Göta Kanal i gamla slusslistor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Nu har jag gått på pumpen ordentligt, och behöver hjälp för att kunna reda ut ett par nystan:

Askersunds Ångfartygs AB.

Hela tiden från 1896 och framåt nämns i passagelistor från Forsvik och Sjötorp olika ångare med namnen Wettern I och Wettern II.

1896 års Wettern I torde väl vara 2443 byggd 1870 på Motala Verkstad som Wettern, och rimligen ersatt av nybygge med samma namn 1914.

Men Wettern II?
Det finns en Wettern (2365) byggd i Sjötorp 1886 men tydligen för Johan F Olofsson i Motala. Enligt mina uppgifter såld till Brantevik 1899.
Har jag förstått det rätt har denna farkost inget med Askersundsbolaget att göra.

Jag hittar ingen annan kandidat! Nästa Wettern II (4331) byggdes 1904. Just år 1904 nämns två båtar, den ena bokförd som Wettern II, den andra som Wettern 2. Den ena har inga turer bokförda alls under sommaren, den andra fullt sommarprogram. Frågan är vilken som är vilken.

Under åren 1896 — 1903 finns således en Wettern II som undanglidigt mina blickar! Det borde vara denna "doldis" som gjorde att ovannämnda Wettern (2443) omdöptes till Wettern I.
Dessa Wettern kan ju få vem som helst att bli gråhårig...
Det finns en Wettern byggd vid Rå (Närke) år 1853 för Askersunds nybildade rederibolag, benämns som Ångskornert. Jag tror att denna så småningom hamnade i Arvika som Anders Knape, men har aldrig hittat några regnr eller signalbokstäver.
Denna Wettern ersattes troligen av Sjötorpsbygget 2443 och senare av 5604.

Från en helt annan tid finns även 8471 Wettern.

Och skonaren Wettern 2365 var ett otursförföljt fartyg:
Skonaren 2365 Wetterns Kapt Asp drunknad Tidn Kalmar 1900-04-11.jpg
Skonaren 2365 Wetterns Kapt Asp drunknad Tidn Kalmar 1900-04-11.jpg (115.03 KiB) Viewed 20415 times
Senare förliste det även har jag för mig.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

WETTERN, skonare, regnr 2365, HSTM, 138 nrt, 29.5 x 6.5 x 3.1 m. Byggd 1886 i Sjötorp till pr inspektor Johan F Olofsson, Motala.
1899, mars: såld till pr skeppare Johan Anderberg, Brantevik, för 11.500 kr.
1901, mars 2: såld på auktion till pr Håkan Andersson, Brantevik.
1910, nov 8: kantrat utanför Landsort i SO-lig storm på resa Uleåborg-Flensburg med trä; vraket drev i land vid Utö och höggs upp i Stockholm.
Befälhavare:
1899-1900 Olof Asp
1900-1901 Nils Göransson
1901-1905 Frans Brandtman
1905-1910 Nils Brandtman
Last edited by Torsten H on 23 Aug 2014, 10:29, edited 1 time in total.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Transatlantic i Göteborg hade från februari 1918 till november 1919 en VETTERN, rnr 6088, 3950 tdw.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Skepparättling »

Skepparättling wrote:
johanmmolin wrote:Nu har jag gått på pumpen ordentligt, och behöver hjälp för att kunna reda ut ett par nystan:

Askersunds Ångfartygs AB.

Hela tiden från 1896 och framåt nämns i passagelistor från Forsvik och Sjötorp olika ångare med namnen Wettern I och Wettern II.

1896 års Wettern I torde väl vara 2443 byggd 1870 på Motala Verkstad som Wettern, och rimligen ersatt av nybygge med samma namn 1914.

Men Wettern II?
Det finns en Wettern (2365) byggd i Sjötorp 1886 men tydligen för Johan F Olofsson i Motala. Enligt mina uppgifter såld till Brantevik 1899.
Har jag förstått det rätt har denna farkost inget med Askersundsbolaget att göra.

