B&W Alpha
CARMEN
Carmen som finns i Karlstad har en fin trecylindrig B&W Alpha. Underbart ljud !
Kolla mer om Carmen här: http://www.grensbyggomarin.se/segla.htm

v
Kolla mer om Carmen här: http://www.grensbyggomarin.se/segla.htm
Gokväll.
Alpha dieslarna har en speciell plats i mitt hjärta dels på grund av deras ljud och dels att jag har fått köra dom dels i skolfartyget EbbaViktor, (en 5 cyl) + att jag på eget bevåg fick rycka in och stävja ett rusningssymptom i maskinhallen på H-sands gymn. genom att helt enkelt lossa luftfiltret och trycka dit ett packningsark för att strypa den. Det gick bra utan skador.. Ta väl hand om den.
Ha det bra
Alpha dieslarna har en speciell plats i mitt hjärta dels på grund av deras ljud och dels att jag har fått köra dom dels i skolfartyget EbbaViktor, (en 5 cyl) + att jag på eget bevåg fick rycka in och stävja ett rusningssymptom i maskinhallen på H-sands gymn. genom att helt enkelt lossa luftfiltret och trycka dit ett packningsark för att strypa den. Det gick bra utan skador.. Ta väl hand om den.
Ha det bra
Håkan Sundström
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Klassisk Alpha har också en plats i mitt hjärta. Och jag har spakat flera stycken....
I min ungdom var jag maskinist i Waxholmsbolaget. Då hade "Tynningö", "Skarpö" och "Ramsö" 7-cylindriga Alphor. Dessa var försedda med Rooths blåsare som uppladdningssystem. Blåsarna drevs med flatrem från huvudmaskinen. Dessutom drevs axelgeneratorn och styrmaskinspumpen av kilrep. Jag minns dessa motorer som i går. En av dessa båtar i originalskick hade varit ett värdefullt levande museum över 60-talets tänkande när det gäller mindre fartyg.
Dessutom var jag mycket på "Västan". Den hade en 5-cylindrig Alpha med i stort sett samma arrangemang som Ö-båtarna.
W-bolaget hade också en femte Alpha. Den satt i "Kung Ring". Den var trecylindrig med spolpump. Jag skickades dit också en dag. Man ringde från kontoret och bad mig ta taxi till Waxholm. "Kung Ring" låg där och kunde inte gå därför att det fanns inte någon matros med fartygsmekanikerexamen tillgänglig. Så jag for ombord och var behörig där ombord under dagen. Vilket ledde till att jag tillbringade natten ombord och gjorde ett antal elementära reparationer tillsammans med skeppare och matros.
En kollega till mig skickades upp till Solö och tillbringade tre månader ombord på samma fartyg. Resultatet var en skrift som sändes till teknisk avdelning på W-bolaget. Titel: "De 100 allvarligaste misstagen vid maskininstallation på "Kung Ring"". Han blev inte populär.
Men jag har råkat på Alphor på flera mindre båtar. Med varierande cylinderantal. Skulle tro att jag totalt sett har haft att göra med ett dussin sådana motorer. Den festligaste satt i en bogserbåt som en gammal kompis till mig ägde på 80-talet. Han hade båten som fritidsbåt. Minns inte cylinderantalet men den hade spolpump i änden. Det som var speciellt var att den maskinen var att den var omkastningsbar med maskinrumsmanöver. Och så laddade man luft med en påhängd kompressor......
Maskinen var ok men båten i övrigt var minst sagt "scrap". Eller kanske man skulle ha skrivit "något för den händige". Vilket min kompis inte var.
För övrigt är den klassiska tvåtaktsAlphan med spolportar väldigt lika den Norska Wichman. En motor som också har tillverkats i otaliga exemplar. Men det fanns många fler fabrikat runt om i världen som var baserade på i stort sett samma koncept.
I min ungdom var jag maskinist i Waxholmsbolaget. Då hade "Tynningö", "Skarpö" och "Ramsö" 7-cylindriga Alphor. Dessa var försedda med Rooths blåsare som uppladdningssystem. Blåsarna drevs med flatrem från huvudmaskinen. Dessutom drevs axelgeneratorn och styrmaskinspumpen av kilrep. Jag minns dessa motorer som i går. En av dessa båtar i originalskick hade varit ett värdefullt levande museum över 60-talets tänkande när det gäller mindre fartyg.
Dessutom var jag mycket på "Västan". Den hade en 5-cylindrig Alpha med i stort sett samma arrangemang som Ö-båtarna.
W-bolaget hade också en femte Alpha. Den satt i "Kung Ring". Den var trecylindrig med spolpump. Jag skickades dit också en dag. Man ringde från kontoret och bad mig ta taxi till Waxholm. "Kung Ring" låg där och kunde inte gå därför att det fanns inte någon matros med fartygsmekanikerexamen tillgänglig. Så jag for ombord och var behörig där ombord under dagen. Vilket ledde till att jag tillbringade natten ombord och gjorde ett antal elementära reparationer tillsammans med skeppare och matros.
En kollega till mig skickades upp till Solö och tillbringade tre månader ombord på samma fartyg. Resultatet var en skrift som sändes till teknisk avdelning på W-bolaget. Titel: "De 100 allvarligaste misstagen vid maskininstallation på "Kung Ring"". Han blev inte populär.
Men jag har råkat på Alphor på flera mindre båtar. Med varierande cylinderantal. Skulle tro att jag totalt sett har haft att göra med ett dussin sådana motorer. Den festligaste satt i en bogserbåt som en gammal kompis till mig ägde på 80-talet. Han hade båten som fritidsbåt. Minns inte cylinderantalet men den hade spolpump i änden. Det som var speciellt var att den maskinen var att den var omkastningsbar med maskinrumsmanöver. Och så laddade man luft med en påhängd kompressor......
Maskinen var ok men båten i övrigt var minst sagt "scrap". Eller kanske man skulle ha skrivit "något för den händige". Vilket min kompis inte var.
För övrigt är den klassiska tvåtaktsAlphan med spolportar väldigt lika den Norska Wichman. En motor som också har tillverkats i otaliga exemplar. Men det fanns många fler fabrikat runt om i världen som var baserade på i stort sett samma koncept.
Till salu
Carmen med en trecylindrig Alpha är till salu.
Himla fin båt med en underbar motor!
Kolla här: http://marknad.hamnen.se/hamnen/view.php?id=22592

Himla fin båt med en underbar motor!
Kolla här: http://marknad.hamnen.se/hamnen/view.php?id=22592

Re: Till salu
Hallå,det var en så väldigt massa fina Alphamaskiner ni visar,tugtrafik wrote:Carmen med en trecylindrig Alpha är till salu.
Himla fin båt med en underbar motor!
Kolla här: http://marknad.hamnen.se/hamnen/view.php?id=22592
här kommer en bättre bild på min maskin i Carmen
mvh
Bo Gren
Re: Till salu
Hallå,det var en så väldigt massa fina Alphamaskiner ni visar,tugtrafik wrote:Carmen med en trecylindrig Alpha är till salu.
Himla fin båt med en underbar motor!
Kolla här: http://marknad.hamnen.se/hamnen/view.php?id=22592
här kommer en bättre bild på min maskin i Carmen
mvh
Bo Gren
- Attachments
-
- DSC_2877-2.JPG (46.75 KiB) Viewed 13846 times
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact: