Fartyg som kan användas till mindre charter.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Fartyg som kan användas till mindre charter.

Post by Nico »

Vi har skaffat ett större fartyg (ca 100 fot) som vi kommer att försöka få klassat till mindre chartertrafik. Vi kommer att göra om boendeutrymmen mer funktionella för att kunna nyttja fartyget till max.


Hoppas någon som har erfarenheter har lust att dela med sig av dom ALLA råd är välkomna för det är lätt att man glömmer något, hur man än försöker tänka på allt //Nico
Last edited by Nico on 06 Jan 2008, 01:24, edited 6 times in total.
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

joo, det är klart att det går att bo på båt...

Köp inget som är större än 100-brutto ton. Fartyg över 100 brutto måste hållas klassad via sjöfarts verket, det är 5-års tillsyner, kostar nog en hel del.
Fartyg under 100-brutto brukar dom komma och kolla på när dom byter ägare, i mån av tid.

Trä båtar är inte så kul att bo på, fuktigt, mögel, och svårt att isolera, stål är bättre.

Vad du än väljer så måste båten vara bra isolerad, det blir dyrt att värma upp annars, olja börjar vara för dyrt, värme pump funkar bra, annars så är väll pellets ok, förutsatt att man har plats för att lagra den.

Sen är det inte alla hamnar som accepterar permanent boende heller.

Några låne institut känner jag inte till, möjligen JAK-banken, men jag är inte så insatt i det.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Godmorron
Nu för tiden är/blir det klassningskrav på båtar från 20 brutto, med allt vad det innebär, då kan det vara så att du kanske avregistrera den, och slippa klassningen, men kommunen kanske protesterar då.
Allting är besvärligare nu för tiden, så det är bäst att kolla upp allt möjligt
innan man bestämmer sig.
Ta kontakt med djurgårdsvarvet, dom har nog koll på det mesta om det här.
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

laban wrote:joo, det är klart att det går att bo på båt...

Köp inget som är större än 100-brutto ton. Fartyg över 100 brutto måste hållas klassad via sjöfarts verket, det är 5-års tillsyner, kostar nog en hel del.
Fartyg under 100-brutto brukar dom komma och kolla på när dom byter ägare, i mån av tid.

Trä båtar är inte så kul att bo på, fuktigt, mögel, och svårt att isolera, stål är bättre.

Vad du än väljer så måste båten vara bra isolerad, det blir dyrt att värma upp annars, olja börjar vara för dyrt, värme pump funkar bra, annars så är väll pellets ok, förutsatt att man har plats för att lagra den.

Sen är det inte alla hamnar som accepterar permanent boende heller.

Några låne institut känner jag inte till, möjligen JAK-banken, men jag är inte så insatt i det.

Tack för dessa tips det blir en stålbåt eftersom jag arbetar med metall och har bra priser på material.//Nico
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Husum wrote:Godmorron
Nu för tiden är/blir det klassningskrav på båtar från 20 brutto, med allt vad det innebär, då kan det vara så att du kanske avregistrera den, och slippa klassningen, men kommunen kanske protesterar då.
Allting är besvärligare nu för tiden, så det är bäst att kolla upp allt möjligt
innan man bestämmer sig.
Ta kontakt med djurgårdsvarvet, dom har nog koll på det mesta om det här.
Hälsn.
Har faktiskt planer på att kunna även använda fartyget i sjöfart så den får gärna bli klassad. Men sen när "måste" man klassa båtar under 100 brutto?
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
Enligt en annan tråd längre ner i forumet"Nådastöten".
Kravet kommer att gälla efter 1/7 2008.
tråd författarren m.fl. har ganska bra inlägg där, lita på att det kommer att gälla även båtar under 20 Br. så även jag som är ägare till en 11 tonnare kommer att bli drabbad.
Hälsn.
Håkan Sundström
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Saxat från sjöfartsverkets hemsida;

Fritidsfartyg

Fritidsfartyg är fartyg (skepp eller båtar) som endast används för sport- och fritidsändamål och som för högst tolv passagerare. Ett fritidsfartyg används inte i affärsmässig verksamhet.

Fritidsfartyg med en bruttodräktighet om minst 100 ska ha fartcertifikat (bevis om att fartyget vid tillsyn befunnits sjövärdigt) som utfärdas av Sjöfartsinspektionen.

På mindre fritidsfartyg utförs ingen reguljär besiktningsverksamhet. Däremot finns det krav på att ett fritidsfartyg (mellan 2,5 och 24 m) ska vara CE-märkt när det sätts på marknaden inom Europeiska gemenskapen.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
Förtydligande.
Ja det stämmer, men min tanke när jag la in inlägget gällde mest registrerade yrkesfartyg (båtar) men i Nicos fall är det kanske frågan om Fritidsskepp, men det löser sig nog på något sätt för han.
För övrigt tycker jag att det är alldeles för mycket förordningar, byråkrati hit o dit och allmänt besvärligt att ge sig in i en sådan branch som näringsutövande med mindre tonnage, men jag provar, har man inte tagit utmaningar tidigare så gör man väl det nu, det är bara att se till att alla jäkla papper är gröna så man få knäppa KBV på näsan.
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

laban wrote:Saxat från sjöfartsverkets hemsida;

Fritidsfartyg

Fritidsfartyg är fartyg (skepp eller båtar) som endast används för sport- och fritidsändamål och som för högst tolv passagerare. Ett fritidsfartyg används inte i affärsmässig verksamhet.

Fritidsfartyg med en bruttodräktighet om minst 100 ska ha fartcertifikat (bevis om att fartyget vid tillsyn befunnits sjövärdigt) som utfärdas av Sjöfartsinspektionen.

På mindre fritidsfartyg utförs ingen reguljär besiktningsverksamhet. Däremot finns det krav på att ett fritidsfartyg (mellan 2,5 och 24 m) ska vara CE-märkt när det sätts på marknaden inom Europeiska gemenskapen.
Jag tackar så mycket det var en glad nyhet som minskade den delen av oron i alla fall, men det är fortfarande många råd som behövs för att slippa en massa onödiga överaskningar//Nico
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Husum wrote:Hej.
Förtydligande.
Ja det stämmer, men min tanke när jag la in inlägget gällde mest registrerade yrkesfartyg (båtar) men i Nicos fall är det kanske frågan om Fritidsskepp, men det löser sig nog på något sätt för han.
För övrigt tycker jag att det är alldeles för mycket förordningar, byråkrati hit o dit och allmänt besvärligt att ge sig in i en sådan branch som näringsutövande med mindre tonnage, men jag provar, har man inte tagit utmaningar tidigare så gör man väl det nu, det är bara att se till att alla jäkla papper är gröna så man få knäppa KBV på näsan.
Hälsn.
Fritidsskepp visserligen men eftersom detta med brutto ton verkar styra mycket, så hur fungerar det för Fritidsbåtar över 100 brutto ton?
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

för fritids fartyg över 100brutto, så har verket 5-års tillsyn, vid torrsättning. Mina grannar som har fartyg över 100brutto, brukar se lite plågade ut när sånnt här kommer på tal.

Min fritids båt är på 74 brutto, verket har tittat på den en gång, för 15år sen eller så.

Och jo visst, byrokrater gör sig bäst på långt håll... så långt bort att man inte ser dom är ett bra avstånd!

På min kaj får man inte bo, däremot så är det tillåtet att ha tillsyn på båten.
Det finns ju ingen begränsning på hur omfattande man ser till sin båt...
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

laban wrote:för fritids fartyg över 100brutto, så har verket 5-års tillsyn, vid torrsättning. Mina grannar som har fartyg över 100brutto, brukar se lite plågade ut när sånnt här kommer på tal.

Min fritids båt är på 74 brutto, verket har tittat på den en gång, för 15år sen eller så.

Och jo visst, byrokrater gör sig bäst på långt håll... så långt bort att man inte ser dom är ett bra avstånd!

På min kaj får man inte bo, däremot så är det tillåtet att ha tillsyn på båten.
Det finns ju ingen begränsning på hur omfattande man ser till sin båt...
Ok så alltså skall en sådan besiktning utföras enbart i samband med upptagning om jag fattat rätt.

Beträffande isolering av båten isolerar man direkt mot skrovet eller skall man bygga så det blir en luftspalt mellan? Hur gör man mot durken om man vill använda heltäckande eller plastmatta och hur löser man ventilationen under durken?
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

när det gäller isolering finns det två skolor (mineralull) att lägga ullen direkt mot skrovet med diff spärr, eller att lägga med ventilerad luft spallt.

Allt 1, är svår att få bra, minsta hål i dif spärren, eller läckage från annat håll så är isoleringen full av vatten, och skrovet rostar med god fart, möglet frodas... Vanligt på många båtar, och inte kul.

Allt 2, Ull med luft spalt, ventilerat runt om, naturligt vis med diff spärr är det bästa.

Det finns ett allt tre med, där man skummar med polyuretan skum. Det skall inte vara det vanliga skummet som man har till hus, uten att med slutna celler. Kan vara svårt att hitta en skummare som kan göra det

Det går att lägge en skumkaka mot skrovet, och sen ulla vidare. Nackdelen är att det är svårt att göra nått med skrovet där skummet sitter. Sen avger den blåsyra vid brand, inte nyttigt!

Golv, det jag tycker är bäst är att göra en blind botten, och luft spalt nedåt, ventilerad i kölsvinet.

Men hur man gör beror ju på båtens förutsättningar, sunt förnuft är alltid bra, ventilation är alldrig fel.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
Ett tips på en länk där man kan läsa lite om skeppsbyggnad.
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1 ... efault.htm
Håkan Sundström
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

laban wrote:när det gäller isolering finns det två skolor (mineralull) att lägga ullen direkt mot skrovet med diff spärr, eller att lägga med ventilerad luft spallt.

Allt 1, är svår att få bra, minsta hål i dif spärren, eller läckage från annat håll så är isoleringen full av vatten, och skrovet rostar med god fart, möglet frodas... Vanligt på många båtar, och inte kul.

Allt 2, Ull med luft spalt, ventilerat runt om, naturligt vis med diff spärr är det bästa.

Det finns ett allt tre med, där man skummar med polyuretan skum. Det skall inte vara det vanliga skummet som man har till hus, uten att med slutna celler. Kan vara svårt att hitta en skummare som kan göra det

Det går att lägge en skumkaka mot skrovet, och sen ulla vidare. Nackdelen är att det är svårt att göra nått med skrovet där skummet sitter. Sen avger den blåsyra vid brand, inte nyttigt!

Golv, det jag tycker är bäst är att göra en blind botten, och luft spalt nedåt, ventilerad i kölsvinet.

Men hur man gör beror ju på båtens förutsättningar, sunt förnuft är alltid bra, ventilation är alldrig fel.
Jag får tacka för dessa fina tips och med andra ord kommer man långt med vanligt sunt för nuft och logiskt tänkande//nico
Post Reply