Jag hittar ingen annan kandidat! Nästa Wettern II (4331) byggdes 1904. Just år 1904 nämns två båtar, den ena bokförd som Wettern II, den andra som Wettern 2. Den ena har inga turer bokförda alls under sommaren, den andra fullt sommarprogram. Frågan är vilken som är vilken.

Under åren 1896 — 1903 finns således en Wettern II som undanglidigt mina blickar! Det borde vara denna "doldis" som gjorde att ovannämnda Wettern (2443) omdöptes till Wettern I.
Dessa Wettern kan ju få vem som helst att bli gråhårig...
Det finns en Wettern byggd vid Rå (Närke) år 1853 för Askersunds nybildade rederibolag, benämns som Ångskornert. Jag tror att denna så småningom hamnade i Arvika som Anders Knape, men har aldrig hittat några regnr eller signalbokstäver.

Image

Detta skall om jag fattat rätt ska den i mitten vara Wettern byggd år 1853.

länkad frånhttp://lakevettern.se/FrameFiles/svartVitt.html
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Jo det ska det vara, att döma av de bildtexter jag sett tidigare till denna bild. Systerfartyg till Birger Jarl.

Tänk så spännande det hade varit om man hade dokumenterat det som tedde sig självklart förr. De båda sluparnas namn t ex ...
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Isbjörnar ...

Post by johanmmolin »

När förra seklet var ungt dök ett antal Isbjörnar upp, ett par har jag uppgifter om, andra är mystifikationer för mig.

1. Bogserångaren ISBJÖRN, byggd 1894 i Torskog för Charles Frithiof Larsson i Göteborg, var anonym på Göta Kanal under sina första år. 1896 kom hon dock till Norrköpings Bogserings AB och kom att synas på västgötasidan av kanalen totalt 7 enkelresor sommartid (+ enstaka vår och höst) mellan 1896 och 1910. Från 1911 finns även slusslistor från Norsholm, men hon är ungefär lika anonym där, så långt fram jag har några listor, t o m 1927 (Norrköpings Bogserings AB:s båtar hade då slutligen överförts till Rederi AB Norden i samma stad). Omnämnd 1910 tydligen med pråmarna JÖNS och KH IV i Norsholm. Ska ha rekvirerats som Hjälpvedettbåt 232 när andra världskriget bröt ut och förlist i hård sjö i mars 1944 inte långt från Hävringe, med förlust av 7 man av besättningen på totalt 10 man.

2. ISBJÖRN I, ”ångare”. Nämnd i Forsvik och Sjötorp en enkelresa 1903 och dito Norsholm och Sjötorp 1916, då med befälhavare Nordgren. Vet ingenting om denna farkost i övrigt.

3. ISBJÖRN II. Tydligen har det funnits två fartyg med detta namn. Den första nämns två gånger i Sjötorp 1901 och två gånger 1906.

4. ISBJÖRN II (nr 2). Byggd 1910 Wennbergs Mekaniska Verkstad i Karlstad. Sägs först tillhöra Åsbacka Trävaru AB i Söderhamn, men nämns redan 1911 i Forsvik och Sjötorp. 1913 och 1914 nämns hon under befälhavarnamnet Lundahl, vilket står även efter ångaren ISBJÖRN ovan. Ett par resor per säsong med passage av Norsholm. 1914 noteras följande farkoster med namnet Lundahl, således rimligen tillhörande Norrköpings Bogserings AB:

Fartyg troligen tillhörande Norrköpings Bogserings AB, som nämns i passagelistor 1914:
ISBJÖRN, ISBJÖRN II och REX, ångbogserare
FAGER, JÖNS, KH IV, KH V (även benämnda KHV IV & V!) NORDSTJERNAN och NEPTUN, pråmar

1915 hamnar ISBJÖRN i Jönköping som BJÖRN, men det är en senare historia som jag vill återkomma till.

5. ISBJÖRN III. Ska ha varit ångbogserare. Nämns endast 1906 i Forsvik och Sjötorp, jag hittar inga senare uppgifter om henne på Göta Kanal.

