Stora tändkulor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Re: Stora tändkulor

Post by Shipwright »

Tråkigt att höra, det var ju en stor och fin samling motorer.
Jag trodde att kanalbolaget verkade för ett levande kulturarv!
Det kan väl knappast lida brist på utrymme i Sjötorp, dagens verksamhet är ju rätt blygsam jämfört med förr, och det är inte heller en befolkningsexplosion på gång ( affären har ju fått stänga pga. av för dåligt kundunderlag vad jag hört).
Jag vet ju inte skälet till flytten men jag hoppas att det är på goda grunder.
Hoppas att motorerna hittar nya vårdare som uppskattar dem!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Stora tändkulor

Post by Skepparättling »

Kan ju hoppas att det var Lidköpings maskin nostalgiska förening som de skulle till....

http://www.lmnf.se/

Fast knepigt är det ju först Valborg och nu motorerna.....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Stora tändkulor

Post by Klas Andersson »

Hej !
som medlem i föreningen så tror jag mej ha en viss inblick i saken !
grundproblemet är nog att Kanalbolagets "nya" ..... inriktning ,endast går ut på att dra in pengar på alla fronter !
så när en person ville hyra lokalen för ....cyckeuthyrning !!! så åkte motorsamlingen ut !!!
Det handlade tydligen om orealistiska hyrespriser för en ideéll förening !
Motorsamlingen hade lokalen hyresfritt (trorjag?) och blev nu erbjudna en mycket mindre lokal i samma byggnad ! FÖRUTSATT man höll museét öppet under samma tider som kanalen !!

Tidigare var det i samma utrymme som Turistbyrån ,så då sköttes öpppethållandet av personalen där .
det blev nu omöjligt , så styrelsen tog det enda tänkbara beslutet !! Föreningen kommer att finnas kvar ,MEN !! samlingen deponeras tills vidare utanfär Sundsvall !!!! på RICHARDS TRAKTORMUSEUM i Helgum . 3-4 motorer deponeras i Lidköping och den stora Säfflen i Lysekil .troligen även någon mindre motor som kommer att köras där på motordagen .

Troligen kommer mueét på andra våningen ochså att upphöra !! främst beroende på att de flesta prylar där är privata ! vilket kanalbolaget troligen inte fattat eftersom dom vill skriva kontrakt med en uthyrare om att sköta museét och ta upp inträdet för det !!
så dom som har prylar där har redan börjat hämta mem sina grejor ! vilket även jag troligen lkommer att göra när den här vargavintern ger sig !!
Så orsaken till denna sorgliga ,totala nedläggning av museé verksamheten ? ,och motormuseét är att Kanalbolaget numera totalt skiter i "kulturen" ,
fantastiska prishöjningar på all verksamhet gör nog att trafiken på kanalen lär minska ochså ?

Någon kanske undrar varför inte hitta någon lokal i Sjötorp ? enkelt ! allt tänkbart ägs av Kanalbolaget !

Är nog många idag som önskar Kanalbolagets ledning i Motala långt åt H-E ! inbillar jag mig

Är idag tveksamt om det i framtiden även blir några "Sjötorpsdagar " huvudatraktionen var ju nämligen motorkörningen på kajen ,och det startades av motorföreningen ! men Sjötorpsdagarna sköts av samhällsföreningen ,så jag har ingen info om det än
Attachments
HPIM8165.JPG
HPIM8166.JPG
HPIM8164.JPG
HPIM8163.JPG
HPIM8157.JPG
HPIM8161.JPG
HPIM8159.JPG
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Stora tändkulor

Post by Skepparättling »

Ytterst tråkigt att viss del av "kul"turen är så lite värd i Sverige idag.

Precis så gick det till när Båtmusee't försvann från Askersund.
Ut med motorer/maskiner och utställning med bilder och maritima pryttlar från Vättersjöfartens storhets tid.

In med en konsthall, att de sen fick gå med vantar på sig på vintern för att vinden på Hamnmagasinet inte var isolerad. Båtmuseet höll normalt stängt vintertid, en orsak till att det var inrymt där det var.

