största sannolikhet rnr 8539.
Då har denna (tidigare okända) Carina med största sannolikhet rnr 8539.
Mvh
Anders
Anders
Några bilder till.
Gottfrid bör vara rätt.
Ann är säker.
Hälsn. Douglas.
Gottfrid bör vara rätt.
Ann är säker.
Hälsn. Douglas.