Aila
Hej.
Jag måste få kommentera den här historien på det sätt jag använder här uppe, genom att uttal inte kan återges i text så får det bli såhär:
"Dä hännä ä bra, hörru" , och för att förtydliga så menas det inte att det är bra att göra på det här viset, utan det ska tas med stor ironi
åt "knövla som ska håll på mä hänn sakern"
Hälsn.
H
Jag måste få kommentera den här historien på det sätt jag använder här uppe, genom att uttal inte kan återges i text så får det bli såhär:
"Dä hännä ä bra, hörru" , och för att förtydliga så menas det inte att det är bra att göra på det här viset, utan det ska tas med stor ironi
åt "knövla som ska håll på mä hänn sakern"
Hälsn.
H
Håkan Sundström
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Varje del av landet har sitt uttrycks sätt.
Här skulle man kort och gott sammanfatta det som.
"Ujejuj de går allriii vääl"
Nu har man tydligen utsett en synda bock Karlstads kommun för att de vägrar ta emot henne:
http://www.nlt.se/artikel.php?id=141111 ... elning_3=0
På Dykana.nu i forumet utrycks önskningar som sjunk,sjunk,sjunk.
Det är väl klart ett nytt friskt vrak är ju alltid kul, men de har väl inte hittat alla vrak som redan finns i vänern än..
Här skulle man kort och gott sammanfatta det som.
"Ujejuj de går allriii vääl"
Nu har man tydligen utsett en synda bock Karlstads kommun för att de vägrar ta emot henne:
http://www.nlt.se/artikel.php?id=141111 ... elning_3=0
På Dykana.nu i forumet utrycks önskningar som sjunk,sjunk,sjunk.
Det är väl klart ett nytt friskt vrak är ju alltid kul, men de har väl inte hittat alla vrak som redan finns i vänern än..
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Det här har verkligen blivit ett "Moment 22".
Jag ser bara en realistisk lösning - bogsera in "skiten" i skyddat vatten, sen kan byråkraterna tjafsa hur länge dom vill. Jag tror inte hon kommer att sjunka.
Karlstad kommun har sina kajer fulla av skrotbåtar så en till torde väl inte spela så stor roll. Man får väl lägga henne i Västra älvgrenen som redan är full av såväl flytande som sjunkna vrak.
Jag kan i sammanhanget berätta en hisoria som en numera pesionerad kanallots brukade dra angående Gullbergskajen i Göteborg - den som en del av oss kallar "de brustna illusionernas kaj".
Han sa: "jag har varit lots så länge på kanalen att jag sett det understa lagret - flytande".
Jag ser bara en realistisk lösning - bogsera in "skiten" i skyddat vatten, sen kan byråkraterna tjafsa hur länge dom vill. Jag tror inte hon kommer att sjunka.
Karlstad kommun har sina kajer fulla av skrotbåtar så en till torde väl inte spela så stor roll. Man får väl lägga henne i Västra älvgrenen som redan är full av såväl flytande som sjunkna vrak.
Jag kan i sammanhanget berätta en hisoria som en numera pesionerad kanallots brukade dra angående Gullbergskajen i Göteborg - den som en del av oss kallar "de brustna illusionernas kaj".
Han sa: "jag har varit lots så länge på kanalen att jag sett det understa lagret - flytande".
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Hej ÄkeÅke S wrote:Det här har verkligen blivit ett "Moment 22".
Jag ser bara en realistisk lösning - bogsera in "skiten" i skyddat vatten, sen kan byråkraterna tjafsa hur länge dom vill. Jag tror inte hon kommer att sjunka.
Karlstad kommun har sina kajer fulla av skrotbåtar så en till torde väl inte spela så stor roll. Man får väl lägga henne i Västra älvgrenen som redan är full av såväl flytande som sjunkna vrak.
Jag kan i sammanhanget berätta en hisoria som en numera pesionerad kanallots brukade dra angående Gullbergskajen i Göteborg - den som en del av oss kallar "de brustna illusionernas kaj".
Han sa: "jag har varit lots så länge på kanalen att jag sett det understa lagret - flytande".
Håller väl med om att "skiten" borde ankras upp i nån skyddad vik i väntan på att beslutsångesten gått över hos våra styrande folkvalda..
Men varför dra liket till karlstad förstår jag inte. Det finns ju varv som är till för såna projekt!
Och med tanke på hur ägaren agerat hittills så lär inte skrotningen gå spikrakt precis.
Och jag håller inte med om att karlstads kajer är fulla av skrotbåtar, ok det finns några stycken vid "hoppets kaj" västra älvfåran som du säger, bland andra " Björg" numer mörtbur, samma ägare som skutan på Lurö.
Sen finns det väl några "projekt" här o där... för du menar väl inte KING väl.?.
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
Håller med Åke och Arne om att skutan borde bogseras till en skyddad plats.
Jag kan förstå myndigheterna och särskilt Karlstads kommun att dom inte vill bli riskera att bli stämda. Karlstad har ju en viss erfarenhet.
Däremot förstår jag inte att ingen tog hand om skutan när hon låg och drev vind för våg, då kan det väl inte betraktas som egenmäktigt förfarande. utan då kunde man ha gjort anspråk på att få betalt för skäliga kostnader.
Här är i alla fall senaste nytt om följetongen "Skutan"
http://www.lidkopingsnytt.nu/_00aarticle08/1974.asp
Jag kan förstå myndigheterna och särskilt Karlstads kommun att dom inte vill bli riskera att bli stämda. Karlstad har ju en viss erfarenhet.
Däremot förstår jag inte att ingen tog hand om skutan när hon låg och drev vind för våg, då kan det väl inte betraktas som egenmäktigt förfarande. utan då kunde man ha gjort anspråk på att få betalt för skäliga kostnader.
Här är i alla fall senaste nytt om följetongen "Skutan"
http://www.lidkopingsnytt.nu/_00aarticle08/1974.asp
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Het Potatis på många sätt...
SSRS Rescue Victoria med hemmahamn Kristinehamn släckte ner sin AIS sändare när de närmade sig Lurö Skärgård.
Vill de inte visa att de är där?????
Fick syn på henne när hon lämnade Vänersborg. Kollade på SSRS hemsida vad hon var för någon. Hittade då att hon var på hemgång till Kristinehamn från Smögen där hon legat på varv i vinter.
Men när Lurö började närma sig "Försvann" hon, och då inte bara för en kort stund.
Ska bli kul att se ifall hon blir "Synlig" om ett tag på väg från Lurö.
Tillagt 28 april:
Får väl ta tillbaka mina uttalanden om nedsläckt AIS. Sidan jag tittade på http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx
Har tydligen knapp räckvidd och vid Lurö är det någon magiskt gräns. för nord och nordost om Lurö syns inget. Annars en trevlig sida där man kan klicka på markören och få veta fart hastighet kurs position osv. Loggade idag in på en annan gratis AIS http://aisfree.aislive.com där fanns helt plötsligt Karl af Karlstad straxt norr om Lurö. Den syns inte på Siitechs sida.
Men på aisfree får man bara fram namnet inget mer, ifall det inte är någon inställning jag inte hittat.
Någon annan som har någon bra fri ais över Vänern?
SSRS Rescue Victoria med hemmahamn Kristinehamn släckte ner sin AIS sändare när de närmade sig Lurö Skärgård.
Vill de inte visa att de är där?????
Fick syn på henne när hon lämnade Vänersborg. Kollade på SSRS hemsida vad hon var för någon. Hittade då att hon var på hemgång till Kristinehamn från Smögen där hon legat på varv i vinter.
Men när Lurö började närma sig "Försvann" hon, och då inte bara för en kort stund.
Ska bli kul att se ifall hon blir "Synlig" om ett tag på väg från Lurö.
Tillagt 28 april:
Får väl ta tillbaka mina uttalanden om nedsläckt AIS. Sidan jag tittade på http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx
Har tydligen knapp räckvidd och vid Lurö är det någon magiskt gräns. för nord och nordost om Lurö syns inget. Annars en trevlig sida där man kan klicka på markören och få veta fart hastighet kurs position osv. Loggade idag in på en annan gratis AIS http://aisfree.aislive.com där fanns helt plötsligt Karl af Karlstad straxt norr om Lurö. Den syns inte på Siitechs sida.
Men på aisfree får man bara fram namnet inget mer, ifall det inte är någon inställning jag inte hittat.
Någon annan som har någon bra fri ais över Vänern?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
guppgupp
nu är der rätt go vind där ute och måste slita gött matvrakets buk
hon vägde 128 ton och nu är väl motorn borta antar jag så med ett skrotpris på 2kr kg plus all aluminium så är det en go slant att tjäna på att sätta plasman på full fräs!
det blir ju en fin abborrebur på botten istellet..
hon vägde 128 ton och nu är väl motorn borta antar jag så med ett skrotpris på 2kr kg plus all aluminium så är det en go slant att tjäna på att sätta plasman på full fräs!
det blir ju en fin abborrebur på botten istellet..
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Björg
Ingen som har några färka nyheter efter gårdagens blåst ?
Som inbiten vrakdykare så har man ju vissa förhoppningar .....
verkar inte vara så mycket känt om BJÖRG ,som ju tydligen är orsaken till att Skutans ägare har det lite motigt att få hjälp ?
Jag har hittat följande i "fiskebåtsboken "
Byggd 1943 i Hälleviksstrand reg nr 8648
fick nummer GG 361 på Hönö
1946 såld till Island ,fick namnet SKUÚR
okänt år såld till Vestmannaöarna ,fick där namnet BJÖRG,VE-5
1988 såld till Rönnängs Svets AB
1989 såld till L.Karlsson ,Karlstad
br 67,94 mått 20,73x5,91x2,69
motor BM 2cyl 170 hk
(jag tror det nu sitter en Caterpillar i den ?)
de två första bilderna är tagna på första kajplatsen vid gamla slipen i Karlstad ,den tredje där man håller på att pumpa
tog jag när jag var i Karlstad på en sjöförklaring 19 dec 2001 ,
de som slet där måste frusit !!!
särskilt personen i Ekan som skymtar mellan båten och kajen !
det var svinkall snålblåst den dagen !!
bortkastat arbete ! den sjönk nämligen dagen efter igen !!
när den sen väl flöt så passade ju kommunen på att bogsera bort den till en avsides gren av Älven ! där sjönk den snart igen !!!
Komunen "ombesörjde " bärgning ! (dyrt) nästa två bilder är tagna efter det , se ny vikel på "skitranden" på hytten !
Sedan sjönk den då igen !! se nästa bild !!
Hur det ser ut idag vet jag inte ? men Isen borde väl kvaddat hytten ?
Jag har inte fattat hur man får in bilder på sidan ? men om jag gjort rätt så skall länken nedan leda till dom !
http://community.webshots.com/album/563 ... ity=MLvgru
Som inbiten vrakdykare så har man ju vissa förhoppningar .....
verkar inte vara så mycket känt om BJÖRG ,som ju tydligen är orsaken till att Skutans ägare har det lite motigt att få hjälp ?
Jag har hittat följande i "fiskebåtsboken "
Byggd 1943 i Hälleviksstrand reg nr 8648
fick nummer GG 361 på Hönö
1946 såld till Island ,fick namnet SKUÚR
okänt år såld till Vestmannaöarna ,fick där namnet BJÖRG,VE-5
1988 såld till Rönnängs Svets AB
1989 såld till L.Karlsson ,Karlstad
br 67,94 mått 20,73x5,91x2,69
motor BM 2cyl 170 hk
(jag tror det nu sitter en Caterpillar i den ?)
de två första bilderna är tagna på första kajplatsen vid gamla slipen i Karlstad ,den tredje där man håller på att pumpa
tog jag när jag var i Karlstad på en sjöförklaring 19 dec 2001 ,
de som slet där måste frusit !!!
särskilt personen i Ekan som skymtar mellan båten och kajen !
det var svinkall snålblåst den dagen !!
bortkastat arbete ! den sjönk nämligen dagen efter igen !!
när den sen väl flöt så passade ju kommunen på att bogsera bort den till en avsides gren av Älven ! där sjönk den snart igen !!!
Komunen "ombesörjde " bärgning ! (dyrt) nästa två bilder är tagna efter det , se ny vikel på "skitranden" på hytten !
Sedan sjönk den då igen !! se nästa bild !!
Hur det ser ut idag vet jag inte ? men Isen borde väl kvaddat hytten ?
Jag har inte fattat hur man får in bilder på sidan ? men om jag gjort rätt så skall länken nedan leda till dom !
http://community.webshots.com/album/563 ... ity=MLvgru
Mvh Klas
I måndags passerade vi Lurö på väg till Gotenius med Oxen och Karl, då låg hon fortfarande tryggt på berget vi Trädgårdsholmen. Vi mötte kustbevakningen vid Pål, de kanske var och tittade till henne. Men i övrigt har inget hörts.
Sedan dess har det ju blåst en del ostligt, så man kan ju undra ...
Jag bifogar en bild på Karl strax före passage av Lurö.
Sedan dess har det ju blåst en del ostligt, så man kan ju undra ...
Jag bifogar en bild på Karl strax före passage av Lurö.
- Attachments
-
- karl1.jpg (51.4 KiB) Viewed 25758 times
-
- Posts: 5
- Joined: 10 Jan 2008, 16:01
- Location: Hjo
Det är trist att ett en gång så vackert och anrikt fartyg är på väg att få ett så tråkigt slut. Hon är ju byggd på Thorskog bara några år före Svanefjord, släktskapet syns tydligt, men med ett helt annat koncept, slank, och lättdriven men inte så lastdryg. Med SCANIA V8:an som ”Weistrandarna” hade i henne lärt hon ha varit den snabbaste båten på kanalen och skrovet skulle ha passat utmärkt att konvertera till passagerarbåt.
I samband med att vi, jag och bl.a. Jan Schönemann och ”Öaskepparn”, köpte Svanefjord 1984 var vi på Trellevarvet och inspekterade Marita, som vi kallade henne då. De bjöds ut till salu samtidigt. Harry Jonsson berättade att de lagt ner mycket arbete och pengar på henne i samband med att hon byggdes om med tankar i lastrummet för att användas vid oljesanering. Hon hade fått den nya styrhytten och mycket plåt hade bytts i botten och slagen. I maskinrummet låg V8:an kvar (den hamnade senare i den lilla torrlastaren Malo). Men eftersom all inredning var urriven och det skulle ha krävts mycket arbete för att han få henne klassad beslöt vi att satsa på Svanefjord istället.
Så även om hon inte fått någon bottenfärg på många år så är troligen skrovet fortfarande i gott skick och skulle kunna göra god tjänst som passagerar- eller bobåt.
I samband med att vi, jag och bl.a. Jan Schönemann och ”Öaskepparn”, köpte Svanefjord 1984 var vi på Trellevarvet och inspekterade Marita, som vi kallade henne då. De bjöds ut till salu samtidigt. Harry Jonsson berättade att de lagt ner mycket arbete och pengar på henne i samband med att hon byggdes om med tankar i lastrummet för att användas vid oljesanering. Hon hade fått den nya styrhytten och mycket plåt hade bytts i botten och slagen. I maskinrummet låg V8:an kvar (den hamnade senare i den lilla torrlastaren Malo). Men eftersom all inredning var urriven och det skulle ha krävts mycket arbete för att han få henne klassad beslöt vi att satsa på Svanefjord istället.
Så även om hon inte fått någon bottenfärg på många år så är troligen skrovet fortfarande i gott skick och skulle kunna göra god tjänst som passagerar- eller bobåt.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Nä hon verkar ju inte vara alltför mör i botten.
För nu har ju den vecka, och väl det, gått som de gav henne.
Om det inte skett någon förändring, för de nyheter jag kan läsa publicerar inget om henne.
Tillagt 080505 21.58
Hade googlat på fel saker tydligen harsäffle haft möte idag. Och belagt hennes ägare med vite på 50 000 kr ifall hon inte är borta inom en vecka.
Vart och ifall hon får flyttas (bedöms sjövärdig) är andra frågor.
Håller fö med Rolf ett bättre öde än skrotdöden önskar jag henne. Och kanske finns det någon träbit kvar i henne som farfar Paul hyvlat på. Var en hel vinter i Olshammar och snickrade inredning i hytter, hette då Munksjö IV. Skedde på den tiden då småtonnaget fortfarande var aktuellt och upplagt under vintern pga is.
För nu har ju den vecka, och väl det, gått som de gav henne.
Om det inte skett någon förändring, för de nyheter jag kan läsa publicerar inget om henne.
Tillagt 080505 21.58
Hade googlat på fel saker tydligen harsäffle haft möte idag. Och belagt hennes ägare med vite på 50 000 kr ifall hon inte är borta inom en vecka.
Vart och ifall hon får flyttas (bedöms sjövärdig) är andra frågor.
Håller fö med Rolf ett bättre öde än skrotdöden önskar jag henne. Och kanske finns det någon träbit kvar i henne som farfar Paul hyvlat på. Var en hel vinter i Olshammar och snickrade inredning i hytter, hette då Munksjö IV. Skedde på den tiden då småtonnaget fortfarande var aktuellt och upplagt under vintern pga is.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Senast nytt om "den flygande holländaren"
http://www.vf.se/DDWebb/templates/Article.aspx?id=14833
http://www.vf.se/DDWebb/templates/Article.aspx?id=14833
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Ja nog har hon bottenkänning.
Men så j-la dålig kan hon ju inte vara i botten. Nu har hon gnagt ett par veckor på grundet. Och varit på 2 grund tidigare innan hon hamnade där hon är nu.
Någon har i enn annan tråd om ett annat fartyg redan yttryckt: Fruktansvärt vad man kan ställas till ett fartyg om man lägger manken till.
Kan bara hålla med, men man kan fortfarande ana den ursprungliga skrovformen, under den gräsliga påbyggnaden.
Men så j-la dålig kan hon ju inte vara i botten. Nu har hon gnagt ett par veckor på grundet. Och varit på 2 grund tidigare innan hon hamnade där hon är nu.
Någon har i enn annan tråd om ett annat fartyg redan yttryckt: Fruktansvärt vad man kan ställas till ett fartyg om man lägger manken till.
Kan bara hålla med, men man kan fortfarande ana den ursprungliga skrovformen, under den gräsliga påbyggnaden.
- Attachments
-
- Munksjö IV.jpg (70.76 KiB) Viewed 24975 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge