Isbrytning i Bottenviken.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Isbrytning i Bottenviken.

Post by Börje Åström »

Jag vet inte hur många av er som har möjlighet att följa fartygstrafiken i Bottenviken på AIS:en och/eller via egna kontakter? För mej är det en bedrövlig syn och situation, i synnerhet för oss i Kalix.
Idag finns Atle, Frej, Sisu och Otso i Kvarken runt Holmön. Ale finns i Husumsområdet.
Ymer far som ett "skållat troll" i resten av Bottenviken. 3 fartyg ligger fast i isen norr om Skellefteå, destinerade till Haraholmen/Kemi,Karlsborg.
Oden är på väg norrut, men just nu tror jag man ligger vid poolen och solar sig utefter sydamerikas kust.
En av våra 3 fantastiska kombibåtar, Tor Viking, är på väg till Landskrona för att ställa om sej för isbrytning.
Snälla beslutsfattare på Sjöfartsverket!
Vintern kommer varje år om även senare och senare. Hur lyder Ert uppdrag när det gäller (vinter)sjöfarten i Norra Bottenviken?
För vädret kan väl inte ens ni skylla på?
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Finska isbrytare Fennica

Post by arkki »

Och dessutom Finska isbrytare Fennica har fått fel på propelleraksel och är strax framme på varvet i Rauma. Hon assisterade trafiken i Södra Bottenviken...
Finland sålde på hösten isbrytare APU som betyder "hjälp" till ryssarna...Hjälp hade behövt här och nu!...
Fartygsintresserad
Posts: 32
Joined: 24 Feb 2007, 01:42
Location: Umeå

Post by Fartygsintresserad »

RG1 satt i dag fast strax utanför Holmsund, enl VK så fick hon assistans av finska isbrytaren Sisu trots att Frej var i krokarna...varför? Någon som vet?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det är inga problem på så sätt! Svenska och Finska isbrytare samarbetar, men vi använder inte alla VÅRA resurser, trots att dom finns.
User avatar
Hemlin Jr.
Posts: 26
Joined: 25 Feb 2005, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hemlin Jr. »

Jodu Fartygsintresserad, nog var Frej i krokarna alltid, några meter framför RG1 med en bogservajer kopplad.
Stark ispress rådde vid tillfället men Frej skulle såklart ha fått loss henne, men det skulle ha tagit lite tid. Eftersom SISU var i "krokarna" (Nordvalen) så kunde hon snabbt komma och "åka förbi" och lätta på ispressen, och spara tid åt RG1:an. Man kan också fråga sig hur den rostholken överhuvudtaget får vistas ute om vintern, eller över huvudtaget för den delen. Men det är en annan fråga och en annan tråd.
Så kan det vara..
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Re: Isbrytning i Bottenviken.

Post by KRNI »

Börje Åström wrote:Ymer far som ett "skållat troll" i resten av Bottenviken. 3 fartyg ligger fast i isen norr om Skellefteå, destinerade till Haraholmen/Kemi,Karlsborg.
Låter som det blir lite att göra då när man åker upp den 15:e! 8)
/KRNI
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Fennica tillbaka!

Post by arkki »

Finska isbrytaren Fennica är tillbaka från varvet! Honn assisterar nu mitten på Kvarken och är på väg till södra Bottenviken :)
Finska isbrytare Nordica är väl fortfarande på offshore och ska inte bryta isen på den här säsongen :(
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Tor Viking har just passerat Ålands hav på väg till Kvarken! Arbetet med modifieringen till isbrytare finns på Landgången.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Samtidigt som Tor Viking just nu befinner sej i trakterna kring Nordvalen, sändes ett program i radions P 4 om klimatforskning. En forskare som jag uppfattade hette Rosqvist i efternamn, men hennes förnamn missade jag.
Man var lyrisk över Odens förträfflighet och möjligheter i forskningens tjänst. Arktis på sommaren och Antarktis på vintern. Amerikanarna behöver henne för att hålla sin försörjningsled öppen till den sydliga kontinenten.
Ja, vad ska man säga? Bara alla inblandade beställare betalar så bra, att vi kan bygga en ny "förträfflig" isbrytare till det hon var tänkt för.
Rolles bild!
Attachments
Gapa och svälj!.JPG
Gapa och svälj!.JPG (40.61 KiB) Viewed 14235 times
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Vilken tur att Tor Viking hann upp till isen och fick skala av "långhalsarna" innan det årliga varvsbesöket. Hur mycket kostade de senaste 2 veckornas förseningar för industrin och redarna medan våra resurser fanns på annat håll?
Det är trots allt billigare att förebygga än att förebyggas!
User avatar
Tomas Olsson
Posts: 44
Joined: 28 Sep 2005, 02:05
Location: Sandarne

Post by Tomas Olsson »

Börje Åström wrote:Vilken tur att Tor Viking hann upp till isen och fick skala av "långhalsarna" innan det årliga varvsbesöket. Hur mycket kostade de senaste 2 veckornas förseningar för industrin och redarna medan våra resurser fanns på annat håll?
Det är trots allt billigare att förebygga än att förebyggas!
Tyvärr så har nog sjöfartsverket utvecklats till en mycket trög byrokratisk apparat utan veklighetsförankring och praktisk kompetens.
Då uppstår bla. sådanna här situvationer, se bara det Svenska tröga regelverket som de upphåller på vuxendagiset i Nkpg :cry: .
Se den dåliga standarden på de Svenska farlederna, jämnfört med våra granländers!!.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det är en märklig situation vi lever i, precis som Thomas säger. Vår granne i öster har passerat oss med ljusår när det gäller sjötrafiken och kanske inte bara den.
Jag återkommer till isbrytningen och Karlsborg. Tor Viking ligger sedan i morse uppe vid Malören(ungefär vid Nordvästgrund), efter assistans av Egbert Wagenborg. Varför går hon inte in till Repskärsfjärden eller till oljekajen i Axelsvik? Skall vi finna oss i tröga beslutsvägar i ett samhälle där marknadskrafterna skall råda?
Tor Viking får inte gå innanför Wikströmsgrund. En liten övergödd bogserbåt som far omkring och flyttar ankare och prylar i Nordsjön. Skepparen ombord får inte även om han vill, men han vill förmodligen inte eftersom han tycker det är roligare när det är varmt.
MEN(som man säger i"Let´s Dance") jag vet några riktiga skeppare som med stolthet skulle gå in på Repskärsfjärden, göra en piruett även med Tor Vikings djupgående och sedan vänta på nästa uppdrag.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Mått

Post by Rolle »

Lite mått på dom

MV Egbert Wagenborg
Call sign P.G.A.I.

Building year 1998
Flag Dutch
Type Non Cell. Box
Ice Class Finnish / Swedish 1A
DWAT 9185
DWCC Summer/Winter 8900
GT/NT 6540/3460
Hold capacity (grain/bail) 461900
Timber capacity 12000
LOA 134.55
BEAM 16.5
Draught 7.11
Holds
Length
Width
Height
52.50/39.20 13.50 10.86


Hatch
Length Width
52.50/39.20 13.50


Teus 602
Homog 14 388 TEU
Reeferplugs 60
Fitted h/c, p/w
Gear Gearless
Main Engine SWD
Bow thruster 600

Speed 16








AHTS/Icebreaker Tor Viking II




KMAR 808 AHTS/ ICEBREAKER

Classification :
DnV,+1A1, TUG/SUPPLY VESSEL, SF, EO, ICEBREAKER

Built / Delivered :
Havyard Leirvik, Norway - 03/2000

Flag / Registered :
Swedish / Skärhamn

Owners :
Trans Viking Icebreaking & Offshore AS , Kristiansand, Norway

Commercial Managers :
Viking Supply Ships A/S, Kristiansand, Norway

Dimensions
Length Over All (LOA) : 83.70 metres
Length between p.p. : 75.20 metres
Breadth, moulded : 18.00 metres
Depth, moulded : 8.50 metres
Draught (scantling) : 7.20 metres
Draught (design) : 6.00 metres
Freeboard (design) : 2.50 metres

Tonnage
Dead Weight : 2,528 tonnes
Light Ship : 4,289 tonnes
Gross : 3,382 tonnes
Net : 1,145 tonnes

Image
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Oh fy fan vad kul att göra en riktig samhällsinsats med en sådan värsting!
Om man fick för chefen?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

I kväll fick jag gå längre in! Va kul att "bossen" lät oss komma ett par mil längre norrut. Bara han inte såg att jag fuskade ett par kabellängder?
Jag tror inte lotsen eller grabbarna på Victoria säger någonting, men bara inte "bossen" spelar in vår position under Melodifestivalen. För i så fall blir man väl skeppare på Sjöfartsverkets representationseka?
Post Reply