Rederiflaggor och skorstensmärken
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Rederiflaggor och skorstensmärken
Jag har sett att frågor kring gamla rederiflaggor och skorstensmärken varit på tapeten förut. Det förefaller märkligt lite att hitta, framförallt om svenska smårederier. Själv är jag mest intresserad att återfinna de rederier som trafikerat Vättern och Göta Kanal, men problemet tycks allmängiltigt.
Hittade dock en länk här: http://library.mysticseaport.org/initia ... hapterId=5
Lloyd's Book of House Flags and Funnels, digitaliserad och presenterad helt gratis på nätet!
En guldgruva för den som vill hitta rederier från år 1912, dock tycks det vara rederier i internationell fart som är på tapeten.
Lyckades extrahera 57 svenska rederier, dock inget som omedelbart klingar välbekant från den inre sjöfarten.
Någon som vill ta upp tråden?
Rederi AB Samseglingen t.ex. som befraktade ett antal lastångare från diverse smårederier mellan Göteborg och Vättern, och vad jag kan se, tycks åtminstone så såmningom haft gemensamt skorstensmärke för dessa?
Hittade dock en länk här: http://library.mysticseaport.org/initia ... hapterId=5
Lloyd's Book of House Flags and Funnels, digitaliserad och presenterad helt gratis på nätet!
En guldgruva för den som vill hitta rederier från år 1912, dock tycks det vara rederier i internationell fart som är på tapeten.
Lyckades extrahera 57 svenska rederier, dock inget som omedelbart klingar välbekant från den inre sjöfarten.
Någon som vill ta upp tråden?
Rederi AB Samseglingen t.ex. som befraktade ett antal lastångare från diverse smårederier mellan Göteborg och Vättern, och vad jag kan se, tycks åtminstone så såmningom haft gemensamt skorstensmärke för dessa?
Last edited by johanmmolin on 23 Jul 2012, 22:21, edited 1 time in total.
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Jag hittade en sida med rederimärken som kanske kan vara till hjälp.
http://www.rederimaerken.se/
Det är kanske möjligt att den redan är känd men...... iaf.
Finns en del länkar på sidan som kan vara till nytta.
Förresten finns det inte någon här på forumet, som kan åta sig att sammanställa flaggor och skorstensmärkningar på en lämplig hemsida?
Undertecknad är inte helt ovillig, men det stupar på mitt myckna resande i tjänsten, samt att min server inte är uppe än.
Dessutom är jag "bara" generellt intresserad av äldre sjöfart, och saknar kanske det engagemang som tarvas.
Hälsar från torpet i skogen:
L-J
http://www.rederimaerken.se/
Det är kanske möjligt att den redan är känd men...... iaf.
Finns en del länkar på sidan som kan vara till nytta.
Förresten finns det inte någon här på forumet, som kan åta sig att sammanställa flaggor och skorstensmärkningar på en lämplig hemsida?
Undertecknad är inte helt ovillig, men det stupar på mitt myckna resande i tjänsten, samt att min server inte är uppe än.
Dessutom är jag "bara" generellt intresserad av äldre sjöfart, och saknar kanske det engagemang som tarvas.
Hälsar från torpet i skogen:
L-J
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Skorstensmärken för de mindre verkar vara svårt att finna. Samseglingen är intressant kan någon fylla i frågetecknen? Länspumpen nr 4 1977 var den illustrerad? Har själv bara en maskinskriven avskrift av K.Bångs artikel om samseglingen.johanmmolin wrote:
Rederi AB Samseglingen t.ex. som befraktade ett antal lastångare från diverse smårederier mellan Göteborg och Vättern, och vad jag kan se, tycks åtminstone så såmningom haft gemensamt skorstensmärke för dessa?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Från Sjöhistoriska museet.
Problemet är att en hel drös med lastångare hade ovan avbildat skorstensmärke i varje fall på 1940-talet. John Erikson, Ran, Helge, Nerike, Sätra hade med bestämdhet detta skorstensmärke.
Vad jag förstår ingår det här kortet i din egen samling, med NYA DANSÄTTER tillhörande Samseglingen. Här stämmer vare sig ditt eller mitt skorstensmärke! Oavsett ortokromatisk film eller inte.
Intressant ...
Kolorerat vykort av SÄTRA. Kan man lita på att skorstensmärket var grått och vitt, eller???
Last edited by johanmmolin on 23 Jul 2012, 22:41, edited 1 time in total.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Vem kan "J Bauer" år 1936 ha varit? Tomtar- och Trollmålaren var död sedan 18 år och begraven på Västra Tollstads Kyrkogård sedan 1922 ...
