johanmmolin wrote:Oj, nu blev det mycket på en gång!
Medan vi funderar vidare på vad farkosten innanför NERIKE är (motorpråm av något slag får jag det till) kan jag lista kaptenerna som dyker upp 1948:
TÄRNAN - Lyckvik (?)
AMELIA - Hansson
GUNBORG - T Johansson
SVANEN - Larsson - bör väl rimligen ha varit Algot Larssons Svanen?
LINNEA - Berntsson
Kan bara hålla med Johan NU blev det mycket. För om teorierna om båthusen stämmer innebär det att de först (?) låg som de gör nu. För att sedan ligga som på Nerike och Anna bilder, ungefär där sjösättnings rampen numera är. För att sedan åter flyttas tillbaka för att ligga som de gör nu.
Efter denna utvikning om båthus, åter till skutor (då jag tror de ovan uppräknade är sådana).
Tärnan stämmer skepparen med Tärnan av Hambusrgsund, alltså den tärnan man fortfarande kan se ovan vatten ytan.
ur svensk skeppslista 1951:
5484 Tärnan Galeas 80 hkr 22,04x5,86 m b 1913 Karlshamn redare och skeppare Eric Nestor Lyckvik.
stort FRÅGETECKEN KRING NÄSTA
6159 Amalia av Skärhamn ex Gry I galeas 35 hkr 21,45x6,10 b 1904 Marstal skeppare R P Hansson redare R P Hanssons DÖDSBO (fast det kanske var ett Hanssonskt släkt företag. Så skepparen kanske iaf hette Hansson)
6326 Gunborg Skärhamn ex Guri galeas 80 hkr 23,56x6,30m b Marstal 1914 skeppare T V Johansson, redare B H Johansson
Larssons 3287 Svanen köptes av dessa 1943 och såldes 1949 så antagandet är rimligt.
Linnea ?? 4 kandidater ur 51 års skeppslista:
4625 Linéa redare/skeppare Fritiof Ragnvald Pettersson Skärhamn
1716 Linea redare/skeppare Ragnar Mauritz Sundberg Linanäs
5731 Linnéa redare/skeppare Ernst Alfred Nilsson Rönnäng
7346 Linnéa redare/skeppare Erik Alexius Jansson Grebbestad
Men den skeppare som står i skeppslistan behöver ju inte nödvändigtvis vara den som VAR skeppare ombord