Stora tändkulor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Problemet är väl att dataanvändarna idag inte söker tändkulor, utan oftast någon celluloidbåt med ett par hundra hästars utombordare.
Med andra ord tror jag att vi är få "gubbar", bäst man tillägger "gummor" också, som använder detta media, i förhållande till vilka motorer som finns kvar.
Förhoppningsvis kanske informationen sprids till ägarna, för dom finns, via den vanliga djungeltelegrafen.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Arne Balderud wrote:Mysko det här! Det nästan dräller av tändkulor men ingen 150 hk Skandia (285c)som jag behöver :cry:
Det är väl så att ett tag så var dessa motorer klassade som omoderna och inte något att ha.
Numera har det gått mode i att ha en tändkula, och den som har en sådan sitter hårt på den.
Men det kanske inte gäller en sån klump som du söker, finns väl ingen glad entusiast som har en sån i garaget?
Den klumpen jag räddat är bara på 7-8 hkr, och väger precis så mycket 2 man kan jordlyfta ( kanske säger mer om styrkan på dessa än vikten).
Den har väl egentligen inte under denna tråden att göra, den handlar ju om stora tändkulor. Och ska det vara riktigt är det enl "vetare" ingen tändkula utan en semidiesel.
Skillnaden får någon annan reda ut.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Wichmann
Posts: 17
Joined: 01 Jan 2008, 22:47
Location: Norje

Re: FAXEN

Post by Wichmann »

tugtrafik wrote:Här finns lite godis om M/K FAXSEN från Norge med en 50 hk Wichmann.
http://www.faxsen.com/
http://www.youtube.com/watch?v=RnV1odHZLBc
Bilden visar en större Wichmann-maskin
Bildet viser ein Wichmann type 2AB, på 120 hk. boring 320mm, slag 320mm. Faksen derimot har ein Wichmann type K, den er 50 hk (bremset til 120 hk), denne har ein boring på 380mm og eit slag på 400mm.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Post by tugtrafik »

Den här 4-cylindriga Skandian finns på bogseraren VIGOR i Västerås.
Image
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Vingas maskin

Post by tugtrafik »

Är det någon som vet om Bolindern i VINGA kan räddas?
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Vad händer med VINGA kan man kanske undra först. Kan nån rädda henne eller är hon dömd till upphuggning måm tro?
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Hmm...

Post by tugtrafik »

Vet någon vad det är för maskin i BERGVIK som ligger i Strängnäs?
http://www.tugboatlars.se/BergvikPH.htm
Image
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Vem äger Bergvik?
Kommer hon att göras i ordning?
Hur är skrovet?
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

SVANØY

Post by tugtrafik »

Norrmännen är duktiga på att bevara gamla fartyg.
Här är ett ambitiöst projekt med SVANØY som har en omkastbar tvåcylindrig Bolindermaskin på 120 hk.
Läs mer här:
http://www.haugaland-veteranbatlag.no/b ... otoren.htm
Attachments
svanoy.JPG
svanoy.JPG (46.54 KiB) Viewed 13576 times
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: VINGAs maskin

Post by m/s munter »

är detta en w7 ??
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

"Stora" Tändkulor

Post by Klas Andersson »

Mvh Klas
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Tingvalla

Post by tugtrafik »

Här är en bild på TINGVALLAs 5-cylindriska SEFFLE-maskin tagen i Säffle den 7 juni 2008.
Mer om TINGVALLA här: http://www.polstjarnan.nu/tingvalla.htm
Attachments
tingvalla5cyl.JPG
tingvalla5cyl.JPG (80.29 KiB) Viewed 12655 times
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Såg att ägaren till Vinga vill ha ca 1.5 miljoner för henne.
Det är väl sådär en 4 gånger skrotvärdet.
Dessutom kan man tydligen hyra kajplatsen om man inte har kommersiell verksamhet ombord.
Det senare borde göra henne mycket mer lättsåld.
Tidigare stod det ju att hamnplatsen inte kunde övertas.
//Mattias
theuno
Posts: 40
Joined: 08 Jul 2008, 19:22
Location: Dalsjöfors

Angående gissning

Post by theuno »

Postat: tor jul 10, 2008 10:02 pm Rubrik: Angående gissning

--------------------------------------------------------------------------------

Detta är en Bolinder med frislagsreglering och direkt omkastning genom mottändning. En mycket ålderdomlig konstruktion, det skulle vara mycket inressant att veta om den fortfarande finns kvar och i såfall i vilken båt. Något fyrskepp låter som en trolig gissning eftersom komersiella fartyg skrotade bort sådana maskiner redan på 50- 60-talet.
theoneanduno
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

VM IV

Post by tugtrafik »

Detta är Vielle Montagne IV:s trecylindriga June-Munktell.
Tyvärr saknas avgassamlaren (ljuddämparen)
VM IV är byggd på Thorskogs varv 1922. Fler överlevande Thorskogare finns här: http://tugtrafik.se/thorskogare/
Bilden är tagen av Anders Winter med tacksamt bistånd från ägarna.
Här finns mer om VM IV: http://www.festinfo.nu/historia-vieille-montagne.html
Attachments
VM IV maskin.JPG
VM IV maskin.JPG (100.34 KiB) Viewed 12099 times
Post Reply