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
SS Sätras och SS John Erikssons skorstensmärken är Ångfartygs Ab Helge:
SS Dansäters skorstens märke vet jag inte vilket det är tyvärr, fast jag har bilden. (då måste man nog ha hela historiken klar för sig men det har jag tyvärr inte....)
Den artikel jag hänvisar till tidigare gör det ju inte klarare.
Fast det verkar som om Carl Johan Albert Svensson hade sitt finger med i:
Askersunds Ångfartygs AB
Ångfartyget AB John
Ångfartygs AB Nerike
Ångfartygs AB Oden
Ångfartygs AB Samseglingen
Ångfartygs AB Venern
Ångfartygs AB Ran
Vidare fortsätter texten med att Kanalfarten i mångt var samägt och handlar nu om Ab Sigfrid (där John Eriksson hamnade 1940). AB Sigfrids styrelse bestod av Fk Ebba Lamberg VD, assuranstjänstemannen J W Manne, och korrespondenten E A Manne och med C J Ljungblad som suppleant.
Bolaget hade bildats 1886 av F V Wahlqwist.
Denne Wahlqwist hade också varit insyltad i en mängd rederier:
AB Sigfrid
Ångfartygs AB Halfdan
Ångfartygs AB Heimdal
Ångfartygs AB Helge
En period även
Askersunds Ångfartygs AB
Sen fortsätter texten med att rapa upp namn och ägare till dessa rederier....
Kanske någon form av tidig skatteplanering där fartygen flyttades runt bland bolagen och seglade ena året med ett skorstens märke för att nästa ha ett annat.
(åtminstone som jag fått det förklarat för mig, och eftersom jag inte hittat dessa märken i skrift......) Även Småland, Nerike och naturligtvis Helge ska vid något tillfälle ha haft detta skorstensmärke.SS Dansäters skorstens märke vet jag inte vilket det är tyvärr, fast jag har bilden. (då måste man nog ha hela historiken klar för sig men det har jag tyvärr inte....)
Den artikel jag hänvisar till tidigare gör det ju inte klarare.
Fast det verkar som om Carl Johan Albert Svensson hade sitt finger med i:
Askersunds Ångfartygs AB
Ångfartyget AB John
Ångfartygs AB Nerike
Ångfartygs AB Oden
Ångfartygs AB Samseglingen
Ångfartygs AB Venern
Ångfartygs AB Ran
Vidare fortsätter texten med att Kanalfarten i mångt var samägt och handlar nu om Ab Sigfrid (där John Eriksson hamnade 1940). AB Sigfrids styrelse bestod av Fk Ebba Lamberg VD, assuranstjänstemannen J W Manne, och korrespondenten E A Manne och med C J Ljungblad som suppleant.
Bolaget hade bildats 1886 av F V Wahlqwist.
Denne Wahlqwist hade också varit insyltad i en mängd rederier:
AB Sigfrid
Ångfartygs AB Halfdan
Ångfartygs AB Heimdal
Ångfartygs AB Helge
En period även
Askersunds Ångfartygs AB
Sen fortsätter texten med att rapa upp namn och ägare till dessa rederier....
Kanske någon form av tidig skatteplanering där fartygen flyttades runt bland bolagen och seglade ena året med ett skorstens märke för att nästa ha ett annat.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
... om det nu inte var så enkelt att de ena året seglade, ägda av ett rederi och nästa ägda av ett annat, men helt enkelt behöll samma skorstensmärke!
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Vad jag har kunnat få fram har följande rederier förr eller senare hamnat under "Samseglingens" beskydd:
Ångfartygs AB Nerike med BYLGIA, NERIKE och TRITON
Ångfartygs AB Helge med HELGE (och senare NERIKE ...) samt SÄTRA fr o m 1937
Ångfartygs AB John med JOHN ERIKSON (och TRITON)
Ångfartygs AB Sigfrid med JÖNKÖPING (och senare JOHN ERIKSON)
Ångfartygs AB Halfdan med ÖSTERGÖTLAND ( och senare JÖNKÖPING)
Ångfartygs AB Samseglingen med SIGURD och BELE (inte den "kända"!)
Ranbolaget exkluderat, liksom Askersunds Ångfartygs AB.
Ångfartygs AB Nerike med BYLGIA, NERIKE och TRITON
Ångfartygs AB Helge med HELGE (och senare NERIKE ...) samt SÄTRA fr o m 1937
Ångfartygs AB John med JOHN ERIKSON (och TRITON)
Ångfartygs AB Sigfrid med JÖNKÖPING (och senare JOHN ERIKSON)
Ångfartygs AB Halfdan med ÖSTERGÖTLAND ( och senare JÖNKÖPING)
Ångfartygs AB Samseglingen med SIGURD och BELE (inte den "kända"!)