Fältet är således fritt för att fylla på!
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Har du kollat på http://www.tugboatlars.se/BokstavI.htm ? Där finns flera Isbjörnar. De andra har jag inte tittat på ännu
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by johanmmolin »

Nej det hade jag inte kollat! Men tyvärr får jag ändå inte ihop det. Nr 1 och 4 i min lista ovan fanns förstås med, medan de jag numrerat 2,3 och 5 inte stämmer överens med med någon i Tugboatlars presentationer. Och då verkar ändå "Isbjörn" med diverse nummer inte ha varit direkt ovanliga namn.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Byggda på Torskogs MV:
Isbjörn, # 145, b 1898, 18 nrt, b/b, stål, Andersson & Lindberg, Göteborg, Ellingmaskin på 80 ihk, ej regnr
Isbjörn II, # 153, b 1899, -"- -"- -"- -"- , ej regnr
Isbjörn III, # 154, b 1899, -"- -"- -"- -"- , regnr 4419 > BJÖRN, nu i båtregistret
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Klas Andersson »

6/2 1906 så grundstötte nr 187 NORA BERGSLAG på Hindens norra grund i Vänern ,4/12 kastades vraket av grundet i enNV storm ,och hamnade nu på Hindens rev !
I februari så försökte Bärgningsbolaget ISBJÖRN bärga vraket ,de kom med 2 vagnslaster utrustning ,1 Förman jämte 7 man !! men fick ge upp pga isen, Den 8/3 flyttade isen vraket ca 1 km norrut !! men dagen därpå var en Nordanstorm och så var det försvunnet igen !
I April upptäcktes de avbrutna masterna och en del av "rufftaket" utanför revet !
Rena flygande Holländaren :)

sen den 29 Augusti så såldes vraket med Kollasten till Sjökapten C F Larsson för 90 kr vid Göteborgs auktionskammare

Så C F Larsson drev uppenbarligen en Bärgningsfirma med ISBJÖRN ?
jag har försökt spåra handlingar om det bärgningsbolaget men utan resultat ,
det var även inblandat i flera bärgningar i Vänern tidigt 1900-tal

Jag har dykt otaliga timmar vid revet men inte hittat skrovet , bara lite delar inne vid land ,bla en bit av övre däcket med maskin skylightet,mm
helt klart indraget dit av isen

men vad hände med vraket ? fick Bärgarna verkligen upp det ???
nån som vet mera ??
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Datumet 6/2 1906 måste vara en felskrivning, men inte så viktig för frågan.
Jag har en uppgift om att C F Larsson köpte den 29 augusti 1908 - ca 1½ år efter förlisningen.
Det enda skulle väl vara att leta i dagstidningar från den tiden, men att hitta något .....
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Klas Andersson »

Lite fel blev det !
Hon gick på 2 December 1906

Men vrak auktionen var 29 Augusti 1907
enligt Västgötaposten

jo jag har allt letat i Tidningarna ,men inte hittat något mera ,
jag har även Sjöförklaringen ,men den hjälper ju inte när hon
flyttades av isen flera gånger .....
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Tack för rättelsen ang vrakauktionsåret. Det är ju högst osäkert, om det skrivits något om en eventuell bärgning.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Isbjörnar ...

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:När förra seklet var ungt dök ett antal Isbjörnar upp, ett par har jag uppgifter om, andra är mystifikationer för mig.



2. ISBJÖRN I, ”ångare”. Nämnd i Forsvik och Sjötorp en enkelresa 1903 och dito Norsholm och Sjötorp 1916, då med befälhavare Nordgren. Vet ingenting om denna farkost i övrigt.


Fältet är således fritt för att fylla på!
Isbjörn N:o 1 av Göteborg bör ju rimligen tagit sig ur sjön?
Den mindre heter också Isbjörn nuffran står väl troligen i aktern. (har enbart gissat att det var nr2)

Efter länsningen av Trafik 1903 bogseras hon till Motala Docka 10 juni detta år.
Attachments
Trafik bärgas av Isbjörn I o II 1903 bild från fören.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Göta Kanal i gamla slusslistor

Post by Torsten H »

Isbjörnen vid kajen är ISBJÖRN I ex Kalfsund ex Vidar ex Tu-Ting, regnr 842, 128 brt 34 nrt, byggd 1856 av Bergsunds MV, 1907 såld till Ryssland.
Post Reply