Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Vad jag byggde det på var att du nämnde 7,5 knop och då plockar man fram lilla lathunden i form av Llloyds Maritime Atlas ur bokhyllan med tidsangivelser mellan vissa kända platser. Utgångspunkten är att du då färdas med farten 15 knop. Pireus-Rotterdam 7 dygn, 21 timmar. Vidare Marseille 5 dygn 17 timmar. Du angav en position väster om Malta. Då kan man konstatera att med bibehållen fast av ett snitt på 7,5 knop åtgår dubbla tiden mot ovan angivna data. Vidare kan man också konstatera att det finns en risk för ett eventuellt oväder över Biscaya eftersom resan sker under riskperioden för busväder nov-mars. Även ovan Biscaya finns risk för tråkigt väder okt-april. Nu behöver det ju inte bli dåligt väder men risken finns.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Bogseraren Christos XXIV lämnar inga signaler just nu. Sista signalen var igår förmiddag och från den punkten och upp till Biscaya är det ca 1500 distansminuter. 10 dygn från igår blir den 30 dec. Det verkar som hon gör mellan 6,5 och 7 knop vilket gör 150 – 160 per dygn. Har hon tur med vädret så kan hon komma in i Biscaya till den 30 december (då har hon ETA Terneuzen), bunkring oräknat. Då har hon kvar ca 700 till NL vilket gör 4 – 5 dygn. Mitt tips (gissning) är att vi får se en ändring av ETA efter Gibraltar, till 4 januari.
Re: Mesinian Bay, Gr
Alltså jag måste tillstå att jag följer vanligen inte enskilda fartyg per AIS. Fartygets rederi, mäklare eller annan berörd får ju uppdateringar allteftersom ändå. Jag utgick dock från den 19 då du lade inlägget men strunt samma.
För övrigt får jag lov att tillönska en god jul!
För övrigt får jag lov att tillönska en god jul!
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
290 sjömil till Gibraltar för bogseraren Christos XXIV nu på eftermiddagen. Det går framåt. Han passerar där på juldagen eftermiddagen kan jag tro. Därefter har han ca 4 dygn till Biscaya. Då har vi den 29 december. Men bunker då?
Med detta sagt så vill jag önska alla en GOD JUL. Jag lär nog höra av mig igen före nyår.
Tankern Eurospirit som legat ute i vår Bay sedan den 13 dec har fått besök igen av en tanker som lossar sin olja till honom. Det är Baltic Chief 1 som har portugisisk flagg och är på 37 tusen ton. Det går åt flera för Eurospirit är på 160 tusen ton. Det är nog den andra som lossat till honom. Dessutom ligger det en på törn, Blue Rose på 38 tusen ton. Båda dessa kom med rysk olja.
Med detta sagt så vill jag önska alla en GOD JUL. Jag lär nog höra av mig igen före nyår.
Tankern Eurospirit som legat ute i vår Bay sedan den 13 dec har fått besök igen av en tanker som lossar sin olja till honom. Det är Baltic Chief 1 som har portugisisk flagg och är på 37 tusen ton. Det går åt flera för Eurospirit är på 160 tusen ton. Det är nog den andra som lossat till honom. Dessutom ligger det en på törn, Blue Rose på 38 tusen ton. Båda dessa kom med rysk olja.
Last edited by imar on 23 Dec 2018, 18:54, edited 1 time in total.
Re: Mesinian Bay, Gr
Bogserbåten Christos ändrade ETA tidigare än jag trott. Ny ETA är 2 januari 0900. Just nu går det med 7,2 knop. Tydligen gott väder.
Re: Mesinian Bay, Gr
Tankern Eurospirit som legat ute i vår Bay sedan den 13 december har lastat klart idag juldagen. Hon har fått last av minst tre men troligen fyra tankers som lossat till henne. Eurospirit kom från Singapore och nu har hon gått in till redden och ankrat med full last. Hjälpbåten med Yokohamafendrarna kom in ett par timmar tidigare med fendrar bnåde på däck och på släp. Dom har jobbat fram tills nu men nu har de gått i hamn. Återstår att se vart oljan skall, eftersom hon ligger här så är det väl inte klart ännu.
Bogserbåten Christon XXIV passerade för en stund sedan Gibraltar. Nu har han ökat farten till 8,2 knop. Det låter mycket men de har medvind med 7-8 sekundmeter just nu. Det kan bli något ökande vind från ost men det blir ju vind från land. Det är drygt 900 distansminuter till Brest. Om vädret står sig så kan dom passera där på Nyårsafton. Sedan är det bara 400 kvar. Den 2 januari 0900 kommer inte att hålla.
Med detta så önskar jag en god fortsättning på julen.
