Fartyg som kan användas till mindre charter.
Fartyg som kan användas till mindre charter.
Vi har skaffat ett större fartyg (ca 100 fot) som vi kommer att försöka få klassat till mindre chartertrafik. Vi kommer att göra om boendeutrymmen mer funktionella för att kunna nyttja fartyget till max.
Hoppas någon som har erfarenheter har lust att dela med sig av dom ALLA råd är välkomna för det är lätt att man glömmer något, hur man än försöker tänka på allt //Nico
Hoppas någon som har erfarenheter har lust att dela med sig av dom ALLA råd är välkomna för det är lätt att man glömmer något, hur man än försöker tänka på allt //Nico
Last edited by Nico on 06 Jan 2008, 01:24, edited 6 times in total.
joo, det är klart att det går att bo på båt...
Köp inget som är större än 100-brutto ton. Fartyg över 100 brutto måste hållas klassad via sjöfarts verket, det är 5-års tillsyner, kostar nog en hel del.
Fartyg under 100-brutto brukar dom komma och kolla på när dom byter ägare, i mån av tid.
Trä båtar är inte så kul att bo på, fuktigt, mögel, och svårt att isolera, stål är bättre.
Vad du än väljer så måste båten vara bra isolerad, det blir dyrt att värma upp annars, olja börjar vara för dyrt, värme pump funkar bra, annars så är väll pellets ok, förutsatt att man har plats för att lagra den.
Sen är det inte alla hamnar som accepterar permanent boende heller.
Några låne institut känner jag inte till, möjligen JAK-banken, men jag är inte så insatt i det.
Köp inget som är större än 100-brutto ton. Fartyg över 100 brutto måste hållas klassad via sjöfarts verket, det är 5-års tillsyner, kostar nog en hel del.
Fartyg under 100-brutto brukar dom komma och kolla på när dom byter ägare, i mån av tid.
Trä båtar är inte så kul att bo på, fuktigt, mögel, och svårt att isolera, stål är bättre.
Vad du än väljer så måste båten vara bra isolerad, det blir dyrt att värma upp annars, olja börjar vara för dyrt, värme pump funkar bra, annars så är väll pellets ok, förutsatt att man har plats för att lagra den.
Sen är det inte alla hamnar som accepterar permanent boende heller.
Några låne institut känner jag inte till, möjligen JAK-banken, men jag är inte så insatt i det.
Godmorron
Nu för tiden är/blir det klassningskrav på båtar från 20 brutto, med allt vad det innebär, då kan det vara så att du kanske avregistrera den, och slippa klassningen, men kommunen kanske protesterar då.
Allting är besvärligare nu för tiden, så det är bäst att kolla upp allt möjligt
innan man bestämmer sig.
Ta kontakt med djurgårdsvarvet, dom har nog koll på det mesta om det här.
Hälsn.
Nu för tiden är/blir det klassningskrav på båtar från 20 brutto, med allt vad det innebär, då kan det vara så att du kanske avregistrera den, och slippa klassningen, men kommunen kanske protesterar då.
Allting är besvärligare nu för tiden, så det är bäst att kolla upp allt möjligt
innan man bestämmer sig.
Ta kontakt med djurgårdsvarvet, dom har nog koll på det mesta om det här.
Hälsn.
Håkan Sundström
laban wrote:joo, det är klart att det går att bo på båt...
Köp inget som är större än 100-brutto ton. Fartyg över 100 brutto måste hållas klassad via sjöfarts verket, det är 5-års tillsyner, kostar nog en hel del.
Fartyg under 100-brutto brukar dom komma och kolla på när dom byter ägare, i mån av tid.
Trä båtar är inte så kul att bo på, fuktigt, mögel, och svårt att isolera, stål är bättre.
Vad du än väljer så måste båten vara bra isolerad, det blir dyrt att värma upp annars, olja börjar vara för dyrt, värme pump funkar bra, annars så är väll pellets ok, förutsatt att man har plats för att lagra den.
Sen är det inte alla hamnar som accepterar permanent boende heller.
Några låne institut känner jag inte till, möjligen JAK-banken, men jag är inte så insatt i det.
Tack för dessa tips det blir en stålbåt eftersom jag arbetar med metall och har bra priser på material.//Nico
Har faktiskt planer på att kunna även använda fartyget i sjöfart så den får gärna bli klassad. Men sen när "måste" man klassa båtar under 100 brutto?Husum wrote:Godmorron
Nu för tiden är/blir det klassningskrav på båtar från 20 brutto, med allt vad det innebär, då kan det vara så att du kanske avregistrera den, och slippa klassningen, men kommunen kanske protesterar då.
Allting är besvärligare nu för tiden, så det är bäst att kolla upp allt möjligt
innan man bestämmer sig.
Ta kontakt med djurgårdsvarvet, dom har nog koll på det mesta om det här.
Hälsn.
Saxat från sjöfartsverkets hemsida;
Fritidsfartyg
Fritidsfartyg är fartyg (skepp eller båtar) som endast används för sport- och fritidsändamål och som för högst tolv passagerare. Ett fritidsfartyg används inte i affärsmässig verksamhet.
Fritidsfartyg med en bruttodräktighet om minst 100 ska ha fartcertifikat (bevis om att fartyget vid tillsyn befunnits sjövärdigt) som utfärdas av Sjöfartsinspektionen.
På mindre fritidsfartyg utförs ingen reguljär besiktningsverksamhet. Däremot finns det krav på att ett fritidsfartyg (mellan 2,5 och 24 m) ska vara CE-märkt när det sätts på marknaden inom Europeiska gemenskapen.
Fritidsfartyg
Fritidsfartyg är fartyg (skepp eller båtar) som endast används för sport- och fritidsändamål och som för högst tolv passagerare. Ett fritidsfartyg används inte i affärsmässig verksamhet.
Fritidsfartyg med en bruttodräktighet om minst 100 ska ha fartcertifikat (bevis om att fartyget vid tillsyn befunnits sjövärdigt) som utfärdas av Sjöfartsinspektionen.
På mindre fritidsfartyg utförs ingen reguljär besiktningsverksamhet. Däremot finns det krav på att ett fritidsfartyg (mellan 2,5 och 24 m) ska vara CE-märkt när det sätts på marknaden inom Europeiska gemenskapen.
Hej.
Förtydligande.
Ja det stämmer, men min tanke när jag la in inlägget gällde mest registrerade yrkesfartyg (båtar) men i Nicos fall är det kanske frågan om Fritidsskepp, men det löser sig nog på något sätt för han.
För övrigt tycker jag att det är alldeles för mycket förordningar, byråkrati hit o dit och allmänt besvärligt att ge sig in i en sådan branch som näringsutövande med mindre tonnage, men jag provar, har man inte tagit utmaningar tidigare så gör man väl det nu, det är bara att se till att alla jäkla papper är gröna så man få knäppa KBV på näsan.
Hälsn.
Förtydligande.
Ja det stämmer, men min tanke när jag la in inlägget gällde mest registrerade yrkesfartyg (båtar) men i Nicos fall är det kanske frågan om Fritidsskepp, men det löser sig nog på något sätt för han.
För övrigt tycker jag att det är alldeles för mycket förordningar, byråkrati hit o dit och allmänt besvärligt att ge sig in i en sådan branch som näringsutövande med mindre tonnage, men jag provar, har man inte tagit utmaningar tidigare så gör man väl det nu, det är bara att se till att alla jäkla papper är gröna så man få knäppa KBV på näsan.
Hälsn.
Håkan Sundström
Jag tackar så mycket det var en glad nyhet som minskade den delen av oron i alla fall, men det är fortfarande många råd som behövs för att slippa en massa onödiga överaskningar//Nicolaban wrote:Saxat från sjöfartsverkets hemsida;
Fritidsfartyg
Fritidsfartyg är fartyg (skepp eller båtar) som endast används för sport- och fritidsändamål och som för högst tolv passagerare. Ett fritidsfartyg används inte i affärsmässig verksamhet.
Fritidsfartyg med en bruttodräktighet om minst 100 ska ha fartcertifikat (bevis om att fartyget vid tillsyn befunnits sjövärdigt) som utfärdas av Sjöfartsinspektionen.
På mindre fritidsfartyg utförs ingen reguljär besiktningsverksamhet. Däremot finns det krav på att ett fritidsfartyg (mellan 2,5 och 24 m) ska vara CE-märkt när det sätts på marknaden inom Europeiska gemenskapen.
Fritidsskepp visserligen men eftersom detta med brutto ton verkar styra mycket, så hur fungerar det för Fritidsbåtar över 100 brutto ton?Husum wrote:Hej.
Förtydligande.
Ja det stämmer, men min tanke när jag la in inlägget gällde mest registrerade yrkesfartyg (båtar) men i Nicos fall är det kanske frågan om Fritidsskepp, men det löser sig nog på något sätt för han.
För övrigt tycker jag att det är alldeles för mycket förordningar, byråkrati hit o dit och allmänt besvärligt att ge sig in i en sådan branch som näringsutövande med mindre tonnage, men jag provar, har man inte tagit utmaningar tidigare så gör man väl det nu, det är bara att se till att alla jäkla papper är gröna så man få knäppa KBV på näsan.
Hälsn.
för fritids fartyg över 100brutto, så har verket 5-års tillsyn, vid torrsättning. Mina grannar som har fartyg över 100brutto, brukar se lite plågade ut när sånnt här kommer på tal.
Min fritids båt är på 74 brutto, verket har tittat på den en gång, för 15år sen eller så.
Och jo visst, byrokrater gör sig bäst på långt håll... så långt bort att man inte ser dom är ett bra avstånd!
På min kaj får man inte bo, däremot så är det tillåtet att ha tillsyn på båten.
Det finns ju ingen begränsning på hur omfattande man ser till sin båt...
Min fritids båt är på 74 brutto, verket har tittat på den en gång, för 15år sen eller så.
Och jo visst, byrokrater gör sig bäst på långt håll... så långt bort att man inte ser dom är ett bra avstånd!
På min kaj får man inte bo, däremot så är det tillåtet att ha tillsyn på båten.
Det finns ju ingen begränsning på hur omfattande man ser till sin båt...
Ok så alltså skall en sådan besiktning utföras enbart i samband med upptagning om jag fattat rätt.laban wrote:för fritids fartyg över 100brutto, så har verket 5-års tillsyn, vid torrsättning. Mina grannar som har fartyg över 100brutto, brukar se lite plågade ut när sånnt här kommer på tal.
Min fritids båt är på 74 brutto, verket har tittat på den en gång, för 15år sen eller så.
Och jo visst, byrokrater gör sig bäst på långt håll... så långt bort att man inte ser dom är ett bra avstånd!
På min kaj får man inte bo, däremot så är det tillåtet att ha tillsyn på båten.
Det finns ju ingen begränsning på hur omfattande man ser till sin båt...
Beträffande isolering av båten isolerar man direkt mot skrovet eller skall man bygga så det blir en luftspalt mellan? Hur gör man mot durken om man vill använda heltäckande eller plastmatta och hur löser man ventilationen under durken?
när det gäller isolering finns det två skolor (mineralull) att lägga ullen direkt mot skrovet med diff spärr, eller att lägga med ventilerad luft spallt.
Allt 1, är svår att få bra, minsta hål i dif spärren, eller läckage från annat håll så är isoleringen full av vatten, och skrovet rostar med god fart, möglet frodas... Vanligt på många båtar, och inte kul.
Allt 2, Ull med luft spalt, ventilerat runt om, naturligt vis med diff spärr är det bästa.
Det finns ett allt tre med, där man skummar med polyuretan skum. Det skall inte vara det vanliga skummet som man har till hus, uten att med slutna celler. Kan vara svårt att hitta en skummare som kan göra det
Det går att lägge en skumkaka mot skrovet, och sen ulla vidare. Nackdelen är att det är svårt att göra nått med skrovet där skummet sitter. Sen avger den blåsyra vid brand, inte nyttigt!
Golv, det jag tycker är bäst är att göra en blind botten, och luft spalt nedåt, ventilerad i kölsvinet.
Men hur man gör beror ju på båtens förutsättningar, sunt förnuft är alltid bra, ventilation är alldrig fel.
Allt 1, är svår att få bra, minsta hål i dif spärren, eller läckage från annat håll så är isoleringen full av vatten, och skrovet rostar med god fart, möglet frodas... Vanligt på många båtar, och inte kul.
Allt 2, Ull med luft spalt, ventilerat runt om, naturligt vis med diff spärr är det bästa.
Det finns ett allt tre med, där man skummar med polyuretan skum. Det skall inte vara det vanliga skummet som man har till hus, uten att med slutna celler. Kan vara svårt att hitta en skummare som kan göra det
Det går att lägge en skumkaka mot skrovet, och sen ulla vidare. Nackdelen är att det är svårt att göra nått med skrovet där skummet sitter. Sen avger den blåsyra vid brand, inte nyttigt!
Golv, det jag tycker är bäst är att göra en blind botten, och luft spalt nedåt, ventilerad i kölsvinet.
Men hur man gör beror ju på båtens förutsättningar, sunt förnuft är alltid bra, ventilation är alldrig fel.
Hej.
Ett tips på en länk där man kan läsa lite om skeppsbyggnad.
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1 ... efault.htm
Ett tips på en länk där man kan läsa lite om skeppsbyggnad.
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1 ... efault.htm
Håkan Sundström
Jag får tacka för dessa fina tips och med andra ord kommer man långt med vanligt sunt för nuft och logiskt tänkande//nicolaban wrote:när det gäller isolering finns det två skolor (mineralull) att lägga ullen direkt mot skrovet med diff spärr, eller att lägga med ventilerad luft spallt.
Allt 1, är svår att få bra, minsta hål i dif spärren, eller läckage från annat håll så är isoleringen full av vatten, och skrovet rostar med god fart, möglet frodas... Vanligt på många båtar, och inte kul.
Allt 2, Ull med luft spalt, ventilerat runt om, naturligt vis med diff spärr är det bästa.
Det finns ett allt tre med, där man skummar med polyuretan skum. Det skall inte vara det vanliga skummet som man har till hus, uten att med slutna celler. Kan vara svårt att hitta en skummare som kan göra det
Det går att lägge en skumkaka mot skrovet, och sen ulla vidare. Nackdelen är att det är svårt att göra nått med skrovet där skummet sitter. Sen avger den blåsyra vid brand, inte nyttigt!
Golv, det jag tycker är bäst är att göra en blind botten, och luft spalt nedåt, ventilerad i kölsvinet.
Men hur man gör beror ju på båtens förutsättningar, sunt förnuft är alltid bra, ventilation är alldrig fel.