Skutor
Re: Skutor
Gatuadressen är inte så viktig - vi pratar iallafall om samma butik.
Många skutskeppare gick nog och handlare där - den låg händigt till
för se skutor, som låg vid Skeppsbron. Jag var där ungefär vid samma tid,
men jag minns inte, när den lades ner.
Många skutskeppare gick nog och handlare där - den låg händigt till
för se skutor, som låg vid Skeppsbron. Jag var där ungefär vid samma tid,
men jag minns inte, när den lades ner.
Re: Skutor
Jag hittade det här fotot i min samling, men minns inte var jag fått det ifrån.
Den är troligen inte svensk; jag gissar på tysk eller holländsk. Man kan se
Blå Jungfrun alldeles vid akterskeppet, och därför gissar jag, att den strandat
vid Hornsudde - jag hade antecknat 'Gillberga'. En svår nöt - bortåt Povel Ramels.
Den är troligen inte svensk; jag gissar på tysk eller holländsk. Man kan se
Blå Jungfrun alldeles vid akterskeppet, och därför gissar jag, att den strandat
vid Hornsudde - jag hade antecknat 'Gillberga'. En svår nöt - bortåt Povel Ramels.
- Attachments
-
- Skonare på grund vid Hornsudde.jpg (73.7 KiB) Viewed 28789 times
Re: Skutor
Hej!
Nästa år, 2021, är det 100 år sedan Concordia (reg1408) förliste utanför Vänersborg.
Jag undrar om det möjligen finns någon här som har en bild på henne i så att säga oförlist tillstånd?
Minnet av Concordia har levt kvar i Vänersborg, men då hon uppmärksammats är det alltid med samma gamla tidningsnotis från Elfsborgs läns annonsblad onsdagen 26/10 1921. Så all annan info om skutan tas också tacksamt emot
Tack på förhand och Gott Nytt År!
/Micael
Nästa år, 2021, är det 100 år sedan Concordia (reg1408) förliste utanför Vänersborg.
Jag undrar om det möjligen finns någon här som har en bild på henne i så att säga oförlist tillstånd?
Minnet av Concordia har levt kvar i Vänersborg, men då hon uppmärksammats är det alltid med samma gamla tidningsnotis från Elfsborgs läns annonsblad onsdagen 26/10 1921. Så all annan info om skutan tas också tacksamt emot
Tack på förhand och Gott Nytt År!
/Micael
Re: Skutor
Det finns ett foto i Björn Larssons Båtar på Vänern Del 1,
men det är förmodligen taget innan hon hörde hemma i
Lidköping.
men det är förmodligen taget innan hon hörde hemma i
Lidköping.
Re: Skutor
Jag får kolla i boken, om bilden är användbar för tryck...
Vart kan man hitta sjöförklaringen till denna förlisning?
Kollade lite andra uppgifter och befälhavaren på Concordia som var en erkänt kunnig man
hade seglat som befälhavare sedan 1902 med undantag 1908, då han var styrman på s/s EOS.
Ett undantag är dock året efter förlisningen, 1922, står då som timmerman på m/s ELLEN.
Sen är det åter som befälhavare från 1923 på FANNY och sedan från 1932 på VENUS fram t.o.m. 1939 då han ska fylla 60 år.
Re: Skutor
För 100 år sedan togs den här bilden av Elin 5699 när hon hade hemort Ven och 1920 var på väg från Trollhättan till Viborg med full last. Elin köptes 1946 till Skärhamn och finns således med på min hemsida med Skärhamns skutor. Befälhavaren och huvudredaren, John Vennerberg, tog kortet från skeppsjiggen utanför Narkö/Estland. Christer Nilsson i Råå (barnbarn) har försett mig med välkomna uppgifter och bilder så att hemsidan idag kunnat kompletteras och rättas. Jag kan tillägga att den bild som finns i Svenska seglare och motorseglare och i Tjörns båtar och som också jag lånat till min hemsida inte föreställer Elin. Den bilden föreställer Runa av Ven (5939) och det är John Vennerberg som tagit kortet från Elin vid ett möte till havs när Vennerberg var befälhavare på Elin. Hemsidans adress är ingemarblogspot.blogspot.com
Bilden kom inte med. Jag provar att skicka den separat
Bilden kom inte med. Jag provar att skicka den separat
Last edited by imar on 15 Jan 2021, 12:54, edited 1 time in total.
Re: Skutor
I 1963 års skeppslista står, enligt mina noteringar, att Elin hade en längd av 25,50. Tidigare noteringar angav en längd av 23,86. Är det rätt så blev hon under mellantiden förlängd eller också är det felnotering någon gång. Någon som har lösningen. Jag har inte hört tala om att hon varit förlängd och dessutom med bara 1,64.
Re: Skutor
1. Förlängd: nej.
2. Felmätning: knappast troligt. Det byggdes många fartyg under de här åren,
så skeppmätarna hade stor vana.
3. Ändrade mätregler: Sverige hade egnna mätregler till långt fram i tiden. Större fartyg hade
samtidigt ett svenskt och ett internationellt mätbrev, så jag tror på det här alternativet.
2. Felmätning: knappast troligt. Det byggdes många fartyg under de här åren,
så skeppmätarna hade stor vana.
3. Ändrade mätregler: Sverige hade egnna mätregler till långt fram i tiden. Större fartyg hade
samtidigt ett svenskt och ett internationellt mätbrev, så jag tror på det här alternativet.
Re: Skutor
Det låter troligt Torsten. Så är det nog. Tack för klarläggandet.
Re: Skutor
Jag undrar om någon har foto på galeasen Delfin 3307. Den var byggd på Svineviken 1898 och hade flera ägare innan den sjönk vid Öland 1919 på resa från Köpenhamn till Reval med styckegods. Hon var först hemmahörande i Hamburgsund och därefter Skärhamn, Kalvsund. Vid förlisningen hade hon Göteborg om hemort.
Re: Skutor
Det fanns en logger i Skärhamn som hette Rane. I bif registerutdrag nämns årtalet 1969 för motorn. Hon fanns i Finland då som sandskuta och där nämns att hon fick ny motor 1975. Kan det vara så att hon då fick en motor tillverkad 1969? Vad säger vetenskapen?
Re: Skutor
Re Rane - mejla Sjöfartsregistret och fråga, vad 1969 står för.