Med Händig till Stockholm

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
frega
Posts: 10
Joined: 22 Jul 2007, 22:15

Med Händig till Stockholm

Post by frega »

I början av sommaren slog jag till och blev ägare till fd timmerbogseraren Händig från Båtskärsnäs. Det var inte direkt ett impulsköp. Jag hade sedan ett par år närt tanken att det vore trevligt att äga en liten bogserare. Stockholms kajer hade under flera års tid inspekterats för lämpliga objekt. Händig var till salu redan förra året men återkom nu i våras på Blocket till rabbaterat pris. Efter en kort betänketid flög jag upp till Luleå för att titta i början av juni.
Händig hade hela sitt liv varit verksam i Båtskärsnäs och bogserat ut timmer till på redden väntande större fartyg. Den var sedan 50-talet motoriserad, först med Ellwe semidiesel och sedan ca 1955 med en Detroit 4-71 diesel som fortfarande satt i. Den var ombyggd under 80-talet till fritidsbåt men exteriört bevarad vilket jag tyckte var viktigt.
En tidigare ägare, stadsarkitet Thurfjell i Luleå, hade lekt med tanken att förvandla Händig till passagerarbåts utseende men det hade lyckligtvis stannat vid avtagbara sidostycken med falska fönster. Vid Thurfjells död donerades båten till Luleå Motorbåtsällskap och blev stående på land innan nuvarande säljare köpte loss den och blästrade och målade skrovet.
Beskrivningen stämde och allt såg ut att vara i gott skick.
Jag slog till och betalade handpenning.
Händig hade legat på land hos Norrkust Marina i ett år och måste först sjösättas. Dett gjorde jag en helg i juli med god hjälp av Steve från Norrkust Marina. Händig flöt men Detroiten vägrade starta. Efter lite arbete kunde jag konstatera att en injektor fsatnat men den gick att plocka isär och fria upp, sedan råmade Detroiten igång snällt och lydigt! Steg ett var avklarat.
Jag kom överens med min bror om att ägna en semestervecka till att gå ned längs den Svenska kusten. Först hade jag undersökt trailertransport med det skulle sluta på > 100 000kr och tedde sig orimligt dyrt.
Vi återkom i första veckan i augusti till Båtskärsnäs, tankade 795liter diesel och gav oss av söderut.
De första dygen fick vi ett par ofrivilliga stopp pga igensättnning av primärfiltert av tjärliknande gegga. Annars gick allt väl, vi noterade en still rännil i kölsvinet akterifrån under gång vilket vi hänförde till propelleraxelläckage vilket senare skulle visa sig vara fel.
Vädret var växlande molnighet och 10m/s sydlig vind alla dagar. På öppet vatten var vågorna 1-1,5m vilket inte var Händigs naturliga miljö. Vi stampade, överköljdes och rullade i 7.5 knop och 1600 varv timme efter timme söderöver. Efter en ovanligt prövande 15-timmars gång utan tillsyn i maskin, vi satt och höll i oss i hytten mestadels, kunde vi konstatera att vattennivån nu stigit upp över axel och backslag då länspumps automatiken gett upp.
Ner och rensa och vattenståndet sjönk långsamt. Då kunde vi också konstatera att läckaget berodde på stora rostskador bakom vattentankarna i akter under avbärarlisten. Under gång kom den under vatten och därav läckaget!
Efter fem dygn var vi framme i Sandarne och vi var där tvungna att avbryta vår resa då familj och arbete måste skötas.
Två veckor senare kom vi upp igen och kom på ytterligare två dygn ned till Stockholm skärgård utan större problem Bränsleförbrukningen på denna sträcka var ca 800 liter och det är klar acceptabelt tycker jag!
Händig ligger nu tillfälligtvis på Värmdö och jag letar plats längre in i Stockholm. Hamnen har hittills visat sig kallsinnig till kajplats då Händig inte är skeppsregistrerad, mäter 12,5 x 3,2 m!
Har någon ett annat tips?
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Hej

Det låter som ni har haft en trevlig resa! Sthlms hamn verkar vara kallsinning till det mesta inom fritids fartygs vägen, tyvär!

Det är tämlgen länge sen dom tog några fartyg, överhuvud taget. Vinter plats kan du kanske få på någon båtklubb?

// lasse
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Trevlig berättelse.
Hoppas hon får en bra plats.
Kanske botkyrka båtklubb har plats eller slagsta marina.
Hur mycket gav du för henne?
Jag är själv intresserad av något liknade även om jag inte har råd och tid just nu.
Har du bilder på henne?
//Mattias
frega
Posts: 10
Joined: 22 Jul 2007, 22:15

Post by frega »

Lyckades inte ladda med bilder men den finns på tugboatlars och Händig+Båtskärsnäs!
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Länk till HÄNDIG

Post by tugtrafik »

Här är en länk till HÄNDIG på Tugboatlars:
http://www.tugboatlars.se/Handig.htm
Image
Sjönallen
Posts: 5
Joined: 14 Jun 2007, 17:21
Location: Tingsryd/Karlshamn

Hej frega !

Post by Sjönallen »

Vilket härligt litet fartyg du hittat ! :D

Tack för en intressant och rolig berättelse om turen med Händig - det är säkert många med mig som vill läsa just om detta. Hur man köper ett fartyg, hur man renoverar eller bygger om och hur det används.
Nico skrev en del om sitt fartyg Nica af Göteborg i samma stil men han har inte skrivit på länge. Synd... det var en rolig tråd att följa.

Berätta gärna mer om hur det går vidare med henne ! Vad är det för maskin i nu ? Har du henne som fritidsfartyg - bobåt ?

Vänliga hälsningar och lycka till !
/Patrick
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Hej frega !

Post by Skepparättling »

Sjönallen wrote:Vilket härligt litet fartyg du hittat ! :D

Tack för en intressant och rolig berättelse om turen med Händig - det är säkert många med mig som vill läsa just om detta. Hur man köper ett fartyg, hur man renoverar eller bygger om och hur det används.
Nico skrev en del om sitt fartyg Nica af Göteborg i samma stil men han har inte skrivit på länge. Synd... det var en rolig tråd att följa.

Berätta gärna mer om hur det går vidare med henne ! Vad är det för maskin i nu ? Har du henne som fritidsfartyg - bobåt ?

Vänliga hälsningar och lycka till !
/Patrick
Instämmer helt med Patrik, väntar på fortsättning och lycka till NI som vågar.

Har dessutom lagt till (på Nicas tråd), info som Nico sände mig i mejl ledes i helgen
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
frega
Posts: 10
Joined: 22 Jul 2007, 22:15

Post by frega »

På tugboatlars länken ser man maskin och inredning. Båten är för liten för att bo på men jag hoppas att den skall fylla funktionen som fritidsbåt för mig och min familj, två barn på tre och sex år samt hustru. Jag hade under 30år en skärgårdskryssare som inte fyllde någon funktion för familjen då barnen kom då de inte kunde röra sig fritt.
På Händig hoppas jag att de skall trivas, kunna röra sig och bli intresserade av sjöliv. Jag tror att Händigs storlek gör att den är någorlunda ekonomisk att gå med, 5-1o liter timmen, samt inte för stor för att kunna handskas med ensam i princip.
Maskinen är en Detroit tvåtakts diesel installerad 1955? men den verkar fungera bra fortfarande, den gick felfritt på resan ned till Stockholm!
Vad gäller underhåll hoppas jag att det inte skall bli övermäktigt. Jag hittade ju dock en del rost bakom vattentankarna i aktern och på sikt kommer jag behöva byta plåt där, inte själv men med hjälp. Däcket har plåt lagt ovanpå original trädäck, praktiskt men det vore snyggare med trä. Jag minns dock skärgårdskryssarens läckande trädäck med fasa och det får kanske förbli plåt!
Jag återkommer med rapporter när jag hittat plats närmare hemmet och kanske med lite om några vintrigare turer hoppas jag!
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Händig

Post by Nico »

Hej vi har ett fartyg här i Göteborg som även det heter Händig och först tänkte jag att det kunde varit just det, men efter att sett bilden så förstod jag att det gällde en helt annan dock en mkt fin sådan./Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Post Reply