Runn

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Runn

Post by Janne Duczynski »

Nån på Landgången frågade om Transatlantics bogserare
Mjörn och Runn.
Mjörn var ju lätt, fanns hos Tugboatlars ex Pitsund.
Runn var var nåt nytt för mig som bor vid sjön Runn.
Hittade lite uppgifter i Båtologen 02-2002

Kort
Byggd som bogserare på Kockum 1884 till Köpenhamn som "Dan"
Såld 1918 till trans omdöpt till Runn.
Såld 1925 till Halden Norge, ombyggd till Passbåt.
Såld 1946 till Sarpsborg omdöpt till Ruston.
1965 ombyggd till bogserbåt igen.
Såld 1968 till Kotka.
Sjönk 12 Juni 1970 väster om Enskär med pråm.
Besättningen räddades.

Nån som vet mer?Bild t.ex
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

RUNN Oregistrerad
Byggd 1884 vid Kockums Mek. Verkstad AB, Malmö Nb 44 (Järn)
20.60 x 4,98 x 3,07 m – 54 / (Båtologen 1978)
Maskin: Varvets 2cy comp.ångmaskin på 260 Ihk, ersatt av en Ruston & Hornsby 4t dieselmotor på 600 Ehk (1947)

Byggdes för Det Forenede Bugserselskaber, Köpenhamn som DAN. Inköptes till Sverige för 145 000 kr den 8 juni 1918 av AB Nordatlas, Helsingborg och de sålde vidare några dagar senare för 175 000 kr till Rederi AB Transatlantic, Göteborg där hon blev omdöpt till RUNN. Transatlantic avyttrade båten den 23 dec. 1925 till D/S A/S Runn, Halden och de byggde om båten till passagerarfart mellan Hvalen-Strömstad. Hyrdes ut åren 1933-1939 till Framnes A/S, Oslo och såldes 1946 till Sverre Sveen, Sarpsborg som lät sätta in motor i England? 1947 och döpa båten efter motorn? till RUSTON. Hyrdes ut igen omkring 1950, nu till far och son Valfrid och Kurt Olofsson, Fjärdvik, Bjärtrå. Efter ett eller ett par år, lämnades hon tillbaka igen. Lämpade sig inte så bra för timmerbogsering då båten saknade bogserspel. Enligt Båtologen skulle hon då fortfarande ha varit passagerarbåt? Efter att ha ägts i Danmark, Sverige och Norge blev hemlandet Finland 1967 då Kotkan Ranikkohinaus Oy, Kotka köpte, (Kotka Kustbogsering AB) men efter bara tre år, den 12 juni 1970, kl. 03.20 förliste båten ca 11 n.m. väst om Enskär på resa Rauma-Stockholm med den torvlastad läktaren BRITT. Pråm och besättning räddades, men till liten nytta, för läktaren sjönk själv drygt ett år senare utanför Landsort! Erbjöds till Uddevalla hamn 1953-54 för 324.000 Kr.
Post Reply