Carmen af sthlm
Carmen af sthlm
Hej,
Jag äger sen ett 20 tal år tillbaka Carmen som ligger på skeppsholmen, jag undrar om någon känner till hennes historia i Finland?
Det jag vet är att hon smugglades in till Sverige i mitten på 70-talet, då hon låg i norrköping. Dåvarande ägaren sålde henne till sthlm, där hon låg vid tollare (som ång central), och sedan sjönk. Efter bärgning såldes hon till ett par killar som hadde henne i några år, och byte plåtar osv. Men inte orkade dra projektet vidare, av dessa två herrar köpte jag henne.
Carmen är bygd av A Ahlström för A Ahlström på Warkaus 1915 med måtten 21,5 x 5,05, åndriven fram till år 2001, då jag p.g.a pannhaveri och höga olje priser byte till diesel motor.
Ångmaskinen finns hos Ångaren Östersunds föreningen, dom planerar att den skall gå att köra på deras museum om några år.
Carmen drog timmer i Saima sjökanal system, och att dömma av alla kulhål som jag har hittat så har hon varit med om en hel del i Finland.
Ha det bra! lasse
Jag äger sen ett 20 tal år tillbaka Carmen som ligger på skeppsholmen, jag undrar om någon känner till hennes historia i Finland?
Det jag vet är att hon smugglades in till Sverige i mitten på 70-talet, då hon låg i norrköping. Dåvarande ägaren sålde henne till sthlm, där hon låg vid tollare (som ång central), och sedan sjönk. Efter bärgning såldes hon till ett par killar som hadde henne i några år, och byte plåtar osv. Men inte orkade dra projektet vidare, av dessa två herrar köpte jag henne.
Carmen är bygd av A Ahlström för A Ahlström på Warkaus 1915 med måtten 21,5 x 5,05, åndriven fram till år 2001, då jag p.g.a pannhaveri och höga olje priser byte till diesel motor.
Ångmaskinen finns hos Ångaren Östersunds föreningen, dom planerar att den skall gå att köra på deras museum om några år.
Carmen drog timmer i Saima sjökanal system, och att dömma av alla kulhål som jag har hittat så har hon varit med om en hel del i Finland.
Ha det bra! lasse
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
Re: Carmen af sthlm
Jag vet nåt av det, om vi talar om Ahlströms Carmen.. Vad vill du veta?laban wrote:Hej,
Jag äger sen ett 20 tal år tillbaka Carmen som ligger på skeppsholmen, jag undrar om någon känner till hennes historia i Finland?
Lauri
Re: Carmen af sthlm
Finns ångmaskinen ännu där nånstans? Vems är det nuförtiden...?laban wrote:Hej,
Ångmaskinen finns hos Ångaren Östersunds föreningen, dom planerar att den skall gå att köra på deras museum om några år.

Hej,
Jo det är riktigt att det är Ahlströms, Carmen, jag vill veta så mycket som möjligt om den Finlandska historien, då jag inte vet något alls om den.
Ångmaskinen finns som sagt uppe i Jämtland, på museet som drivs av Föreningen Ångaren Östersund, i Arvesund. Dom har byggt ett mycket fint museeum där uppe, med mycket flottnings båtar, men även mycket annat. Klart värt att se!
Carmens maskin kommer dom troligen att köra, den skall ställas upp i en byggnad vid museet, tillsammans med några andra maskiner.
Fin bild på Carmen, den tackar vi för!
// lasse
Jo det är riktigt att det är Ahlströms, Carmen, jag vill veta så mycket som möjligt om den Finlandska historien, då jag inte vet något alls om den.
Ångmaskinen finns som sagt uppe i Jämtland, på museet som drivs av Föreningen Ångaren Östersund, i Arvesund. Dom har byggt ett mycket fint museeum där uppe, med mycket flottnings båtar, men även mycket annat. Klart värt att se!
Carmens maskin kommer dom troligen att köra, den skall ställas upp i en byggnad vid museet, tillsammans med några andra maskiner.
Fin bild på Carmen, den tackar vi för!
// lasse
tjena!
ingen som kan berätta lite om Carmen i Finland? se länk http://www.tugboatlars.se/Carmen.htm
hon har så vitt jag vet alltid hetat Carmen, parsifale var hennes syster fartyg, Det skulle vara kul att få rätt på hennes historia som timmerdragare!
Carmen kom till sverige på mitten av 70-talet, hon smugglades ut ur finnland, via saima kanal, så jag är den första registrerade ägaren på henne här i sverige.
//lasse
ingen som kan berätta lite om Carmen i Finland? se länk http://www.tugboatlars.se/Carmen.htm
hon har så vitt jag vet alltid hetat Carmen, parsifale var hennes syster fartyg, Det skulle vara kul att få rätt på hennes historia som timmerdragare!
Carmen kom till sverige på mitten av 70-talet, hon smugglades ut ur finnland, via saima kanal, så jag är den första registrerade ägaren på henne här i sverige.
//lasse
Här finns bild samt info på systerfartyget.
Kanske ägarna Mika ja Marko Tirronen ja Jukka Ikonen som kommer i från Kuopio vet mer om Carmen. Har skickat en fråga till Finska Ångbåts föreningen om någon där har mer info...återkommer om detta.//Nico
http://www.steamship.fi/datafiles/userf ... sifal.html
Kanske ägarna Mika ja Marko Tirronen ja Jukka Ikonen som kommer i från Kuopio vet mer om Carmen. Har skickat en fråga till Finska Ångbåts föreningen om någon där har mer info...återkommer om detta.//Nico
http://www.steamship.fi/datafiles/userf ... sifal.html
laban wrote:tjena!
ingen som kan berätta lite om Carmen i Finland? se länk http://www.tugboatlars.se/Carmen.htm
hon har så vitt jag vet alltid hetat Carmen, parsifale var hennes syster fartyg, Det skulle vara kul att få rätt på hennes historia som timmerdragare!
Carmen kom till sverige på mitten av 70-talet, hon smugglades ut ur finnland, via saima kanal, så jag är den första registrerade ägaren på henne här i sverige.
//lasse
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
jo, det verkar stämma rätt så bra så långt! Kul hemsida från finland, som du hade länk till, Man ser att Warkaus båtarna har ganska lika skrov, känner igen Carmen på många av dom.
Jag såg att på en av båtarna så tog dom väck propeller trumman, är det nån vitts med det? Jag har kvar den på Carmen, om inte annat så skyddar den propellern...
Men tung är den säkert.., den är ju 2m i ytter diameter och fylld med betong.
Carmen har kvar sin ångbåts propeller, trots att det sitter in diesel i den, Jag byggde en utväxling, på totalt 9,5:1, proppen är 4-bladig 1,6m i diameter, med en stigning på 1,5m.
Så den stannar fort, om man vill det. På ångbåts tiden, slog dom full back en gång, när vi gick full fram, och det fick dom, vi stannade på 10m. Dvs en halv båtlängd från 8 knop. Efter det så var det ingen som latjade med telegraften.
Har inte provat det med backslag...
Här kommer en länk; http://www.skepp.org/skyltar/Carmen.JPG
// lasse
Jag såg att på en av båtarna så tog dom väck propeller trumman, är det nån vitts med det? Jag har kvar den på Carmen, om inte annat så skyddar den propellern...
Men tung är den säkert.., den är ju 2m i ytter diameter och fylld med betong.
Carmen har kvar sin ångbåts propeller, trots att det sitter in diesel i den, Jag byggde en utväxling, på totalt 9,5:1, proppen är 4-bladig 1,6m i diameter, med en stigning på 1,5m.
Så den stannar fort, om man vill det. På ångbåts tiden, slog dom full back en gång, när vi gick full fram, och det fick dom, vi stannade på 10m. Dvs en halv båtlängd från 8 knop. Efter det så var det ingen som latjade med telegraften.
Har inte provat det med backslag...
