Fartyg som kan användas till mindre charter.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Husum wrote:Hej.
Ett tips på en länk där man kan läsa lite om skeppsbyggnad.
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1 ... efault.htm
Den hamnade genast på favoriter..jag tackar //Nico
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

laban wrote:kan detta vara nått? http://www.blocket.se/vi/11231534.htm?ca=11_s
Jag glömde kanske nämna att jag hittat redan ett fartyg som jag köpt men tack för tipset ändå.

Den har måtten 28X7 och 1.2 samt 117 Brutto ton.
Attachments
HPIM0089_redigerad.jpg
HPIM0089_redigerad.jpg (50.14 KiB) Viewed 7163 times
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag gillar beslutsamma människor och du verkar vara en av dom! För ett par dagar sedan ville du ha tips om boende på båtar och idag har du en. Snacka om snabba ryck!
Trevlig dialog om för och nackdelar, men vad jag funderar över är vad en bottenmålning kostar idag för ett fartyg som ditt?
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Börje Åström wrote:Jag gillar beslutsamma människor och du verkar vara en av dom! För ett par dagar sedan ville du ha tips om boende på båtar och idag har du en. Snacka om snabba ryck!
Trevlig dialog om för och nackdelar, men vad jag funderar över är vad en bottenmålning kostar idag för ett fartyg som ditt?
Hej Jag har haft flera båtar dock inte så stora som denna..Ang dina funderingar så har jag hört att det är billigare och ta upp båten i någon av kanalens torrdockor (ca 14000) och färgen till nästa målning har jag redan skaffat vilket blir om ca 4-5 år eftersom den var torrsatt -06 då man bla målade botten, men uppskattningsvis kommer det säkert kosta ca 25.000 med färgen när jag väl måste skaffa det, men slår man ut det per år så tror ja inte att det kostar mycket mer än att underhålla ett större äldre hus //Nico
Last edited by Nico on 06 Jan 2008, 01:30, edited 1 time in total.
User avatar
Hemlin Jr.
Posts: 26
Joined: 25 Feb 2005, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hemlin Jr. »

Hej på er,

Jag ville bara tipsa om ett annat material om man vill sprutisolera. Jag har inte själv någon erfarenhet av det men det låter intressant iallafall.

Att sprutisolera borde enligt min uppfattning vara det bästa alternativet, med hänsyn till kondens och dyligt (kondensen är ju i princip det läskigaste för oss "småbåtsidioter"). Jag har fått många olika tips, olika från varje person dessutom :). Jag har nog kommit fram till att jag vill satsa endel pengar på just isoleringen. Denna variant är ca 3 ggr så dyr som konventionell.

Det är stenull eller glasull som används och den är klassad. Isoleringen skall enligt återförsäljaren vara beständigt mot mögel och avge fukten som kommer in, om det kommer in. Kolla in företaget på http://www.sprefix.se

Hej så länge och lycka till..
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Hemlin Jr. wrote:Hej på er,

Jag ville bara tipsa om ett annat material om man vill sprutisolera. Jag har inte själv någon erfarenhet av det men det låter intressant iallafall.

Att sprutisolera borde enligt min uppfattning vara det bästa alternativet, med hänsyn till kondens och dyligt (kondensen är ju i princip det läskigaste för oss "småbåtsidioter"). Jag har fått många olika tips, olika från varje person dessutom :). Jag har nog kommit fram till att jag vill satsa endel pengar på just isoleringen. Denna variant är ca 3 ggr så dyr som konventionell.

Det är stenull eller glasull som används och den är klassad. Isoleringen skall enligt återförsäljaren vara beständigt mot mögel och avge fukten som kommer in, om det kommer in. Kolla in företaget på http://www.sprefix.se

Hej så länge och lycka till..

Man tackar...att jag inte tänkt på det tidigare känner Erkki som äger företaget..han tog över mina gamla lokaler i Tuve när jag flyttade, det var faktiskt på den tiden han jobbade för att få igenom brandklassning på materialet/metoden och var mycket stolt över sin metod. Jag lagade elsystemet på hans gamla maskin och ordnade via mina kontakter material/tillskärning till han nya maskin...vad skoj att det gått bra för honom sedan dess...det får definitivt bli ett alternativ att tänka //Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Hemlin Jr.
Posts: 26
Joined: 25 Feb 2005, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hemlin Jr. »

Hehe, du är visst också en nattugglande båtsurfare..

Då kanske du kan få lite rabatt av honom och.. typ nämna min lilla båt som en tänkbar rabattbåt också ;).. När är det tänkt att du skall börja isolera? Själv har jag blästrat och primat i princip allt som skall isoleras (däckshus och brygga).

Nu är det nog till att krypa till kojs..
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Hemlin Jr. wrote:Hehe, du är visst också en nattugglande båtsurfare..

Då kanske du kan få lite rabatt av honom och.. typ nämna min lilla båt som en tänkbar rabattbåt också ;).. När är det tänkt att du skall börja isolera? Själv har jag blästrat och primat i princip allt som skall isoleras (däckshus och brygga).

Nu är det nog till att krypa till kojs..
Hehe...ju ibland blir det sena nätter...njaa hämtar vår så fort kanalen öppnat och anländer till Gbg någon gång i mitten av maj så innan dess blir det ingen isolering :) men klart jag kan snacka med Erkki..hur många kvm din lilla behöver då //Nico
Last edited by Nico on 06 Jan 2008, 01:32, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Hemlin Jr.
Posts: 26
Joined: 25 Feb 2005, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hemlin Jr. »

Hej igen,
du har nog mail nu!
old grog
Posts: 1
Joined: 21 Dec 2006, 21:44

bo på båt

Post by old grog »

Hej alla, mitt första inlägg här

har bott på stålbåt många år.

Isolering har jag inte haft några problem med. det gäller att få det helt tätt mot skrovet, minsta luftspalt så kommer kondensen. Efter 5år och en renovering syns inget. lika torrt som när jag satte upp det.

hade då 45mm rockwoll men uppgraderat till 95mm + 45mm varm nu.

i vintras inga probl med 20gr endast med 1 kamin

Jag använder rockwoll/bergull som inte drar till sig fukt. Glöm gullfiber och dylikt, mer fuktkänsligt.

Stora fartyg isoleras på detta vis.

alt. att ha luftspalt men det krävs fläktar som driver det då.

Värme har jag 2 kaminer samt olja. det som jag ser är viktigast är att ha på värme när det är kallt, stor fördel med fläkt som driver runt luften, har funderat på luftvärme men hittar ingen bra plats till innerdelen.

Övrigt är det sunt förnuft och tänk inte i husbanor. Fukten är det största hotet.

Pumpar och skrov är något man måste ha koll på. skrov vid sliptagning pumpar enligt eget uppgjort schema. inte roligt om man ser endast skorstenen när man kommer hem. Brrr.

finns massa att skriva men bättre med frågor.

Husum: måste bara vara en. sundström som gick i samma klass som mig i härnösand. då bodde jag i Nordmaling.

ha d bra
Post Reply