Ranbolaget exkluderat, liksom Askersunds Ångfartygs AB.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Väl inte en helt trovärdig ritning av lastångaren Torgny, men skorstensmärket, är det trovärdigt?
... och här ett kolorerat vykort från Hjo med lastångaren Nerike. Liksom tidigare kolorerade vykort med Sätra i Munskjökanalen ser skorstenensränerna ut att vara vita och grå snarare än mellanblå, som Anders fått uppgift om att de ska vara. Vad ska man tro? Två kolorerade vykort med samma färger som går på tvärs mot muntliga uppgifter från "dem som var med"?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Jag TROR att det beror på hur mycket "colureraren" sniffat, eller om vi ska kalla det konstnärlig frihet.
På Hjo kortet har det kladdats rätt vilt fast det slår inte nedan.... Slupar byggda i mahogny var nog inte så vanliga. Men Karl Arthur (2) av Motala är undantaget som bekräftar regeln, fast hon var vit målad (och det kanske det bara var inredningen som var av ädlare slag, hur som ovanligt)...
Huruvida skorstensmärket det ska vara blått eller grått låter jag vara osagt.
Ang Torgnys skorstensmärke så syns inte detta på den enda bilden jag har på henne, finns i någon av Svanefjord trådarna. Är det någon som vet om hon skrotats ännu? Gick rykten om det i våras.
På Hjo kortet har det kladdats rätt vilt fast det slår inte nedan.... Slupar byggda i mahogny var nog inte så vanliga. Men Karl Arthur (2) av Motala är undantaget som bekräftar regeln, fast hon var vit målad (och det kanske det bara var inredningen som var av ädlare slag, hur som ovanligt)...
Huruvida skorstensmärket det ska vara blått eller grått låter jag vara osagt.
Ang Torgnys skorstensmärke så syns inte detta på den enda bilden jag har på henne, finns i någon av Svanefjord trådarna. Är det någon som vet om hon skrotats ännu? Gick rykten om det i våras.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 14
- Joined: 22 Sep 2006, 09:48
- Location: Eskilstuna
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Jag har med stort intresse följt disskutionerna om rederflaggor och då i synnerhet Samsegling. Deras skorstensmärke var, i vart fall under de sista fem åren, svart skorsten med ett VITT och ett BLÅTT band. Jag är absolut säker. Jag minns fartygen väl från min ungdom. Jag har sett modeller av Samseglings ångare hemma hos en numera avliden verkmästare på Sjötorps varv. Han hade satt på modellerna det märke som finns på något inlägg här. Red ab Ran i Jönköping hade innan bolaget gick upp i Samsegling svart skorsten med ett vitt band med bogstaven R i svart. Ungefär som Sveabolaget, men annan bokstav förstås. Se min artikel om Ran i Länspumpen.
En annan sak, Manne hade också två större ångare, Omberg och Taberg. Min far var chief i Omberg och jag kommer ihåg henne mycket väl. Dessa fartyg hade också svart skorsten med ett vitt och ett blått band.
En annan sak, Manne hade också två större ångare, Omberg och Taberg. Min far var chief i Omberg och jag kommer ihåg henne mycket väl. Dessa fartyg hade också svart skorsten med ett vitt och ett blått band.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Mycket intressant! 1-0 således i matchen mellan Skepparättling och vykortskoloratörerna! Och tack för upplysningen om Ranbolaget. Varje liten pusselbit är värdefull.
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
En del av Mannes båtar verkar ha haft skorstensmärket med den vita romben, som Skepparättling beskriver den 23 juli. RAB Thetis och Nya ÅfAB Heimdal verkar ha haft romben med T respektive H i, medan andra hade de vit/blåa banden. Fotot på Heimdal är riktigt dåligt, men jag hittar inget bättre just nu.
- Attachments
-
- 9317 Heimdal.jpg (31.51 KiB) Viewed 34329 times
-
- 6967 Thetis med espartogräslast.jpg (27.2 KiB) Viewed 34329 times
Last edited by Torsten H on 17 Aug 2012, 23:20, edited 1 time in total.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
GERD i Sjötorp 1954. Det här skorstensmärket tycks förknippat med familjen Groth och Sjötorps Rederi AB (?). Men vilka färger hade det?
Foto Sjöhistoriskas fotoarkiv.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Rederiflaggor och skorstensmärken
Rostbrunt?? Hade hon skorstensmärke?johanmmolin wrote: GERD i Sjötorp 1954. Det här skorstensmärket tycks förknippat med familjen Groth och Sjötorps Rederi AB (?). Men vilka färger hade det?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge