Lyfta ett vrak

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Har på senare tid fått en fullständigt galen ide! Och även om jag inte är dum nog att företa ett sånt här projekt själv så är det roligt att drömma kring ämnet.

Lite av en slump så har jag råkat snubbla över ett vrak som tidigare byggts som passagerarfartyg (sent 1800-tal i Järn), men som senare lär ha konverterats till arbets/bogserfartyg.
Platsen är känd men ligger ute på öppet vatten vilket har gjort att vraket inte varit helt lätt att nå. Vilket också gjort att det inte ska ha plundrats i någon större utsträckning.
Vraket i fråga ska ha sin ångmaskin och panna kvar, och efter utsago lär vraket vara i ett ypperlig skick (Han gick inte till botten pga av brand eller grundstötning) Nej han ska ha kapsejsat pga av last förskjutning.

Vad bör man tänka på om man får för sig att pröva att lyfta honom. Och hur ser ägarförhållanden ut för vrak, Och hur kollar man upp sånt?
Tror ni det går att få igång en ångmaskin i ett sånt objekt?
Hur är syreförhållandena på 35 meters djup och är det svårt att dyka på de djupen?

Och lägg av med kommentarer som -Du behöver massor med pengar! Det fattar vem som helst att det behövs finansiering!
Så kom igen och dröm lite nu, hur skulle ett lyft lättast göras.
Ex har jag hört att man tidigare använt pingpongbollar för att lyfta andra vrak.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Lyfta ett vrak

Post by Klas Andersson »

Det dä'r är något som jag har en hel del erfarenhet av !

jag har bärgat och sen fixat till och startat en 130 hk Skandia som legat 24 år på bottnen !
http://outdoors.webshots.com/album/5632 ... t=outdoors

min nuvarande dykbåt hade innan jag bärgade den legat 22år på bottnen och den motorn sitter i ännu idag !
bara bytt pump och elgrejorna + givetvis total rengöring !och byte av oljetråget som var sönderrostat !
http://outdoors.webshots.com/album/5632 ... t=outdoors

MEN ! detta var i Vänern -sötvatten !

ett annat exempel är SS FREJA i Fryken !

hade det varit på Västkusten så hade hela skrovet varit bortrostat !!

så först ! var är det ! och hur länge har vraket legat sjunket ?

äganderätten består även i ett sjunket fartyg .
men det går att änmäla det till myndigheterna som Sjöfynd !jag har så blivit ägare till en lastångare !! SS THEODOR

men enklast är absolut leta upp siste ägaren ! för ett registrerat fartyg så är det inga problen !

Glöm pingpoll bollar !! jag tror det är en skröna !?

enklast är stora lyftsäckar som man fäster och sedan fyller med luft ,alternativt sänker tankar som man efter att fäst dom
fyller dom med luft underifrån !
de skall då vara öppna nedtill så vattnet kommer ut när luften ställer sig i dom
I princip lyfter en 1 kubiks säck 1 ton .

en 3 kubiks oljetank = 3 ton o,s,v

Skandian väger över 8 ton , krävde 3 st oljetankar

med den metoden har man då vraket hängande under ytan och får bogsera det till hamn för lyft ,

sen går det ju lyfta med pontonkran eller wirespel till flytande pontoner eller liknande ( SS FREJA)
men då börjar det bli dyrt !

största problemet i öppen sjö anser jag vara att få lugnt väder så man kan ligga ankrad !

35 meter är ju klart dykbart MEN en dykare har begränsad tid per dag på det djupet !!
har inte mina tabeller här nu men gissar på .... 25 minuter ?

på 24 meter har man 40 minuter på sig innan man måste ha ett ytintervall på flera timmar !

sen finns det ju olika blandgaser en del använder för att få längre bottentid !
men inget jag pysslat med .

så inget är omöjligt ! det gäller bara att vara jävligt envis !
för allt som kan jävlas brukar göra det !!
Mvh Klas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Han/hon ligger strax utanför sthlm och lär ha sjunkit någon gång på femtiotalet med andra ord, alltså relativt sent.

Jag har faktiskt en exakt plats och namn, men det känns dumt att skylta med ett vrak som inte är allt för plundrat "än"!
Så ursäkta om jag är lite knapphändig.

Jag funderar på att åtminstone göra en resa dit i sommar som kommer och försöka dokumentera skrovets skick, eventuellt även se vilken sida han lagt sig på resp hur ägarförhållandena ser ut idag.

Platsen är faktiskt inte helt okänd och vraket är utmärkt i sjökortet, så för dyk-intresserade tänker jag inte bjuda på en position i dagsläget tills jag får en klarare bild av vem som står som ägare.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Kollade in dina bilder också och det var tusan vad du legat i. Men förbaskat roligt att se ett vrak komma tillbaka från de döda. Och det var kul att se Pentan få tillbaka sin forna glans också.
Kan det vara en Md96 måntro?

