Dieselmotorn
Dieselmotorn
Maskintoppen till den tidens kanske största dieselmotor.
Kan ni gissa till vilket fartyg?
Kan ni gissa till vilket fartyg?
Re: Dieselmotorn
Hm lite före jättemaskinerna från Wärtsilä...RT-Flex.... Men samtidigt måste man ju försöka sig på någon form av gissning. Bilden ser ju ut att ha en del år på nacken kanske från 1910-1920 talet? Svenskarna var ju stora i sjöfarten redan då och 1925 hade Tirfing/Broströms världens största lastfartyg i systrarna Amerikaland/Svealand så kanske någon av dessa?
Fredrik Ahlman
Re: Dieselmotorn
1921 är sannolikt bilden från.
Fartyget som fick motorn blev byggt på andra sidan landet, så att säga
Fartyget som fick motorn blev byggt på andra sidan landet, så att säga
Re: Dieselmotorn
En av medlemmarna här på forumet har både en och två starka kopplingar...
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Dieselmotorn
Jag gissar på Transatlantics YNGAREN.
Re: Dieselmotorn
Svea byggde två på Finnboda - den ena var Finn - den andra hette först Frost och sedan Fjord.
Re: Dieselmotorn
Fartyg byggt på västkust GV, maskin byggd på östkust i ett enda exemplar...
Re: Dieselmotorn
Då var det enklare - Zoroaster med en Nobel diesel - tyckte att jag kände igen den, men ostkustvarv förvillade.
Re: Dieselmotorn
Oj såg detta nu, trevlig bild, farsan är det inte, har nog någon bild från Nobel Diesel. Men kan inte skanna den. Om någon vill så kanske vi kan fixa det. Nu sticker jag iväg på semester och är utan "uppkoppling" i en och en halv vecka.
trevlig midsommar på er, ät sill och potatis samt kanske en klar därtill...
D
trevlig midsommar på er, ät sill och potatis samt kanske en klar därtill...
D
Re: Dieselmotorn
Har nyligen digitaliserat Oscar Derans fotoalbum från hans tid hos Ludvig Nobels maskinfabrik i St. Petersburg och senare i Nynäshamn.
Derans värvades ju till mina hemtrakter och NOHAB 1926.
Jag visar gärna några bilder från dieselmotorns barndom om någon är intresserad.
Lägger upp en till från bygget av Zoroasters maskin i Nynäshamn...
Bilden är stor så klicka upp den!
Derans värvades ju till mina hemtrakter och NOHAB 1926.
Jag visar gärna några bilder från dieselmotorns barndom om någon är intresserad.
Lägger upp en till från bygget av Zoroasters maskin i Nynäshamn...
Bilden är stor så klicka upp den!
Re: Dieselmotorn
Lägg gärna upp lite bilder på det. Det är kul med dessa tidiga bilder. Samtidigt är man lite "nere" över att allt det som Nohab byggde upp splittrades så att det mesta försvunnit från Trollhättan. Men ändå helt otroligt företag som närmast kan beskrivas som den moderna svenska industrins vagga.
Fredrik Ahlman
Re: Dieselmotorn
Nobels köpte ca 1918 Stathmos ned lagda vågfabrik och byggde där den stora motorn. Man byggde dessutom mindre dieslar på 50 - 100 hk. Det var en handfull svenska skutor som hade dem,. bl a Messina från Stockevik.
Man köpte också tillverkningsrätten till Gamma tändkulemotor, som gjordes av Vagn- & Maskinfabriks AB i Falun - ett Stora Koppabergs-företag.
När Nobels lade ner ca 1924-1926 såldes tillverkningen till Motorfabrikken Frederikshavn, som hade grundats av en avhoppad verkmästare från Houmöller/Alpha - senare B&W Alpha - då Houmöller inte ville tillverka dieslar.
Någon gång på 1960/70/80-talen lades Gamma-tillverkningen i Frederikshavn ner, och licensen såldes till Jönköpings Motorfabrik - June Munktell - som behövde ersätta tändkulemotortillverkningen med en dieseldito, och då köpte man rätten till Gamma. Fiskare(skeppare kallade den så, men det stod JM på motorerna. Det finns någon att se och lyssna på på Youtube.
JM var f ö helägd av Tändsticksbolaget. Ivar Kreuger köpte den på 1920-talet? för att hjälpa en god vän till hans far ur ekonomisk knipa.
Jag sitter i ett sommarhus och skriver, utan tillgång till mina anteckningar, så: SEO...
Man köpte också tillverkningsrätten till Gamma tändkulemotor, som gjordes av Vagn- & Maskinfabriks AB i Falun - ett Stora Koppabergs-företag.