Det är snart 5 år sedan och nu har kommunen vaknat och ska försöka öppna igen, dock i Åmmeberg och först 2011.
MEN vi är väl inte där än.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Stora tändkulor

Post by sverre »

En liten tröst i eländet är att det verkar finnas folk som som kan härbärgera motorerna så länge så dom inte försvinner vind för våg om jag förstått det hela rätt,att dom hamnar på andra museum så länge.
/Christian
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Post by tugtrafik »

Image
Last edited by tugtrafik on 02 Feb 2010, 19:37, edited 2 times in total.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Re: Stora tändkulor

Post by tugtrafik »

Det hade varit trevligt om föreningen deponerat några motorer vid Forsviks industriminne som inte ligger så långt från Sjötorp.
Där har tillverkats tändkulemotorer (Fenix) och där finns gott om plats!
Men det var kanske för nära?
http://www.forsviksbruk.se/
I Forsvik vid Göta Kanal finns för övrigt mycket att uppleva. (Bl.a. Hjulångaren Eric Nordevall II)
http://www.perhilding.se/destinationforsvik.html
Attachments
fenix.JPG
fenix.JPG (38.05 KiB) Viewed 12118 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Stora tändkulor

Post by Skepparättling »

tugtrafik wrote:Det hade varit trevligt om föreningen deponerat några motorer vid Forsviks industriminne som inte ligger så långt från Sjötorp.
Där har tillverkats tändkulemotorer (Fenix) och där finns gott om plats!
Men det var kanske för nära?
http://www.forsviksbruk.se/
I Forsvik vid Göta Kanal finns för övrigt mycket att uppleva. (Bl.a. Hjulångaren Eric Nordevall II)
http://www.perhilding.se/destinationforsvik.html
Eftersom Per nämnde Fenix måste jag fråga ifall bifogad kan vara en sådan?
Bilden ska vara från insidan av TOR som finns i tråden för Okända ....http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php ... 7881#p7881
Attachments
Tor Interiör bild 1920-21 Askersund.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Stora tändkulor

Post by Klas Andersson »

Fick idag höra att de 5-10 motorer som idag finns kvar i Sjötorp kommer att hamna i Forsvik ,det är de motorer som ÄGS
av Kanalbolaget och som bara sköttes och kördes av motorföreningen i Sjötorp .

3-4 motorer körs till Lysekil och kommer att köras där av föreningens medlemmar på den årliga tändkuledagen ,
samma gäller för 3-4 motorer som deponerats i Lidköing,hos motor föreningen där

beslutet på mötet att resten av samlingen skulle hållas intakt och deponeras på Richards Traktormuseum
var enhälligt , de kommer där att hållas samlade i en speciellt iordningställd lokal .

ägaren Richard hämtade motorerna utan kostnad för föreningen ,mot att samlingen deponeras hos honom i....
minst ett år tror jag det bestämdes , så det var ett ganska enkelt beslut för mötet att ta .

Vad händer nu då i Sjötorp ?
ja med skit i ledningen på andra sidan Vättern ! så går det väl åt H-E ?
troligen en dyster framtid för de anställda och för Sjötorp .
Mvh Klas
Svanøybolinderen
Posts: 1
Joined: 20 Mar 2010, 12:51
Location: Haugesund, Norge

Re: Stora tändkulor

Post by Svanøybolinderen »

Vi i Haugaland Veteranbåtlag i Haugesund, har restaurert motoren til M/S "Gamle Svanøy", en Bolinder B 20 M 30, 2 sylindret semidiesel på 120 HK. De eldste delene på motoren er fra 1917 og de nyeste fra 1931.
Motoren har stått om bord i "Svanøy" fra hun var ny i 1925.
Den er helt original untatt smøreapparatet, som ble utskiftet sannsynligvis på 30 eller 40-tallet med et Norsk Bauerapparat.
Prosjektet har vært nevnt her på tråden før, og finnes på http://www.haugaland-veteranbatlag.no
Ved hjelp av Kåre Andersson som driver Bolindermuseet i Kallhell nord for Stockholm og brukerne av STP forumet i Norge, har vi fått tak i delelister, brukermanualer og mye mer, men der er ting vi mangler. Motoren har en nydelig gange, noe dere kan høre ved å klikke på linkene under.
En del av justeringene på motoren måtte vi bare finne ut av selv, og der er en ting vi savner. Det er en "pumpmall" som ble levert med motoren som ny. Den er til justering av slaglengden på brennstoffpumpene, selv om vi vet at vi er i nærheten.
Hvis det skulle finnes en slik på et eller annet verksted i Sverige, ville vi vært svært takknemlige om vi kunne fått kopiert den.
Sender også med noen bilder av hvordan Bolinderen så ut da vi overtok den.

