Söker historik och nuvarande ägare till bogserbåten FRASSE som ägdes av Dyk & Sjöstjänst i Uddevalla omkring 1998.
Tack på förhand.
Rolf Skiöld
Bogserbåten FRASSE
Frasse
Hej
Den enda Frasse jag vet om är Wibergarnas gamla Björknäs ca 11x3.5 som Sandinge köpte på början 90-talet och döpte om till Frasse.
Den finns också på tugboatlars hemsida.
Om det är den du menar så kommer den ursprungligen från sandslån i Ångermanälven på en flottläggnings plats som hette just Björknäs
Hälsn.
Den enda Frasse jag vet om är Wibergarnas gamla Björknäs ca 11x3.5 som Sandinge köpte på början 90-talet och döpte om till Frasse.
Den finns också på tugboatlars hemsida.
Om det är den du menar så kommer den ursprungligen från sandslån i Ångermanälven på en flottläggnings plats som hette just Björknäs
Hälsn.
Håkan Sundström
Kan det vara den här?
HILDUR 1898 THORSKOGS MEKANISKA VERKSTAD
J.Kristensen & Co.Gbg.Åfab Trafik Gbg.Till Bab Sven Gbg,omdöpt Sigge,senare till Frasse.Enl.annan uppgift tillhörig O.Werner Strömstad,hemmahamn Göteborg
HILDUR 1898 THORSKOGS MEKANISKA VERKSTAD
J.Kristensen & Co.Gbg.Åfab Trafik Gbg.Till Bab Sven Gbg,omdöpt Sigge,senare till Frasse.Enl.annan uppgift tillhörig O.Werner Strömstad,hemmahamn Göteborg
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Bogserbåten FRASSE
Tack.
Det måste vara Hildur för hon skall vara byggd 1898 enligt uppgift från Dyk & Sjötjänst.
Har någon hela hennes historia.
Rolf Skiöld
Det måste vara Hildur för hon skall vara byggd 1898 enligt uppgift från Dyk & Sjötjänst.
Har någon hela hennes historia.
Rolf Skiöld
Bogserbåten FRASSE
Här är en bild på henne från 1998.
Rolf Skiöld
Rolf Skiöld
- Attachments
-
- Frasse-01.jpg (26.1 KiB) Viewed 6697 times
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact:
Frasses historia
Från Bengt Westin kommer följande:
FRASSE 7125 (1924) (Avreg. 1931 som skrotad, Blev åter inreg. 1999 e. försäljning i Båtreg.) SFB-6785
Byggd 1898 vid Thorskogs Mek. Verkstad - F:a P. Larsson. Torskog (Järn)
14.50 x 3,82 x 1,94 m - 22,22 / 0 (SS 1941) 14,74 x 3,86 x 2,20 m - 19 / 0 (Ägarna 2003)
Maskin: Varvets comp.ångmaskin på 80 Ihk, ersatt av en okänd motor på ? Ehk (1929), och av en okänd motor på ? Ehk (1975), samt av en Penta Dieselmotor på 200 Ehk (1988)
Byggdes för J. Christensen & Co, Göteborg som HILDUR. Övertogs 1899 av Ångfartygs AB Trafik, Göteborg som 1913 blev F:a Bogserbåtarna Trafik /H. Andersson/, Göteborg. 1924 blev Otto Werner, Strömstad ny ägare men han sålde efter något år till maskininspektör C.O. Lundqvist, Göteborg som rev ur maskin och panna 1927. I detta skicket köptes hon i jan 1929 av Bogserbolaget Sven, Göteborg som döpte om till SIGGE sedan de satt in en motor samma år vid Lödöse Varv. Inte heller de behöll henne någon längre tid. Den 3 aug 1930 köptes hon av Halmstads hamnstyrelse, Halmstad och där var hon hamnbogserare fram till 1974. ”Halmstads hamnstyrelse beslöt på fredagen inköpa motorbogserbåten ’Sigge’ från Göteborg till bogserbåt efter ’Hamnen’ som sålts till Danmark”. (SST 1930). 1974 köptes hon av Skånska Cement AB, Malmö och fick hon börja dra mudder i Gdynia. Men efter ett år var det dags för ny ägare igen. 1975 köptes hon av Ringö-Marin /O. Christensen/, Göteborg som döpte om till FIX, 1977 såld till Dyk & Muddrings AB /Jan Benholm/, Hälsö som kallade henne FRASSE och 1984 ombildade företaget till Janab Dyk & Muddrings AB, Hälsö. 1988 blev hon ordentligt ombyggd och renoverad vid Hälsö Varv och före 1999 blev Dyk- & Sjötjänst i Uddevalla AB, Uddevalla ägare till ILLERN, som blev hennes nya namn. Försvann ur Sverige 2005 då hon köptes av Wigleik Sjøen, Haugesund.
FRASSE 7125 (1924) (Avreg. 1931 som skrotad, Blev åter inreg. 1999 e. försäljning i Båtreg.) SFB-6785
Byggd 1898 vid Thorskogs Mek. Verkstad - F:a P. Larsson. Torskog (Järn)
14.50 x 3,82 x 1,94 m - 22,22 / 0 (SS 1941) 14,74 x 3,86 x 2,20 m - 19 / 0 (Ägarna 2003)
Maskin: Varvets comp.ångmaskin på 80 Ihk, ersatt av en okänd motor på ? Ehk (1929), och av en okänd motor på ? Ehk (1975), samt av en Penta Dieselmotor på 200 Ehk (1988)
Byggdes för J. Christensen & Co, Göteborg som HILDUR. Övertogs 1899 av Ångfartygs AB Trafik, Göteborg som 1913 blev F:a Bogserbåtarna Trafik /H. Andersson/, Göteborg. 1924 blev Otto Werner, Strömstad ny ägare men han sålde efter något år till maskininspektör C.O. Lundqvist, Göteborg som rev ur maskin och panna 1927. I detta skicket köptes hon i jan 1929 av Bogserbolaget Sven, Göteborg som döpte om till SIGGE sedan de satt in en motor samma år vid Lödöse Varv. Inte heller de behöll henne någon längre tid. Den 3 aug 1930 köptes hon av Halmstads hamnstyrelse, Halmstad och där var hon hamnbogserare fram till 1974. ”Halmstads hamnstyrelse beslöt på fredagen inköpa motorbogserbåten ’Sigge’ från Göteborg till bogserbåt efter ’Hamnen’ som sålts till Danmark”. (SST 1930). 1974 köptes hon av Skånska Cement AB, Malmö och fick hon börja dra mudder i Gdynia. Men efter ett år var det dags för ny ägare igen. 1975 köptes hon av Ringö-Marin /O. Christensen/, Göteborg som döpte om till FIX, 1977 såld till Dyk & Muddrings AB /Jan Benholm/, Hälsö som kallade henne FRASSE och 1984 ombildade företaget till Janab Dyk & Muddrings AB, Hälsö. 1988 blev hon ordentligt ombyggd och renoverad vid Hälsö Varv och före 1999 blev Dyk- & Sjötjänst i Uddevalla AB, Uddevalla ägare till ILLERN, som blev hennes nya namn. Försvann ur Sverige 2005 då hon köptes av Wigleik Sjøen, Haugesund.