Gissar att din skuta tidigare varit en mindre fiskebåt som förlist. Men kände du till historien om henne innan du bärgade henne?
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Lyfta ett vrak

Post by Klas Andersson »

Det är en Gammal MD 47 som sattes i en helt nybyggd båt 1977
Det var en Fiskare från Köpmannebro-Leif carlsson , som lät bygga den på ett varv i Karlstad .
den hade då en trålwinsch och han trålade med en liten trål !
båten var bara några månader gammal när han körde fast trålen i en rejälstenbumling söder om Hindens Rev .
han kopplade då loss Trålen och Shacklade den direkt i relingen för att försöka köra loss den ,
15 meter djupt så den var spänd rakt ner !
Så långt är det solklart !
Han och båten försvann nämligen spårlöst den dagen ! Leif hittades 2-3 år senare på Hindens Rev ,
men båten hittades inte förrän 1999, den hade vid bärgningen ett stort hack i relingen, (syns nog på bild ?)
utan tvekan gjort av proppellern på en stor lastbåt !
Vad som hänt är säkerligen att en båt kopplat på autopiloten och bryggan obemmannad har den sedan seglat ner Leif som låg
helt fast med trålen spänd ner till stenen !

på de anhörigas begäran hölls en Sjöförklaring på Tingsrätten i Karlstad efter bärgningen ,
men det fanns enligt Rätten inga bevarade register på vilka båtar som passerat slussarna i Trollhättan den dagen
Märkligt !!?

kan tilläggas det hänt förut !! "utlänningar" seglar utan folk på bryggan på Vänern !!!!!!
flera gånger har båtar gått upp på land efter att besättningen lämnat bryggan på Vänern !!
Ändrar de inte kursen vid Naven hamnar de på land norr om Dalbergså !! vad jag vet har två gjort det !

Om du läser boken om PER BRAHES bärgning i Vättern ...1923? så finns det bra bilder och beskrivning hur man winschade upp den mellan två skutor med balkar emellan tills den var uppe så hög den gick att länspumpa .
var tydligen bara sedan att fyra på i pannan och starta maskinen !
tror den sjönk 1918, så allt ok efter 4-5 år på bottnen .
minst 30 meter djupt där den låg

går säkert hitta bra beskrivning på FREJAS bärgning ochså , liknande metod användes där från 50 meters djup
Mvh Klas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Det där med obemannade bryggor är verkligen ett problem. Mer än ett fartyg har ränt upp på land eller gått till botten pga av ren och skär snålhet/dumhet!
Och intressant historia ditt fartyg har ändå. Men hur gick det till med ägarförhållandet i ditt fall. Fick du bara bärga skutan hur som helst?

Jag har börjat forska en hel del om vraket i fråga, men än har jag gått bet på vem som kan tänkas stå som ägare idag.
Därav är Frejas bärgning särskilt in tressant.

Tydligen lär hans original maskin ha havererat för att senare bli utbytt mot en modernare compound ångmaskin.
Däremot har jag fått höra att när ångbåtar sjunker så är risken stor att pannan spricker. Men det får man kanske räkna med. (jag tror ändå inte den bara går att dra igång hur som helst ändå)

Men jag har redan börjat fråga runt bland bekanta som dyker (själv har jag fobi så jag får snällt titta på) om de vill hänga med på ett litet dokumentations dyk till skutan i sommar och jösses vilket intresse det verkar vara! :D
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

Tittade lite på dina bilder på den bärgade skandian, och det är fantastiskt vilket fint jobb du gjort med den.
Gissar att den låter fantastiskt.

Kan tipsa om att det i karlskrona skärgård står två gamla fartyg uppe på en slip och om jag inte minns helt fel så har en av dem en tre cylindrig tändkula (gissningsvis en skandia)
En av cylindrarna saknar däremot ett topplock, men den kanske kan duga som reservdels motor. Med ägarens godkännande vill säga.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Lyfta ett vrak

Post by Skepparättling »

Klas Andersson wrote:
Om du läser boken om PER BRAHES bärgning i Vättern ...1923? så finns det bra bilder och beskrivning hur man winschade upp den mellan två skutor med balkar emellan tills den var uppe så hög den gick att länspumpa .
Då mina förfäder var respektive varit skeppare på skutorna kan ni få se bilder även här på forumet...
Bärgning med Galeasen Don Carlos och Galeasen Carl Gustaf skedde dels med ett misslyckat försök. Och ett mer lyckat 1922 då med hjälp av en pråm kopplad till aktern av Per Brahe.
Dock kom Per Brahe inte längre än till ytan med överbygget med den metoden. Senare lyftes hon så hon kunde länspumpas med hjälp v 5 lastångare "kanalpesar".

Lycka till med "projektet"
Attachments
Perbrahes Bärgning 1922 närbild på Tord.jpg
1998 Per Brahe Inväntar ångarna för sista lyftet .jpg
Per Brahe 5 ångarna i lyftposition 13 augusiti 1922.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Lyfta ett vrak

Post by Klas Andersson »

Det där att en panna Exploderar vid förlisningar ! tror jag är en skröna !
Liksom att bilar på Film exploderar och brinner så fort någon skjuter på dom ! eller de slår runt !

Jag har dykt i flera Maskinrum där pannan blivit mycket hastigt avskyld !
och inte sett något sådant !

Givetvis så mår pannan inte bra av det ! liksom att för snabb påfyrning ochså kan sabba Pannan !

Men både Freja och Per Brahe sjönk mycket hastigt ! och Pannorna var ivarje fatt på Per Brahe OK efteråt !

Med min båt så var det enkelt ! jag kontaktade de anhöriga till Ägaren ,
Det visade sig de , eller "Rederiet Dalslandia "
fortfarande hade ägande rätten ,trots full försäkringsersättning betalats ut ,
Så jag fick vraket om jag kunde bärga det för att se om orsaken till olyckan kunde konstateras
Mvh Klas
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Lyfta ett vrak

Post by Magnus Wadell »

Bärgning meddelst pingisbollar gjorde Kalle Anka redan 1949.
Image
Image
Image
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Lyfta ett vrak

Post by Fredrik »

haha, nu förstår jag vart det där med pingisbollarna kom ifrån!
Någon har med mig skämtat aprillo, nedrans akterseglare.... :mrgreen:

Men tack alla, jag blir bara med och mer sugen på att kolla upp mitt vrak till sommaren.
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lyfta ett vrak

Post by Eskes »

MythBusters testade detta och det fungerade bättre än de trodde.
http://mythbustersresults.com/episode21
Marinren lär varit inpererad av Kalle Anka när de bärgade Nils av Borgholm. De ersatte bollarna med säckar som de fyllde skrovet med, men iden lär kommit från Kalle.
//Mattias
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Lyfta ett vrak

Post by Knut Klinghjert »

Kalle Anka & C:o är inte det ett gammalt välrenommerat bärgningsföretag? Man ser deras reklambroschyrer lite överallt :wink:
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Lyfta ett vrak

Post by zoroaster »

Försöket med luftsäckar har jag varit med om att göra. Vi lyfte en fiskebåt i trä ca 16-17m lång från ca 15 m djup i Göteborgs skärgård. Det som vi tyckte var mest lyckat var att vi satte en dränkbar pump i lastrummet och en i maskinrummet innan vi micklade ner säckarna. Vi hade nog fått upp båten ändå , men bara i marvatten, Pumparna gjorde ju att vi fick upp henne med relingen över vatenytan.

Lycka till
Z
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Lyfta ett vrak

Post by Klas Andersson »

Min båt som jag länkade bilder på bärgningen , gjorde jag först ett försök med en 7 kubiks säck som lär ha varit tänkt att användas som vattentank i någon sorts container ?

har nog nån bild på den någonstans ,,,,, är ca 1,5x1,5 meter och ....5 meter lång

jag band ihop den så den var som en lång korv och sänkte ner den med tyngder till vraket .
vattentrycket pressade då ur luften som var kvar och jag bökade in den i ruffen och styrhytten !
skar sen av repen som höll ihop "korven " och kopplade på kompressorn !
vraket lättade med fören ! och jag satte då 4 lyftsäckar i aktern , fyllde dom och fortsatte sen fylla den stora säcken ! Men ! då dörjade den krypa ut genom hålet efter en av vindrutorna !
som var knappt en meter stort!
innan jag hann lyfta aktern så den var vågrätt så kröp säckjäveln ut helt !!
kom till ytan som en raket !! men var otroligt nog hel !

vraket stod då på näsan i leran och hängde i säckarna i aktern ! end of day one ........

nästa dag satte jag säckar i fören . och då kom den upp fint !

så en stor säck innombords är nog bra ! man får ju upp vraket högt i vattnet och kan med lite tur länspumpa som sagt ! Men ! den får inte ha minsta changs krypa ut !

även såna där fyrkantiga 1 kubiks plasttankar är bra !har provat ta in dom i ett lastrum ,
vända dom upp och ned ,och fylla luft i luckan .

dom går även bra att använda som lyftsäckar om man sätter dom med spännband eller liknande .
mycket hållbarare än säckar ! de tål inte sjögång nåt vidare ! läcker reält efter några dagar !!

och några dagar brukar det ta !!! Myrphys lag !!
Last edited by Klas Andersson on 02 Nov 2010, 21:44, edited 1 time in total.
Mvh Klas
Post Reply