Här kommer en länk; http://www.skepp.org/skyltar/Carmen.JPG
// lasse
Ja visst har dom många båtar lik Carmen...jag väntar fortfarande på deras svar men som sagt återkommer i det ärendet.
Propellertrumman fyller 2 funktioner och värt att ha kvar.
1:a måste vara lättare backa/styra med propelltrumman eftersom den kränger mindre. 2:a måste vara bra att ha som extra barlast för att få propellen ner i vattnet. I annat fall hoppas jag att om jag har fel, så att någon rättar mig. //Nico
Propellertrumman fyller 2 funktioner och värt att ha kvar.
1:a måste vara lättare backa/styra med propelltrumman eftersom den kränger mindre. 2:a måste vara bra att ha som extra barlast för att få propellen ner i vattnet. I annat fall hoppas jag att om jag har fel, så att någon rättar mig. //Nico
laban wrote:jo, det verkar stämma rätt så bra så långt! Kul hemsida från finland, som du hade länk till, Man ser att Warkaus båtarna har ganska lika skrov, känner igen Carmen på många av dom.
Jag såg att på en av båtarna så tog dom väck propeller trumman, är det nån vitts med det? Jag har kvar den på Carmen, om inte annat så skyddar den propellern...
Men tung är den säkert.., den är ju 2m i ytter diameter och fylld med betong.
Carmen har kvar sin ångbåts propeller, trots att det sitter in diesel i den, Jag byggde en utväxling, på totalt 9,5:1, proppen är 4-bladig 1,6m i diameter, med en stigning på 1,5m.
Så den stannar fort, om man vill det. På ångbåts tiden, slog dom full back en gång, när vi gick full fram, och det fick dom, vi stannade på 10m. Dvs en halv båtlängd från 8 knop. Efter det så var det ingen som latjade med telegraften.
Har inte provat det med backslag...
Här kommer en länk; http://www.skepp.org/skyltar/Carmen.JPG
// lasse
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Visst är det så med propeller trummor, dom lär även öka drag kraften upp mot 30%, jag vart för många år sedan rådd att ta bort trumman, då den ökar den våta ytan och därmed soppa förbrukningen...
Nu har ju detta ingen som hällst betydelse för dom timmar jag kör, så den får nog bli kvar! (Carmen drar ca 12l/timmen vid 8knop)
Intressant att dom flesta båtarna i Finland har trumma, men färre i sverige? Jag känner bara till Öring, som oxså har propeller trumma.
// lasse
Nu har ju detta ingen som hällst betydelse för dom timmar jag kör, så den får nog bli kvar! (Carmen drar ca 12l/timmen vid 8knop)
Intressant att dom flesta båtarna i Finland har trumma, men färre i sverige? Jag känner bara till Öring, som oxså har propeller trumma.
// lasse
Hej.
Jag kan bara svara för min egen del ang propeller dysor (trummor)
På dom båtarna vi hade i timmerhanteringen uppe i Husum, så var övervägande utan, det fanns två st. som hade dysor och en med korg o dysa, dom med dysor gick inge bra i isen medans dom tre övriga utan,
dom gick mycket bättre att köra i is. dom flesta timmer bogserarna efter kusten var utan, nog pga att de användes en heldel i isbrytning också+ att manöver barheten var bättre i dom som va utan dysor(styv att manövrera runt ) Men det finns nog ytterligare förklaringa till denna fråga också.
Ha det bra
hälsar
Jag kan bara svara för min egen del ang propeller dysor (trummor)
På dom båtarna vi hade i timmerhanteringen uppe i Husum, så var övervägande utan, det fanns två st. som hade dysor och en med korg o dysa, dom med dysor gick inge bra i isen medans dom tre övriga utan,
dom gick mycket bättre att köra i is. dom flesta timmer bogserarna efter kusten var utan, nog pga att de användes en heldel i isbrytning också+ att manöver barheten var bättre i dom som va utan dysor(styv att manövrera runt ) Men det finns nog ytterligare förklaringa till denna fråga också.
Ha det bra
hälsar
Håkan Sundström