Bogserbåten Christon XXIV passerade för en stund sedan Gibraltar. Nu har han ökat farten till 8,2 knop. Det låter mycket men de har medvind med 7-8 sekundmeter just nu. Det kan bli något ökande vind från ost men det blir ju vind från land. Det är drygt 900 distansminuter till Brest. Om vädret står sig så kan dom passera där på Nyårsafton. Sedan är det bara 400 kvar. Den 2 januari 0900 kommer inte att hålla.
Med detta så önskar jag en god fortsättning på julen.
Re: Mesinian Bay, Gr
Euro Spirit gick i eftermiddag och är nu på väg till Port Said med 160 tusen ton olja, förmodligen skall hon österut, kanske där hon kom ifrån, Singapore?
Det går bra för bogserbåten Christos XXIV. Han har rundat Portugals sydvästra hörn och håller 7,2 knop i akterlig svag vind. Det kommer att fortsätta så ett tag till men om två dagar så väntas nordlig vind och då blir det väl mindre fart. Men tills vidare är ju 7,2 knop bra, det gör ca 170 distansminuter per dygn.
Det går bra för bogserbåten Christos XXIV. Han har rundat Portugals sydvästra hörn och håller 7,2 knop i akterlig svag vind. Det kommer att fortsätta så ett tag till men om två dagar så väntas nordlig vind och då blir det väl mindre fart. Men tills vidare är ju 7,2 knop bra, det gör ca 170 distansminuter per dygn.
Re: Mesinian Bay, Gr
Christos är visserligen rejält till åren men hon har ju ändå en dragkraft på 55 ton. Ja en god fortsättning till dig med!
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Ca 160 distans från Kap Finisterre tycker jag verkar lovande för Christo XXIV just nu. Det verkar vara bra väder med svaga vindar. För 3 timmar sedan stod hon för drygt 7 knop. Då skulle hon kunna passera udden om ett dygn. Man kan nog säga att det gått mycket bättre i västra Medelhavet och utefter Portugals kust. Jag tror ändå att det blir svårt med ETA kl 0900 den 2 januari. Hon har nästan 800 kvar efter Finisterre. Klarar hon det på 4,5 dygn. Ja, om hon gör 7,5 knop i snitt. Vi får se. Jag tycker det här är spännande och bogserbåtsskepparen har tydligen lovat leverans till 2 januari kl 0900 och nu försöker han hålla detta. Vädret kommer att bli avgörande.
Re: Mesinian Bay, Gr
AISen är att ses som uppskattning. Hon var ju inblåst i din bay och det är ju en avvikelse på resan utifrån beräknat. Sådan här sjöfart kan aldrig bli exakt. Ekipaget kan ha väderbegränsning men också krav i chartern att förhålla sig till. Men visst det går framåt.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Bogserbåten Christos XXIV har nu passerat Kap Finisterre på en nordlig kurs och med 7,2 knop. Han går alltså ut i Biscaya inatt med omläggning av kursen ett antal grader åt O. Vinden kommer då troligen att slå om så att det blir ett större mått av motvind än det varit utefter Portugal. Troligen också med någon ökning i vindstyrka. Eventuellt kan det bli svårt att hålla denna fina fart som man haft den senaste veckan. Troligen blir det även ett uppehåll på minst ett par dagar i AIS-rapporter på grund av att man hamnar utanför räckvidd.
Vi hade igår en stor bulklastare som kom från Australien med full last och låg ett antal timmar på vår redd. Det var Ponente, 9351763, Bulk Carrier. Hon gick igår igen med dest Taranto Italien. 83 tusen ton last från Hay Point i Australien. Man exporterar kol därifrån. Vad annat kan det vara?
Vi hade igår en stor bulklastare som kom från Australien med full last och låg ett antal timmar på vår redd. Det var Ponente, 9351763, Bulk Carrier. Hon gick igår igen med dest Taranto Italien. 83 tusen ton last från Hay Point i Australien. Man exporterar kol därifrån. Vad annat kan det vara?
Re: Mesinian Bay, Gr
Det är nog kol. Du kan förstås gå in i och kika i någon av de listningar som finns över "dry cargo fixtures" för att se på olika trader eller fartyg som engagerats. Det finns en uppsjö olika företag som gör marknadsanalys, håller koll på marknad, avslut, tillgängliga/engagerade fartyg etc. Som exempel Lloyds List mfl. Därtill specialiserade på smalare segment.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Jag vet att det i alla fall tidigare fanns podcasts med inriktning marknadsanalys där man regelbundet för de olika segmenten gjorde inspelningar runt om i världen med det aktuella läget, lite som att följa börsen. Jag personligen är väl kanske inte helt i eld och lågor över podcastmediet men för den sakens skull kan det ju vara helt perfekt för någon annan. Bara som ett tips, om du finner det intressant att följa.
Fredrik Ahlman