Skogöy/Seaside

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Skogöy/Seaside

Post by Arne Balderud »

Inget nytt om Seaside?
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Skogöy/Seaside

Post by Arne Balderud »

Jaha tydligen bestämt att det blir upphuggning på plats enl. artikeln.
arten
Posts: 1
Joined: 04 Dec 2009, 16:15

Re: Skogöy/Seaside

Post by arten »

på 80 talet ca 1986 gjorde seaside kryssningar till fredriksstad från göteborg skordtenen var målad i estniska färger en utlands est körde rederiet har för mig det hette marcus rederi arten
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by pny »

Ekerö kräver åtgärder mot skeppsvrak

Ett skeppsvrak i Tappströmskanalen i Ekerö kommun har blivit ett miljöproblem enligt kommunen. Båten har läckt olja och ska bort men det drar ut på tiden, alltför länge anser, kommunalrådet moderaten Peter Carpelan

Läs mer på SR.se

/Patrik
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by Borgholm »

Kronofogden skall väl förmodligen vända ett par varv på varje krona innan beslut kan fattas om vem som får göra jobbet, skiter förmodligen helt i miljöpåverkan och låter även detta bli en segdragen historia. :?
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
bali
Posts: 19
Joined: 01 Jun 2009, 16:32

Re: Skogöy/Seaside

Post by bali »

Fortfarande förundrad över att ingen ifrågasätter hur hon kunde kantra. Kronofogden, som fått förfoganderätten över fartyget, förberedde bortforslingen via ekerö rederi och någon har gjort ett stort misstag vid trimmningen för att häva den tidigare slagsidan.
Anders R
Posts: 6
Joined: 15 Dec 2009, 16:09

Re: Skogöy/Seaside

Post by Anders R »

Jo dom har nog gjort det klassiska misstaget när dom försökt häva slagsidan,dom glömde stbiliteten.
Visst är det märkligt att kunna förstöra både fartyg och kapital på detta vis.Fanns det en tanke bakom eller en ide om att göra något av fartyget från ägarens sida.Jag förmodar att han inte fick köpa henne för en krona,så nog är det underligt att bara låta henne förfalla.
Men det är inte speciellt ovanligt fenomen bland båtägare,jag känner till flera exempel på fritidsbåtar i milijonklassen som inte varit i sjön på flera år.Det är som ägarna inte vill sjösätta eller sälja,så den får stå där den står.
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skogöy/Seaside

Post by Eskes »

Ägaren började väll renovera (En del lär ju varit gjort på insidan), sedan blev han väl sjuk har jag hört.
Han har nog haft en dröm att göra i ordning henne och inte vilja släppa den trots att han varit för sjuk för att göra något, skulle jag tro.
//Mattias
Anders R
Posts: 6
Joined: 15 Dec 2009, 16:09

Re: Skogöy/Seaside

Post by Anders R »

Ja det är förbaskat sorgligt,både för ägaren och båten...........En naiv ide hade varit att ett gäng,glada gubbar med rosthackor o mönjepottar,möjligtvis någon dryck av lämpligt slag.Hade träffats och knackat rost och skött underhållet.
Det är väll så man känner när man ser henne ligga som ett vrak.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Skogöy/Seaside

Post by Fredrik »

Lite info jag har om Seaside

Jag var i kontakt med någon säljare för ungefär 2 år sedan för att jag var nyfiken och ville se om man kanske kunde vägleda till en försäljning så fartyget kunde räddas och då var de väldigt angelägen om att sälja.
Men ett av problemen jag hörde då, var att det fanns helt enkelt ingen plats eller hamn dit båten kunde bogseras (ingen ville helt enkelt ta emot skutan) med risk för att få den om halsen. (Enligt mig tyvärr oseriösa köpare som inte siktade in sig på varvet direkt!)

Maskinen och maskinrummet var då, teoretiskt körbar. Och i förvånansvärt bra skick. Men styrning och brygga var helt rensad så att styra var helt uteslutet. Tyvär hade tjuvarna trängt allt längre in i skutan och det kändes bara som en tidsfråga innan de skulle nå maskinrummet. Hytterna och inredningen såg för bedrövliga ut redan då och det fanns inte mycket kvar av den forna glansen.
Jag fick berättat för mig att ägaren varit en drömmare som hyrt in polacker för att renovera fartyget och man såg deras arbete lite här och där, men det hade inte fungerat något vidare och det dröjde inte länge innan det blev en rent hotell för utslagna. Skrovet var i skapligt skick och det var mycket färg och stål kvar, och jag upplevde att det mest var elen och inredning som var åt skogen
stefan b
Posts: 2
Joined: 19 Jan 2010, 22:47

Re: Skogöy/Seaside

Post by stefan b »

hej om någon är intr så kan jag berätta att jag och några till har under några månader försökt rädda sea side till ett bättre öde . och vi är inga drömmare utan plats var ordnad och hon skulle till varv för att rustas å få fram leva sitt liv vid en kaj i en av sveriges sjö städer ..
men efter som att det inte fanns utrymme för några fantasi priser för henne så kunde vi inte komma överens med ägaren ..

vi erbjöd att överta henne och även överta hans skuld till skanska för obetald hyra så tyckte i alla fall jag att det var ett bra pris men trist och tyvärr så gick det som det gick nu är hon skrot

men vi letar vidare efter nått annat trevligt skepp så får vi se ..

mvh
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Skogöy/Seaside

Post by Fredrik »

Oerhört tragiskt att ni inte fick ta över skutan. Då hade vi nog sett en lite anorlunda utveckling än den vi har idag.

Men lite tragisk humor är väll att nu behöver ni inte oroa er för ägaren nått mera.. :?
Wisten
Posts: 12
Joined: 14 Jan 2009, 19:11

Re: Skogöy/Seaside

Post by Wisten »

Någon som har bilder från skrotningen?
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Skogöy/Seaside

Post by Fredrik »

Ska hon skrotas redan, trodde dom skulle låta henne ligga tills i vår?
Post Reply