När Nobels lade ner ca 1924-1926 såldes tillverkningen till Motorfabrikken Frederikshavn, som hade grundats av en avhoppad verkmästare från Houmöller/Alpha - senare B&W Alpha - då Houmöller inte ville tillverka dieslar.
Någon gång på 1960/70/80-talen lades Gamma-tillverkningen i Frederikshavn ner, och licensen såldes till Jönköpings Motorfabrik - June Munktell - som behövde ersätta tändkulemotortillverkningen med en dieseldito, och då köpte man rätten till Gamma. Fiskare(skeppare kallade den så, men det stod JM på motorerna. Det finns någon att se och lyssna på på Youtube.
JM var f ö helägd av Tändsticksbolaget. Ivar Kreuger köpte den på 1920-talet? för att hjälpa en god vän till hans far ur ekonomisk knipa.
Jag sitter i ett sommarhus och skriver, utan tillgång till mina anteckningar, så: SEO...
Re: Dieselmotorn
Torsten H wrote:Nobels köpte ca 1918 Stathmos ned lagda vågfabrik och byggde där den stora motorn. Man byggde dessutom mindre dieslar på 50 - 100 hk. Det var en handfull svenska skutor som hade dem,. bl a Messina från Stockevik.
Man köpte också tillverkningsrätten till Gamma tändkulemotor, som gjordes av Vagn- & Maskinfabriks AB i Falun - ett Stora Koppabergs-företag.
När Nobels lade ner ca 1924-1926 såldes tillverkningen till Motorfabrikken Frederikshavn, som hade grundats av en avhoppad verkmästare från Houmöller/Alpha - senare B&W Alpha - då Houmöller inte ville tillverka dieslar.
Någon gång på 1960/70/80-talen lades Gamma-tillverkningen i Frederikshavn ner, och licensen såldes till Jönköpings Motorfabrik - June Munktell - som behövde ersätta tändkulemotortillverkningen med en dieseldito, och då köpte man rätten till Gamma. Fiskare(skeppare kallade den så, men det stod JM på motorerna. Det finns någon att se och lyssna på på Youtube.
JM var f ö helägd av Tändsticksbolaget. Ivar Kreuger köpte den på 1920-talet? för att hjälpa en god vän till hans far ur ekonomisk knipa.
Jag sitter i ett sommarhus och skriver, utan tillgång till mina anteckningar, så: SEO...
Tack för denna redogörelse Torsten!
Intressant, då dom flesta säger att inga andra motorer, förutom Zoroasters, blev klara att tas i bruk från Nobel i Nynäshamn.
En bild som är stämplad med Rolf Nobel och Nynäshamn visar en motor avsedd till ubåt - den är väl knappast byggd i Nynäshamn?
Re: Dieselmotorn
Jag har uppgift om 3 skutor, som fick Nobel dieslar;
4143 Gunborg, ca 140 brt, 74 hk Nobel, 2 cyl, 2-t, 1929-1944, sedan June Munktell tändkulemotor
6855 Messina, ca 225 brt, 100 hk Nobel, 2 cyl, 2-t, 1928-1939, sedan B&W Alpha diesel
7555 Heimdal, ca 200 brt, 95 hk Nobel, 2 cyl, 2-t, 1929-1931, sedan June Munktell tändkulemotor
5300 Wildflower, ca 50 brt, 28 hk Nobel - det kan ha varit en ex Gamma tändkulemotor
Det märkliga är, att motorerna sattes in 1928 och 1929, men pågick tillverkningen så länge? Jag har sett uppgift om, att fabriken lades ner ca 1924.
En man, som fick dieselmotorn att verkligen fungera, var Nobelfabrikens Anton Carlsund. Han kom på att göra motorn reversibel, och utan den förbättringen, så hade motorn inte gått att använda i fartyg. Han gjorde också andra betydande förbättringar.
4143 Gunborg, ca 140 brt, 74 hk Nobel, 2 cyl, 2-t, 1929-1944, sedan June Munktell tändkulemotor
6855 Messina, ca 225 brt, 100 hk Nobel, 2 cyl, 2-t, 1928-1939, sedan B&W Alpha diesel
7555 Heimdal, ca 200 brt, 95 hk Nobel, 2 cyl, 2-t, 1929-1931, sedan June Munktell tändkulemotor
5300 Wildflower, ca 50 brt, 28 hk Nobel - det kan ha varit en ex Gamma tändkulemotor
Det märkliga är, att motorerna sattes in 1928 och 1929, men pågick tillverkningen så länge? Jag har sett uppgift om, att fabriken lades ner ca 1924.
En man, som fick dieselmotorn att verkligen fungera, var Nobelfabrikens Anton Carlsund. Han kom på att göra motorn reversibel, och utan den förbättringen, så hade motorn inte gått att använda i fartyg. Han gjorde också andra betydande förbättringar.