Vintersjöfart 2009-2010
Vintersjöfart 2009-2010
Hej tänkte att man skulle dra igång tråd för denna vinters sjöfart med om jag fattar det rätt så var Valkyria på väg till Karlsborg med nu
klippte ihop en kort film från ifjol med på när Valkyria bryter då vet har så fint ljud trots att man är 200 meter ifrån
http://www.youtube.com/watch?v=QiEM1zZtNRs
klippte ihop en kort film från ifjol med på när Valkyria bryter då vet har så fint ljud trots att man är 200 meter ifrån
http://www.youtube.com/watch?v=QiEM1zZtNRs
Mvh Alexander
Re: Vintersjöfart 2009-2010
Valkyria ligger i Skelleftehamn enligt Aisen jämte Aitik . Hur det blir med vintersjöfarten i år får vi se .
- Attachments
-
- Aitik.jpg (75.84 KiB) Viewed 17353 times
Läste fö rnågon vecka sedan att isbrytartjänsten skulle bortprioritera vissa hamnar från isbrytning. Sedan läste jag häromdagen på nytt att man visst skulle serva alla hamnar med isbrytning. Det verkar som om man rört till det lite eller så försökte man sänka kostnader men fått för kraftigt motstånd mot sig.
Fredrik Ahlman
Är detta ett minne blott ..eller hur blir det ???
- Attachments
-
- Harmony.JPG (41.69 KiB) Viewed 17166 times
- Börje Åström
Det kan man ju fråga sig. Vad jag förstår skall ALE sköta isbrytningen till K-borg den här vintern, utan hjälp av sina större kamrater innanför, Volmen. Detta med anledning av den eviga frågan om vattendjupet runt det här området(Volmen ligger strax SO om Stora Gubben). Här har isbrytarna passerat i alla tider och senaste året, de jag kallar de större kamraterna, i 7-8 knop.
Jag kan inte se det på något annat sätt än att man med alla medel vill stoppa sjöfarten vintertid på K-borg. Nya argument tillkommer eller "fabriceras" och de flesta politiker eller andra som på ett eller annat sätt är involverad i sjöfartsfrågor, tiger och samtycker. Utav okunskap eller brist på analys av konsekvenserna, har jag ingen aning om, men faktum kvarstår.
Blir det dessutom så att ALE skall klara sig utan hjälp av kollegorna, då kan nog sjöfarten stanna ganska fort vid otjänlig väderlek.
Jag kan inte se det på något annat sätt än att man med alla medel vill stoppa sjöfarten vintertid på K-borg. Nya argument tillkommer eller "fabriceras" och de flesta politiker eller andra som på ett eller annat sätt är involverad i sjöfartsfrågor, tiger och samtycker. Utav okunskap eller brist på analys av konsekvenserna, har jag ingen aning om, men faktum kvarstår.
Blir det dessutom så att ALE skall klara sig utan hjälp av kollegorna, då kan nog sjöfarten stanna ganska fort vid otjänlig väderlek.
Var på ismöte i fredags. Vad jag förstår skall Ale till Vänern om isläget så kräver. Karlsborg är nog bara till en början, alternativt att det blir en mild vinter så att Ale inte kommer att behövas på Vänern. Före Ale kommer man att skicka upp Scandica och dessförinnan en Switzerbåt.
Man behöver nog inte fabricera något alls, det är bara att konstatera att leddjupet från Gunnarsfjärden och inåt är 6,6m. Jag skulle inte vilja vara den befälhavare som står i en sjöförklaring och försöker förklarar vad han gjorde där med ett fartyg som har ett djupgående på över 8m. Jag misstänker att försäkrings bolagen inte är så förtjusta heller.
Man kan också konstatera att det blir 8mm grundare varje år pga. landhöjningen, så det som gått innan kommer inte att gå i framtiden.
Man kan också konstatera att det blir 8mm grundare varje år pga. landhöjningen, så det som gått innan kommer inte att gå i framtiden.
Ale och Ankie vid massakajen . Dom har ett jäkla jobb med att knacka bort all is från luckorna det var svinkallt blåsigt och snö .
Jasså montro om det blir nån ny anki film nu ? var väll en därifrån som la upp på Youtube
Mvh Alexander
Enligt uppgift kommer den sista båten för säsongen in i slutet på Januari.
Tunga dagar dom haft på Ankie med att knacka is från luckor och lås . Snöskottning även på Ale i dag med .
- Attachments
-
- Ale .jpg (54.72 KiB) Viewed 16706 times
-
- Ankie isknackning.jpg (56.31 KiB) Viewed 16706 times
-
- Trött på att vara släggkung.jpg (81.38 KiB) Viewed 16706 times
Grabbarna på Ankie skulle nog ha behövts nere på sågkajen där Falster hade ordentligt skägg. Ingen där som knackade is
Falster har hydrauliska lastrumsluckor det är lite fuskit ... Dom skulle ju ha fått svettas som släggkungen på Ankie tror nog han är ganska mör nu ha ha .
HeHe Härliga bilder båda två
ps verkar som att AISen lagt av ?
ps verkar som att AISen lagt av ?
Mvh Alexander