Snart kanske det blir skrot av gamla Vinga fyrskepp.
Läst i GöteborgsPosten idag:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=379896
Försäljning via Djurgårdsvarvet:
http://djurgardsvarvet.com/vari/vinga/index.s.php
Hoppas att åtminstone någon kan rädda hennes gamla fina maskin!
VINGA fyrskepp
VINGA fyrskepp
- Attachments
-
- vingasmaskin.jpg (79.39 KiB) Viewed 8567 times
-
- Vinga.jpg (26.75 KiB) Viewed 8566 times
Hade man haft 4-5 miljoner att lägga på henne så.
Det borde kanske gå att få ekonomi på henne om man gör låter henne vara studenthem eller vandrarhem. Men att få hamnplats på någon vettig plats lär vara omöjlig i dagsläget.
Trist om hon skulle skrotas, men tyvärr kommer allt för ofta en punkt när det blir omöjligt att rädda ett fartyg av den storleken.
Att köpa är ju inget problem, men det leder lätt till ekonomisk ruin med ett soppas krävand fartyg.
Gissar att följande måste göras akut.
Docka, blästra och byta en hel del plåtar.
Få i ordning maskin och skaffa propeller, axel (Annars lär man inte få hamnplats).
Gå igenom el-system och andra tekniska system.
Dyrt blir det i alla fall.
Sedan är frågan om hon kan godkännas för boende, utrymningsvägar, bandsäkerhet m.m. Reglerna har ju skärpts en del på senare år.
Dyrt men inte helt omöjligt.
Bästa vore en förening eller stiftelse men jag är tveksam till att så stort intresse finns. Dessutom finns det en del andra minst lika intressanta projekt och snart kommer en verklig utmaning. Hur bevarar man ett fartyg som Birger Jarl. Sedan finns ju Sea side som verkar förfall och nog är ett vettigare projekt.
//Mattias
Det borde kanske gå att få ekonomi på henne om man gör låter henne vara studenthem eller vandrarhem. Men att få hamnplats på någon vettig plats lär vara omöjlig i dagsläget.
Trist om hon skulle skrotas, men tyvärr kommer allt för ofta en punkt när det blir omöjligt att rädda ett fartyg av den storleken.
Att köpa är ju inget problem, men det leder lätt till ekonomisk ruin med ett soppas krävand fartyg.
Gissar att följande måste göras akut.
Docka, blästra och byta en hel del plåtar.
Få i ordning maskin och skaffa propeller, axel (Annars lär man inte få hamnplats).
Gå igenom el-system och andra tekniska system.
Dyrt blir det i alla fall.
Sedan är frågan om hon kan godkännas för boende, utrymningsvägar, bandsäkerhet m.m. Reglerna har ju skärpts en del på senare år.
Dyrt men inte helt omöjligt.
Bästa vore en förening eller stiftelse men jag är tveksam till att så stort intresse finns. Dessutom finns det en del andra minst lika intressanta projekt och snart kommer en verklig utmaning. Hur bevarar man ett fartyg som Birger Jarl. Sedan finns ju Sea side som verkar förfall och nog är ett vettigare projekt.
//Mattias
-
- Posts: 29
- Joined: 21 Jun 2005, 10:10
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re:
Din källa tycks vara välunderrättad även i detta fall. Igår lämnade Vinga skeppsholmen med lite hjälp från en finskflaggad bogserbåt.S/S Petimeter wrote:Enligt "vanligtvis välunderrättad källa" har Vinga nu sålts och kommer att få finsk hemmahamn...!?
- Attachments
-
- _DSC0623.JPG (118.21 KiB) Viewed 7349 times
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Re: VINGA fyrskepp
Vad var det för bogserbåt? Ser bara skorstenen men jag gissar på Björn ex. Jäverön ex Isbjörn.
Jobbade på henne i Vänern och sen i Norge. Arne
Jobbade på henne i Vänern och sen i Norge. Arne
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: VINGA fyrskepp
Korrekt rättArne Balderud wrote:Vad var det för bogserbåt? Ser bara skorstenen men jag gissar på Björn ex. Jäverön ex Isbjörn.
Jobbade på henne i Vänern och sen i Norge. Arne