Göta Kanal i gamla slusslistor
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Magnus (899)?
MAGNUS omnämns i passagelistorna t o m 1913 som galeas, därefter som "ångskonert" alternativt "lastångare".
Åren 1901 — 1913 c:a 0,2 t o r resor per sommar och 2,5 t o r-resor per sommar via Norsholm. Fotot ovan ska vara taget i närheten av Söderköping.
Åren 1914 — 1922 som ångskonert c:a 1,2 t o r-resor per sommar via Sjötorp och 1,1 t o r-resa via Norsholm.
Blygsamt förekommande "off season" 1923 — 1927.
Men vem var han (!) och vem ägde honom? Vad var det för sorts, regelbundet återkommande, men sparsam, trafik på kanalen som bedrevs?
MAGNUS ska ha varit byggd 1892, men var? Data?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Fotot är från Klevbrinkens gamla bro.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
MAGNUS ex INGERUD, regnr 899, 178 brt, b 1872 Gäddevik, pr Alfred Pettersson, Motala; strandat/förlist den 19 juni 1932 vid Bålsö.
Last edited by Torsten H on 01 Nov 2014, 11:29, edited 1 time in total.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Är det en klen mesanmast eller vad är det?
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Ja, en mesanmast. Den står i skeppslistan angiven som 3-mastskonare med en 60 ihk hjälpmaskin, tillverkad 1913 av Wennbergs i Karlstad. Dvs det sista står inte i skeppslistan, utan i Norske Veritas registerbok för 1931.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Då stämmer det med passagelistorna att fr o m 1914 omnämns MAGNUS som "ångskonert" eller t o m "lastångare". Det intressanta är ju att dessförinnan står han i listorna som "galeas".
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Själv snöade jag in på Klevbrinken och hittade i gömmorna bifogad kopia på ett klipp ur DN:
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Ibland blir det väldigt bra när man är insnöad!
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Och i Lloyds Register Sailing vessels 1930-31 finns det ytterligare uppgifter.
Magnus
Mättalen är där 178 - 149 - 112.
Wood Aux Sc3Mst Sr
Byggd 1872/1914 E Jansson - Gäddvik
Dimensioner 100.2 - 23.4 - 9.6
See Steamer register
Ägare A Pettersson
Hemort Motala
Befälhavare P Andersson
Ex Sailing vessel Ingerud
Stm Eng - 1dk
Magnus
Mättalen är där 178 - 149 - 112.
Wood Aux Sc3Mst Sr
Byggd 1872/1914 E Jansson - Gäddvik
Dimensioner 100.2 - 23.4 - 9.6
See Steamer register
Ägare A Pettersson
Hemort Motala
Befälhavare P Andersson
Ex Sailing vessel Ingerud
Stm Eng - 1dk
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
I Steamers & Motorships Lloyd 1931/32 står en del i kolumnen maskin, som är otydligt för en som inte kan maskiner men det står också A´B Vennbergs 5 NHP (osäkert) - M V Karlstad. Övriga uppgifter verkar vara samma som tidigare inlägg.
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Vet inte varför den inte kom med.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
899 MAGNUS förefaller fortfarande att gäcka mig.
Fram t o m 1918 förefaller han ha gjort någon enstaka t o r -resa på västgötadelen av kanalen under sommarmånaderna och lite oftare på östgötasidan, i genomsnitt 1,5 t o r-resor. Därefter ses enstaka nedslag i Mems och Forsviks listor mest vår och höst. Man får ett intryck att han i hög grad seglade utanför de inre farvattnen.
Från 1937 och framåt har jag (förutom Hästholmens hamnlistor då) endast passagelistor från Norsholm och här återfinns han inte alls.
---------------------
En annan svårfångad skönhet är galeasen 2746 ELSA, f d MARIESTAD b Sjötorp 1895. Vi har diskuterat henne förut, då hon återfinns i Hästholmens hamnlistor 1937 och 1958.
Har dock inga uppgifter om hennes öden. Den första blänkare jag hittar i mina passagelistor är en galeas ELSA som in- och utklarerat från Sjötorp samma dag vid ett tillfälle 1916. Kan det vara hon?
Fram t o m 1918 förefaller han ha gjort någon enstaka t o r -resa på västgötadelen av kanalen under sommarmånaderna och lite oftare på östgötasidan, i genomsnitt 1,5 t o r-resor. Därefter ses enstaka nedslag i Mems och Forsviks listor mest vår och höst. Man får ett intryck att han i hög grad seglade utanför de inre farvattnen.
Från 1937 och framåt har jag (förutom Hästholmens hamnlistor då) endast passagelistor från Norsholm och här återfinns han inte alls.
---------------------
En annan svårfångad skönhet är galeasen 2746 ELSA, f d MARIESTAD b Sjötorp 1895. Vi har diskuterat henne förut, då hon återfinns i Hästholmens hamnlistor 1937 och 1958.
Har dock inga uppgifter om hennes öden. Den första blänkare jag hittar i mina passagelistor är en galeas ELSA som in- och utklarerat från Sjötorp samma dag vid ett tillfälle 1916. Kan det vara hon?
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Owe Gullbergh i Sjötorp skriver om ELSA:
112,20 Brutto 89,59 Netto. Ek/fur
1917 maskin 17 Hk, 195? maskin 150 Hk.
Efter maskinhaveri 1964 såld till Drottningholm som lustfartyg.
1992: ligger utanför Amsterdam ,troligen under upprustning
112,20 Brutto 89,59 Netto. Ek/fur
1917 maskin 17 Hk, 195? maskin 150 Hk.
Efter maskinhaveri 1964 såld till Drottningholm som lustfartyg.
1992: ligger utanför Amsterdam ,troligen under upprustning
Mvh Klas
-
- Posts: 282
- Joined: 02 Jan 2008, 17:18
- Location: Skövde
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
i november 1980 var jag på nöjesresa till Amsterdam. I en kanal låg en vit avmastad vänerskuta och på namnbrädan kunde man läsa ELSA Otterbäcken. Elsa var känd för att vara den sista fraktskutan med toppstänger. Dessa vägrade ägaren ta ned varför Göteborgs stad tvingades öppna Göta Älvbron för Elsa.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Göta Kanal i gamla slusslistor
Tack för intressant information, och tack Torsten för komplett historik! Kommer i sitt sammanhang i tråden så småningom.
Under tiden undrar jag över 9540 MARTA av Vadstena. Skepparättling (tror jag) har visat två bilder på henne i Motala Verkstads torrdocka på 1960-talet.
Hittar ett nedslag i mina passagelistor där hon omnämns i Norsholm en gång 1953. I övrigt vet jag absolut ingenting om henne.
Under tiden undrar jag över 9540 MARTA av Vadstena. Skepparättling (tror jag) har visat två bilder på henne i Motala Verkstads torrdocka på 1960-talet.
Hittar ett nedslag i mina passagelistor där hon omnämns i Norsholm en gång 1953. I övrigt vet jag absolut ingenting om henne.