B/B Iggesund

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

B/B Iggesund

Post by Lars Johnson »

Någon på detta forum som känner till något om rubr. bogserbåt?
Lasse :?:
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Om det är den IGGESUND jag tänker på och kommer ihåg från bogserbåtstiden, så är hon byggd 1898 i Motala för Iggesunds Bruk AB, som IGGESUND 1.
24,98 x 5,95 och 114 Brutto. Sen vet jag bara att hon fanns hos Avelins i början på 70-talet och i slutet av 80-talet hos Arne Lindkvist i Åmål som IGGESUND AV ÅMÅL.
Hon står för 480 HK redan på 50-talet och det borde vara sen ångmaskinen byttes ut, men jag minns inte på rak arm vilken motor hon fick, men det kommer jag på senare( förmodar jag).
Det vore kul att se en bild av henne och kanske någon har en?
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Image
Så här stilig såg hon ut. Tack till Kenneth Avelin som hade bilden.
Fler bilder finns här:http://www.tugboatlars.se/Iggesund.htm
/Lasse
Last edited by Lars Johnson on 26 Jun 2006, 12:45, edited 2 times in total.
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

IGGESUND

Post by Arne Balderud »

Hejsan, jag bogserade Iggesund från Karlstad till sjötorp i början på 90-talet och där ligger hon än ,totalförstörd enligt mej med en fruktansvärd ful överbyggnad typ stor vit plåtlåda. Synd för hon var mkt vacker bogserbåt. Är till salu tror jag. Det går nog att göra bogserbåt av henne igen om man har tid o pengar. Skrovet är i mycket gott skick vad gäller plåttjocklek m.m . mvh Arne Balderud, karlstad
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Iggesunds maskin

Post by Arne Balderud »

Tidigare fråga om vilken maskin hon hade, det var en omkastbar AtlasPolar (6cyl tror jag) fast propeller, liten VolvoPenta lysmaskin. Arne B
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Iggesund

Post by Arne Timmerling »

Jag vill minnas att Arne Lindkvist (det blir många Arnar här) hade en Cat 343 stående i sin lada som han skulle sätta i "Iggesund". Osäker på om den kom i. Återkommer med mer upplysningar.
Attachments
Iggesund i Sjötorp en regnig höstdag innan hon blev ombyggd
Iggesund i Sjötorp en regnig höstdag innan hon blev ombyggd
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Post by Rolle »

Är det ingen som har en bild på henne sen hon har blivit ombyggd ???
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Nej Catmaskinen kom aldrig i Iggesund, Det stod en gammal maskin (glömt vilken sort) på kajen i Sjötorp vid Iggesund några år men den kom inte heller i. Jag fick förfrågan om ev. bogsering till stockholm för några år sen av nuvarande ägare. Skulle bli bostad i stockholm, men så blev det inte....än. Arne b
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Iggesund

Post by Arne Timmerling »

Här kommer tre pinfärska bilder på Iggesund. Maskin har ännu inte kommit på plats. I skeppslistan står det att hon ägs av en Carina Engman men på kajen trodde man att det var någon som hette Conny som ägde henne. Hon används mest som sommarstuga. Jag har för mej att hon välte i dockan för ett antal år sedan och att styrhuset och räcken krossades då. Jag kan ha fel där. Rykten var tidigare att Kanalbolaget vägrade släppa igenom henne eftersom hon var så dålig och inte var försäkrad.

Arne
Attachments
Iggesund i Sjötorp 30 juli 2005
Iggesund i Sjötorp 30 juli 2005
Iggesund i Sjötorp 30 juli 2005
Iggesund i Sjötorp 30 juli 2005
Iggesund i Sjötorp 30 juli 2005
Iggesund i Sjötorp 30 juli 2005
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Det stämmer att ägaren heter Carina Engman och att Iggesund välte i dockan (missade bogserbåten Oxen men en hårsmån) och det stämmer att kanalbolaget inte släppte igenom henne i kanalen pga försäkringen. Dåvarande ägare hade inte råd med försäkring visade det sej när vi kom till Sjötorp så där blev det stopp. Kanske lika bra för han tänkte rigga henne och segla till västindien....utan pengar! Han skulle döpa henne till "CC-SKYWALKER" ! När hon välte så fick hon skador på akterkant båtdäck och räckverk. Ska bli intressant att se fortsättningen på Iggesunds historia. Arne
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Apropå ryktet om att hon var dålig är fel, verket besiktigade henne torrsatt på varvet i Hästviken Hammarö veckan innan vi avgick till Sjötorp och godkände bogsering till Stockholm. Arne
Jörgen.k
Posts: 19
Joined: 21 Jan 2006, 19:29

Post by Jörgen.k »

laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

vilken ruggig övrbyggnad! Om man vill ha ett hus är det väll bättre att bygga ett på land....

Kan man inte stoppa plågsamma ombyggnationer??

Lasse
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Såld

Post by tugtrafik »

Iggesund är såld till Köpenhamn
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

Iggesind I :ans maskin.

Post by Staffan Öberg »

Om mitt minne håller , så hade Iggesund en 8 cyl Nohab, om 450hkr (500hkr), liknade maskin satt i Lundqvistarnas Undine,f.d. Obbola, samt flera av Marinens vedett eller patrull båtar, ex den som Johan Reistad ägde en tid.
Post Reply