http://www.youtube.com/watch?v=UNAiK60TDLw
http://www.youtube.com/watch?v=W6NWF-3n6TU
http://www.youtube.com/watch?v=7ssH_d4ugXk
http://www.youtube.com/watch?v=pZizk1-qDbg
Attachments
003 [1024x768].JPG
IMG_1559.jpg
IMG_1552.jpg
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Stora tändkulor

Post by Fredrik »

Imponerande att se, roligt att se ett fartyg få komma tillbaka. Synd att inte ex Seaside kunde fått ett liknande öde.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Stora tändkulor

Post by Klas Andersson »

Såg att det frågades om museet i sjötorp på en annan tråd .men svarar här ,eftersom snacket varit här tidigare .

läget nu är tydligen att kanalbolaget hyrt ut nedervåningen ,som nu är kafe och ...klädaffär !?
och då ingick även övervåningen med museet !! som hyresgästen nu har öppet och tar betalt för !

till slut så fick man tydligen bolaget att fatta att det inte ägde en stor del av gjejorna där !
utan det var sådant som lånats ihop av eldsjälen som till stor del fixat detta museum .
nämligen Owe Gullbergh , men han är sedan flera år "utmanövrerad" av bolaget
efter att det för några år sedan helt plösligt kom en person och rev ner den utställning och modell över kanalen
som han med möda byggt upp året innan i nedervåningen !
lokalen skulle hyras ut !!

nu har årets nya hyresgäst tydligen till slut fått ansvarige från bolaget att fatta läget !
och komma dit och titta och även inventera och fotografera allt i museet !!!.
men det var för ....snart 2 månader sedan !

ännu har ingen från bolaget kontaktat mig eller någon annan som har grejor där !
tydligen är det ochså oklart om det finns någon försäkring numera på museesakerna !

Läget tidigare var nämligen att ett rejält bidrag från musee intäkterna gick till motorföreningen .
men efter att motorföreningen blivit utslängd så är ju mitt intresset av att sponsra kanalbolaget minst sagt minimal !!
så skall mina grejor vara kvar ( vrakfynd från SS THEODOR) så lär det kosta !

men de får ett par veckor till på sig ! sen hämtar jag de gjejor som är mina !

tydligen är det numera så att all mark i sjötorp som kanalbolaget äger så är det ...parkeringsavgift på !!
men inte på den mark som komunen äger .....
Hamn värd finns tydligen inte längre ! det skall vara en "parkeringsautomat " för båtarna i gästhamnen !
Det skall tydligen bli "Sjötorpsdagar" trots allt !
men ,, samhällsföreningen skall visst vara tvungna betala hyra för gräsområdet nere vid sjöslussen där man haft loppmarknad + all annan mark man använder !
allt enligt rykte !
rykte säger även att det i år finns torp och slussvaktarstugor lediga att hyra !!
även båtuppställningsplatser ! astronomiska hyreshöjningar lär vara orsaken !?

gissar på att kanalchefen inte bör promenera i Sjötorp en mörk kväll ?
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Stora tändkulor

Post by Skepparättling »

Den här bör snart också vara identifierad, trots omöjlig vinkel och taskig fotograf.
Få se ifall ni kan få till fartyget också....Inget är ju omöjligt här
Attachments
Lååång.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Stora tändkulor

Post by Klas Andersson »

ATLAS DIESEL ?
gissade först på FRYKEN i Göteborgs maritima centrum ,men på deras bilder så är den "snyggare" !
det här är nog någon som är i trafik .....
Mvh Klas
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Re: Stora tändkulor

Post by Stig Samuelsson »

Herkules maskin?
Post Reply