Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Poseidon 8910 somHjälpkanonbåten H44 Skagerack i Uddevalla 1948.jpg
Bilden
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Så vitt jag vet, så var det Gustav Berntsson, som byggde om den vid bryggan i Skärhamn, man kan ju ha bogserat den över till Frederikshavn för motorinstallationen. Pehr Santesson måste ha ägt den en mycket kort tid, men enligt handlingarna, så köpte Erik Olausson den av honom.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det är lite svårt att förstå alla turerna kring Poseidon innan hon blev ombyggd till fraktare. Enligt Bohusläns Museum fanns det en notering som medföljde kortet ”Gamla Skagerack 20/1 1948”. Då var redan Erik Olausson ägare till fartyget efter att ha köpt henne 1947. Hon hade legat upplagd vid Stockholms Örlogsvarv. Men var hon låg när köpet genomfördes framgår inte av handlingarna och varför fördes hon till Uddevalla? Santesson köpte henne liggande i Stockholm. På bilden ser det ut som styrhytten är under arbete på något sätt. Det verkar som den är öppen framtill.

I annonsen då hon skulle säljas 1947 presenterades hon som ”kustbevaknings s/s Poseidon f.d. fiskeriinspektionsfartyget Skagerack”. Lika väl kallar museet henne för H 44 Skagerack. Försvaret kan förstås ha gett henne det namnet eller så har museet skrivit fel (inte ovanligt).
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Spritsmugglingen i Östersjön tog ett abrupt slut, när andra världskriget bröt ut på hösten 1939, så bevakningsfartygen Odin, Poseidon och Triton blev överflödiga för Tullverket. De hyrdes av Flottan och fick deras beteckningar - H 44 - är en sådan. Vad står H:et för?
Jag gissar på, att den bogserades till Uddevalla och kolkajen där för att lyfta ur ångpanna och ångmaskin. Gunnar Jansson, Uddevalla, hade en rätt stor skrotfirma vid den här tiden.
Attachments
8910  Poseidon annons SST 32-1947.jpg
8910 Poseidon annons SST 32-1947.jpg (65.28 KiB) Viewed 12920 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för det Torsten. Jag gissar att H står för Hjälpfartyg. Det fanns några andra typer av hjälpfartyg och de börjar alla på H med ett par andra bokstäver. Att det bara står H och inte Hkb (Hjälpkanonbåt) är i så fall inte konsekvent men står det för hjälpfartyg så ok. Kanske för mycket spekulationen. Vet du?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Isbjörn 9795 byggdes på Götaverken 1901 med ångmaskin. Hon skall ha byggts för CS Larsson i Göteborg som bogser s/s. I DSL 1922 finns hon med som Hero med 150 hk, 36 brutto och 15 ton kulladning mm. Hon ägs där av Hobro Mariager Havnevesen med Hobro som hemort.

Min fråga är vem denne CS Larsson var? Och hur länge hon var i Göteborg? En annan källa uppger byggåret till 1911. Ett av dem måste vara fel.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Hej !
det har funnits en hel flock ISBÖRNar ! :lol:

se mitt inlägg här om Larsson ! tror det ska vara CF och inte CS ?

https://www.fallrepet.se/viewtopic.php? ... son#p13205
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det verkar rimligt Klas att det skall vara CF Larsson. Han återfinns ju flera gånger där som du hänvisar till och han finns även på tugboatlars hemsida flera gånger med isbjörnar. Den här Isbjörnen har varvsnummer 277 på Götaverken och det verkar som hon lever fortfarande i Finland som lustbåt (om jag inte minns fel).
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Skutor - om hjälpkanonbåten Poseidon

Post by johanmmolin »

Noterade inläggen om Poseidon. Det är dock så att hon hette Posiedon som hjälpkanonbåt under kriget, i varje fall om man får tro Riksarkivets skrivelser.
Här är vad jag kunnat få fram:
---------------
I Malmöavdelningen 1940 ingick följande hjälpkanonbåtar:
31 BORE, 44 POSEIDON, 45 TRITON. BORE är väl allom bekant, tyvärr för hon en inte alldeles säker tillvaro, men finns dock kvar!

