Hej
Jag är ny i detta forum och jag har några frågor som jag gått och funderat på. Hur mäter man dragkraften hos en bogserbåt? Finns det några tumregler för bestämmande av den samma?
Vidare har jag noterat att mindre bogserbåtar ofta används för att bryta isrännor på vintern. Kan alla bogserbåtar bryta is eller är det bara vissa som har denna egenskap?
dragkraft och isgående?
Hej och välkommen.
Dragkraften kan man utan större högskoleutbildning generellt räkna som 1 ton/100hästkraft, till kommer då dysa runt propeller så kan man ökapå några %
Men skall man göra någon avacerad konstruktions beräkning på detta, så är det väldigt mycket mer matematik och formler.
Ang isbrytning så måste jag säga att alla fartyg kan bryta is beroende hur tjock den är, tex. min lilla plastbåt med utb. bryter faktiskt några centimer tjock is , men ofta är sk."dragstarka" båtar(sommarbåtar vill jag kalla dom) utrustade med propellerdysa mindre lämpliga till isbrytning
det är min personliga åsikt om det hela, men det finns som kan detta bättre än mig. PS dragkraften mätes genom en dynamometer (våg) fästes mellan båten och land, då får man fram på en skala antalet ton DS.
Ha det bra hälsar
Dragkraften kan man utan större högskoleutbildning generellt räkna som 1 ton/100hästkraft, till kommer då dysa runt propeller så kan man ökapå några %
Men skall man göra någon avacerad konstruktions beräkning på detta, så är det väldigt mycket mer matematik och formler.
Ang isbrytning så måste jag säga att alla fartyg kan bryta is beroende hur tjock den är, tex. min lilla plastbåt med utb. bryter faktiskt några centimer tjock is , men ofta är sk."dragstarka" båtar(sommarbåtar vill jag kalla dom) utrustade med propellerdysa mindre lämpliga till isbrytning
det är min personliga åsikt om det hela, men det finns som kan detta bättre än mig. PS dragkraften mätes genom en dynamometer (våg) fästes mellan båten och land, då får man fram på en skala antalet ton DS.
Ha det bra hälsar
Håkan Sundström
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Hej. Jag testade min King för några år sen med våg o 15 m tross till kajen, maskin är på 220hk ca vid2000 varv. Den orkade varva 1650 mot kajen o drog då 1600kg. Kopplade vågen när jag bogserade en pråm, drog den i ca 6 knop o varvade 1800 o då visade vågen2200 kg.
Jag har en stadigt återkommande bogsering av en bilfärja. Det brukar gå fint att dra henne i ca 6 knop . Sista gången jag bunkrade så var det med gammal brännolja från en villa tank som säkert var 15 år gammal och då fick min gamla maskin nytt liv och drog färjan "lätt" i 7,5 utan att ge fullt. Så det visar ju att det är många olick faktorer som påverkar dragkraften eller rättare sagt effekten. Men 1 ton /100 hk brukar stämma bra. Arne
Jag har en stadigt återkommande bogsering av en bilfärja. Det brukar gå fint att dra henne i ca 6 knop . Sista gången jag bunkrade så var det med gammal brännolja från en villa tank som säkert var 15 år gammal och då fick min gamla maskin nytt liv och drog färjan "lätt" i 7,5 utan att ge fullt. Så det visar ju att det är många olick faktorer som påverkar dragkraften eller rättare sagt effekten. Men 1 ton /100 hk brukar stämma bra. Arne