Skutor
Re: Skutor
Måsen hade regnr 4235, byggd 1877 i Bideford som New Zealand, 85 brt 59 nrt.
Den 3 september 1936 såld till skeppare Ludvig Georg Jonsson, (Blåsut), Vänersborg, för 6.400 kr från ett partrederi i Hasselösund.
Den 14 mars 1947 anmälde han, att fartyget upphuggits i Järna Rackeby på Kållandsö.
Den 3 september 1936 såld till skeppare Ludvig Georg Jonsson, (Blåsut), Vänersborg, för 6.400 kr från ett partrederi i Hasselösund.
Den 14 mars 1947 anmälde han, att fartyget upphuggits i Järna Rackeby på Kållandsö.
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Skutor
stämmer nog det ,
fast upphuggningen bestod i att man tog ur motorn och förtöjde henne med fören in mot land på Alsön.
Någon som har ett foto på MÅSEN ?
fast upphuggningen bestod i att man tog ur motorn och förtöjde henne med fören in mot land på Alsön.
Någon som har ett foto på MÅSEN ?
Mvh Klas
Re: Skutor
Här kommer ett dåligt foto från kutterboken. Hon lastade 130 ton, och motorn var en 40 hk Populär/Guldbrandsen.
- Attachments
-
- 4235 Måsen.jpg (38.19 KiB) Viewed 26423 times
Re: Skutor
En sak som förbryllar angående Isa är att Sven Bryngelsson skriver att hon 1953 lades vid Stenskär utanför Hönö för att bli vrak. I Kutterpoken står att Isa anmäldes 1957 blivit ändrad till pråm utan framdrivningsmaskineri och att hon 1959 blev upphuggen. Jag tänker mig att det är som Bryngelsson skriver och att hon flera år senare anmäldes som pråm resp upphuggen. Jag tyckte först att det inte stämde men jag tror att jag sett andra sena anmälningar som gjorts i efterhand. Motorn kan ju mycket väl ha tagits ur mycket tidigare än 1957. Det står inte när i Kutterepoken.
Re: Skutor
Man förstod många gånger inte, att någon myndighet kunde vara intresserad av att veta, att fartyget lämnats att ruttna i någon vik eller vid någon holme eller ö. Man hade ju meddelat 'försäkringen' och fartygsinspektören i distriktet, att det var slutseglat - räckte inte det??
Nej - så det kunde ibland gå årtionden, innan det kom en anmälan, ibland efter påstötning - det förekom att ärendet skickades till distriktets polismyndighet, som fick ta i tu med det. På tyska finns ett ord för de här fartygen - 'Karteileiche' - 'kartoteklik'.
Nej - så det kunde ibland gå årtionden, innan det kom en anmälan, ibland efter påstötning - det förekom att ärendet skickades till distriktets polismyndighet, som fick ta i tu med det. På tyska finns ett ord för de här fartygen - 'Karteileiche' - 'kartoteklik'.
Re: Skutor
En norsk brigg förliste 1877. Det finns en notering om namnet som Amanda. Där fanns nämligen en svensk sjöman ombord som drunknade och då finns detta inskrivet i kyrkboken Klövedal. Som hastigast hittade jag en som kunde stämma men det stod inte vad som hände henne slutligen. Det anses även osäkert om det står Amanda eller något annat.
Re: Skutor
AMANDA
Nasjon: Norsk
Type: Brigg
Byggeår: 1849
Byggested: Brake, Tyskland
Ombygging: Ombygget 1872 [no]
Fartygstyp
Brigg
Dataset
Segelfartygsregister, Norge (Norsk Maritimt Museum [no])
Ansvarig förvaltare
Norsk Maritimt Museum (Museum) [no] förvaltar informationen på denna sida
Licens
Inga rättigheter reserverade (CC0) gäller för informationen på denna sida
Senast sparad
2016-11-23 15:51:38, Ulf Bodin (KulturIT AS)
Publicerad
Status
URI
http://kulturnav.org/cfd95423-435b-412b ... 64886591fc | RDF/XML | JSON-LD
Det skulle kunna vara denna? Det framgår inte om hon förlist. Konsuln i Bilbao meddelade förlisningen till Sverige så det har troligen skett i närheten.
Nasjon: Norsk
Type: Brigg
Byggeår: 1849
Byggested: Brake, Tyskland
Ombygging: Ombygget 1872 [no]
Fartygstyp
Brigg
Dataset
Segelfartygsregister, Norge (Norsk Maritimt Museum [no])
Ansvarig förvaltare
Norsk Maritimt Museum (Museum) [no] förvaltar informationen på denna sida
Licens
Inga rättigheter reserverade (CC0) gäller för informationen på denna sida
Senast sparad
2016-11-23 15:51:38, Ulf Bodin (KulturIT AS)
Publicerad
Status
URI
http://kulturnav.org/cfd95423-435b-412b ... 64886591fc | RDF/XML | JSON-LD
Det skulle kunna vara denna? Det framgår inte om hon förlist. Konsuln i Bilbao meddelade förlisningen till Sverige så det har troligen skett i närheten.
Re: Skutor
Kanske det inte står Amanda. Det börjar med Drunknad vid förlisning af norska. Första ordet andra raden står briggen. Tredje radens slut står konsulatet i Bilbao. Eller? Men hette den Amanda eller något annat. Jag är inte säker.
Re: Skutor
Jag såg en förfrågan om identifiering av bifogade fyrmastare och tänkte att det blir nog bra för fallrepet. Den verkar inte ha klipperstäv och då är det väl inte så många som kan komma ifråga. Men vilken är det och var ligger hon? Silon i bakgrunden kanske kan hjälpa till.
Re: Skutor
Elna av Brantevik, kan det stämma? Fick just det tipset.
Re: Skutor
Ja, men var det bifogade fotot är taget, det vet jag inte. Någon?
- Attachments
-
- 8037 Elna, Kka TO c.jpg (57.59 KiB) Viewed 25568 times
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Skutor
Oxelösund?Torsten H wrote:Ja, men var det bifogade fotot är taget, det vet jag inte. Någon?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Skutor
ELNA
195 netto regton
Längd 36,4 m
Bredd 8,3 m
Djup 3,8 m
Signal SKWR
Reg nr 8037
Skonert (1935-1959)
1919 byggd vid Morsö, Nykiöbing som NYKØBING (S/m)
1923 såld t Estland, omdöpt ELNA
1935 inköpt t Brantevik (Wiktor Brange)
1943 7 juni grundstött S om Baskemölla under regntjocka på resa Härnösand – Lübeck. Bärgad
1946 ny huvudredare: Ivar A Brange
1959 såld på auktion till J T Stenevad, Grafvarne, omgående vidaresåld till Karlskrona (A Johannisson)
1966 såld t Glasgow (James H Ramagge)
1967 15 mars sprang läck och sjönk ca 16 sjömil V om Cape St Vincent på resa Lissabon – Gibraltar med tegel
Befälhavare: Nils A Tufvesson
1935-1959
Detta är informationen från Branteviks Museum. Vilken rigg kan hon ha haft före 1935 för att då inte kallas skonert.
195 netto regton
Längd 36,4 m
Bredd 8,3 m
Djup 3,8 m
Signal SKWR
Reg nr 8037
Skonert (1935-1959)
1919 byggd vid Morsö, Nykiöbing som NYKØBING (S/m)
1923 såld t Estland, omdöpt ELNA
1935 inköpt t Brantevik (Wiktor Brange)
1943 7 juni grundstött S om Baskemölla under regntjocka på resa Härnösand – Lübeck. Bärgad
1946 ny huvudredare: Ivar A Brange
1959 såld på auktion till J T Stenevad, Grafvarne, omgående vidaresåld till Karlskrona (A Johannisson)
1966 såld t Glasgow (James H Ramagge)
1967 15 mars sprang läck och sjönk ca 16 sjömil V om Cape St Vincent på resa Lissabon – Gibraltar med tegel
Befälhavare: Nils A Tufvesson
1935-1959
Detta är informationen från Branteviks Museum. Vilken rigg kan hon ha haft före 1935 för att då inte kallas skonert.
Re: Skutor
Här kommer ytterligare en skuta som sägs vara en kutter men som någon annan tror har fallande stäv. Någon som vågar försöka identifiera den.