Hej.
Sitter och funderar på en liten bogserbåt vid namn Holmen.
Den kom till Husum i på hösten i mitten av 80-talet, på släp efter Wirens Eol(om jag minns rätt). Jag tror det var Wirens som ägde den, och den var till salu med en tillhörande mindre pråm och arbetsuppgifter.
Hon låg upplagd i Husum över vintern och det var inte bara en gång man sneglade på den för ev. köp (men det var ju pengarna som styrde den frågan). Båten var under 12x4 M, och motorn var en Penta TMD 70
orange skrov vit styrhytt med endast ett litet fikabord längst akterut.
Ingenting under däck förutom motorn. Inte heller så gammal, möjligen byggd på 60-70 talet.
Det skulle vara roligt om någon vet vad som hände med den och även historiken på den.
Tack på förhand
Holmen (liten)
Kan det vara denna? (Lars Johnsson skickar foton). Historien ser ut så här i den mån jag känner till den:
HOLMEN SFB-5640
Byggd okänt år vid okänt varv (stål)
9,85 x 3,40 x 1,20 m
Maskin: Penta TMD 70 dieselmotor på 203 hk
Byggdes för okända. Ägdes i vart fall 1983 av Mo & Domsjö AB, Björnsholmen som HOLMEN. Vid byggandet av Höga Kustenbron 1994 låg den i Ramvik, då ägd/använd av Dykab Vattenbyggarna, Luleå och i 2004-års skeppslista hör den hemma hos Ve-Pe Muddrings AB, Uddevalla.
Bw
HOLMEN SFB-5640
Byggd okänt år vid okänt varv (stål)
9,85 x 3,40 x 1,20 m
Maskin: Penta TMD 70 dieselmotor på 203 hk
Byggdes för okända. Ägdes i vart fall 1983 av Mo & Domsjö AB, Björnsholmen som HOLMEN. Vid byggandet av Höga Kustenbron 1994 låg den i Ramvik, då ägd/använd av Dykab Vattenbyggarna, Luleå och i 2004-års skeppslista hör den hemma hos Ve-Pe Muddrings AB, Uddevalla.
Bw
- Lars Johnson
Japp
Det är den jag sökte efter, mycket bra BW.
När jag såg att det var MoDo(eller ModoCell,det hette vid den tiden) som ägde den, så kom jag på att den var ifrån Holmens Bruk, dessa 2 bruk plus Iggesund var i nära samarbete, i såkallad en enhet.
En till synes fin båt, som jag skulle kunnat tänka att ha idag.
Tackar

När jag såg att det var MoDo(eller ModoCell,det hette vid den tiden) som ägde den, så kom jag på att den var ifrån Holmens Bruk, dessa 2 bruk plus Iggesund var i nära samarbete, i såkallad en enhet.
En till synes fin båt, som jag skulle kunnat tänka att ha idag.
Tackar
Håkan Sundström
- Ulf Jonson
Båten ägdes ursprungligen av Scarins massa och boardfabrik i Klemensnäs uppe i Skellefteåälven och namnet var då EGIL. På den tiden var den utrustad med en Albin 6-cyl motor.
Enl uppgift från Ursvikens varv så ska hon vara byggd i Järved. Det var
f ö Ursvikens varv som bytte maskin och byggde om henne förmodligen när Mo Do blev ägare. Hon fanns därefter som tidigare uppgetts på Björnsholmens flottläggningsplats. Lundqvist o Söner Muddrings AB Uddevalla köpte båten av Wirens och använde henne i många år som transportbåt för deras största mudderverk Rocky.
Ulf
Enl uppgift från Ursvikens varv så ska hon vara byggd i Järved. Det var
f ö Ursvikens varv som bytte maskin och byggde om henne förmodligen när Mo Do blev ägare. Hon fanns därefter som tidigare uppgetts på Björnsholmens flottläggningsplats. Lundqvist o Söner Muddrings AB Uddevalla köpte båten av Wirens och använde henne i många år som transportbåt för deras största mudderverk Rocky.
Ulf
- Lars Johnson
Motorn
Hej.
Maskinen som installerades i Holmen var i sådana fall en ELLWE (Ljusne-Woxna MV) som såldes av Svenska Maskinverken, som även hade agenturen på reservdelsförsäljningen till d:o.
För övrigt så hade Jerveds MV även valt Ellwe 75 hk till båten Ramön 1949, och åtminstånde ett par båtar till hade densamma.
Hälsn.
Maskinen som installerades i Holmen var i sådana fall en ELLWE (Ljusne-Woxna MV) som såldes av Svenska Maskinverken, som även hade agenturen på reservdelsförsäljningen till d:o.
För övrigt så hade Jerveds MV även valt Ellwe 75 hk till båten Ramön 1949, och åtminstånde ett par båtar till hade densamma.
Hälsn.
Håkan Sundström