Hamnen i Karlsborg då alla hade samma intentioner!

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Börje Åström

Hamnen i Karlsborg då alla hade samma intentioner!

Post by Börje Åström »

Jag kan inte hålla mej med tanke på några inlägg senaste dagarna.
Var har all samarbetsförmåga tagit vägen? På 60, 70 och 80-talet jobbade vi alla för ASSI:s fortlevnad, men nu när företaget heter Billerud verkar alla gamla kämpar börjat lösa Sudoko i stället.
Det finns inte tillräcklig kunskap om vintersjöfart i Billeruds nuvarande ledning och då menar jag dom som jobbar med logistik. 5000 ton massa för export är ganska lätt att planera för, eftersom att man vet när den lasten finns i magasinet på kajen.
5000 kubikmeter massaved som skall användas för att tillverka denna massa kommer vanligtvis med lastbil enligt transportplan, men när man som i år inte får ut ved ur skogen på grund av ofrusna skogsvägar, då börjar man ringa till sina leverantörer, som också har problem med sina ofrusna marker. Snälla "vedköpare", planera era inköp så största delen kommer under öppetvattensäsong, men boka också en marginalkvantitet importved ett par gånger i veckan under vintern, så inte alla med träskor riskerar att få gå hem barfota. Tipset är gratis
Nu tillbaka till väsentligheterna när det gäller samarbete, på den tiden när isbrytarna var till för industrin och sitt uppdrag. Chefen på Thule var alltid med när vi skulle tömma hamnen från is vid lämplig väderlek och vattenstånd. Kanske han och inte "slipsnisse" fick bestämma?
Börje Åström

Post by Börje Åström »

:oops: Jag glömde bilden på Thule!
Attachments
ISBR THULE.jpg
ISBR THULE.jpg (30.37 KiB) Viewed 3610 times
Post Reply