(NB att i Göteborgsavdelningen ingick även en hjälpvedettbåt 351 POSEIDON!)
---------------
I Göteborgsavdelningen 1943 fanns hjälpkanonbåtarna 41 SKAGERACK och 43 ODIN. Man kan ju möjligen undra om POSEIDON blivit både omdöpt och omnumrerad, men så verkar inte vara fallet ity att:
---------------
I Malmöavdelningen 1945 återfinner vi på nytt hjälpkanonbåtarna 44 POSEIDON och 45 TRITON
samtidigt som
i Göteborgsavdelningen 1945 återfinns fortfarande hjälpkanonbåtarna 41 SKAGERACK och 43 ODIN

Så jag kan inte se annat än att
"H" i detta fall har stått för hjälpkanonbåt (det är nog en sak hur det förkortats i rullorna och vad man faktiskt målade på fartygsskorven)

hjälpkanonbåten nr 44 bar namnet POSEIDON under hela kriget och tycks ha varit baserat i Malmöavdelningen (de år där det finns luckor har jag inte kunnat återfinna henne. Somliga hjälpfartyg inkallades flera gånger under kriget. Framför allt hjälpvedettbåtarna bytte nummer flitigt beroende på vilken hjälpvedettbåtsdivision de tillhörde, så tycks dock inte ha varit fallet med hjälpkanonbåtarna.)
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det var väl Skagerak, signal: SECA, byggd 1935, som rekvirerades av Marinen under Andra världskriget.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Svan 7133
Byggd 1898 i NL. Finns första gången i LR 1899. Hon finns i volym II – Sailing vessels. Då kan man utgå ifrån att hon inte hade någon motor. När fick hon den då? Om man går så långt fram som till 1930 (jag har inte tillgång till tidigare) så står där ute i högerkolumnen på två rader Motor fitted 17. I vänsterkolumnen står också Motor samt före det (Lighter).
För mig betyder fitted, insatt. Insatt 1917alltså. Det borde rimligtvis vara första motorn. Men så stöter jag på en historik för Svan där det står att år 1924 var Svan försedd med en motor som var tillverkad 1917 av Lysekils Mekaniska Verkstad och insatt 1923. Där står 80 ind.hk. I samma historik står det att i NSL 1920 kallas Svan, motorskonaren Roheim. Detta låter märkligt men det kan ju vara så att den motorn som sattes in 1923 var den andra motorn.
I Vrakguiden har man skrivit 1932 för motorn som kom från Jönköpings MV. Kan vara 1923 som är felskrivet eller så byttes motorn 1932. Lighter kan betyda pråm eller liknande. Ordet förekommer också i historiken som jag fått tag i. Det står inte så 1899 men från 1930 (och kanske tidigare).
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

7133 Svans motorer:
1916: 64 hk Remington tändkulemotor, 3 cyl, 2-t, tillverkad 19xx av The Remington Oil Engine Inc, Keyport, NJ, USA. Fabriken verkar ha flyttat runt lite; först New York, NY; Stamford, CT och sedan till Keyport.
1923: 80 (110) hk Skandia tkm, 2 cyl, 2-t, typ 402, tillverkad 1917.
1932: 100 hk June Munktell tkm, 2 cyl, 2-t, tillverkad 1932 av Jönköpings Motorfabrik - ett dotterbolag till STAB/Tändsticksbolaget - det var Ivar Kreuger, som hade ordnat till det. Annars hade tillverkningarna inte mycket med varandra att göra.
Last edited by Torsten H on 16 Dec 2018, 15:55, edited 2 times in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det låter bra.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Amazone 7224 hade troligen mer än de tre motorer jag känner till. De lär ha varit av märkena Atlas, Avance och Skandia. Den senare av dem insatt 1945. Hon gick för egen maskin till Esbjerg 1991 där hon blev skrotad. Från 45 till 91 är det för lång tid utan att byta motor tycker jag. Någon som känner till om det byttes motor efter 1945? Jag har sett en otydlig uppgift om att hon hade en Skandia nr 2 när hon var på Klädesholmen, dit hon såldes 1960.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

7224 Amazone
1922: 80 hk /90 ihk/ Atlas Diesel diesel, 2 cyl, 2-t. Den togs ur 1925, när hon såldes till Sverige och Skillinge. Vad skulle man med en motor till, som väsnades, när Kapten skulle sova och sotade och och rök, när vinden var alldeles gratis, ... och styrhytt - tänk så många ställ oljekläder man kunde få för kostnaden för att bygga en styrhytt.
1933: 150 hk Avance tändkulemotor, 2 cyl, 2-t, tillverkad 1933.
1945: 180 hk Skandia tkm, 2 cyl, 2-t, tillverkad 1945.
1960: 210 hk Skandia tkm, 2 cyl, 2-t, tillverkad 1960.
Post Reply