May-Greth

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Bosse Fors
Posts: 15
Joined: 28 Jun 2005, 11:14

May-Greth

Post by Bosse Fors »

Hej!
Jag har varit medlem i Christinehamns sportdykarklubb på den tiden när vi hade May-Greth, jag undrar om någon vet nånting om henne? Vart hon har varit i trafik, rederi m.m. Jag vill även veta vad hon har för framtid.
Ifall nån undrar vem May-Greth är så har hon nyss blivit såld igen på Djurgårdsvarvet, hon ligger under Segelfartyg...
Mvh
Bo Fors
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

May-Greth

Post by Skepparättling »

Har inte hennes fullständiga historia.

Men bröderna Weistrand, Harge i södra Närke, ägde henne ett kort tag.

Ska se ifall jag kan skramla fram en bild.

mvh

Anders
Stefan
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2005, 12:33

May-Greth

Post by Stefan »

Ja var hon är nu vet jag inte, jag tror att hon är såld till Danmark. I alla fall var det den sista information som fanns hos Djurgårdsvarvet.

CSDK sålde henne till en kille från Polen som tog henne till Gdansk för att bygga om henne, det gick som det brukar med sådana projekt så hon blev till salu igen.

Skall se om jag inte har några bilder på henne jag med.

Stefan R
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Den som Väntar på något gott............

Post by Skepparättling »

Som För länge sedan utlovat kommer en bild.
:oops:

När hon hamnade i Harge byttes Skandia tändkulan som då gjort sitt. Skepparhistorian säger att det gick åt ett helt fat med olja uppgång till Vättern. Skandian ersattes av en Penta som plockades ur galeasen Vitö.

Angående frakter vet jag att den första frakt hon hade för Weistrands Harge var Zink malm från Åmmeberg till Otterbäcken. Sedan tror jag att frakterna mest bestod av Spannmål.

mvh

Anders
Attachments
6334 May Greth ex Simone.jpg
6334 May Greth ex Simone.jpg (50.74 KiB) Viewed 11752 times
Bosse Fors
Posts: 15
Joined: 28 Jun 2005, 11:14

Det var värst vad hon var olik sig...

Post by Bosse Fors »

Att fören har blivit ombyggt syns ju med en gång.
Men jag har lite problem, jag tycker att hon är olik sig i övrigt också, jag kan bara inte peka ut vad som skiljer. Jaja, det var inte igår jag såg henne live sist. Och dessutom börjar jag nog bli gammal också...

Hur som, jäklar vilken skönhet hon var när det begav sig! Också...

Jag tackar allra ödmjukast!
Stefan
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2005, 12:33

Vad det blir av henne...

Post by Stefan »

Jag hittade följande länk på nätet. Det ser ut som om hon hamnat i goda händer igen. Men jösses så Polackerna ställde till henne innan de gav upp.

Jag ska ta mig själv i kragen och scanna in lite foton från tiden som hon var i Christinehamns Sportdykarklubbs ägo. Kanske till och med skriva lite om de bravader som försiggick under resorna till Västkusten och Norge för dykning.

Se sidan 10-11
http://www.smedanmark.dk/Passagerfart/P ... fart_9.pdf
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Gammal är äldst

Post by Skepparättling »

:idea:
Att hon är olik sig kan bero på att på senare bilder jag sett, b la ett taget av K. Bång. Verkar det som om masten flyttats framåt. Kanske de ändrat lastluckorna från två små till en stor. Men jag vet inte, har bara sett henne på kort.
För ung för att ha sett henne i Weistrands ägo. När jag var liten seglade de med Gamla Vielle Montagne III, tror hon vid tillfället var grön och hette Arnö. Såg henne live endast en gång, utanför dockan vid Söderköping. Och innan henne hade de hunnit av verka Marita ex Karl Göran ex Munksjö IV ex Trollhättan osv.
Men det var ju May-Greth som var ämnet. Som var deras första järnbåt.


Anders
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Här är en bild av henne från Svendborg. Tagen en januarimorgon i år. Det verkar som om bygget har stannat av. De nya plåtarna har inte fått någon målarfärg och börjar rosta. Men linjerna i skrovet gör henne till ett av de vackraste små järnfartygen som gått under svensk flagg.

Edit: Stavning!
Attachments
May-Greth/Svendborg
May-Greth/Svendborg
May-Greth.060128.JPG (76.8 KiB) Viewed 11500 times
Kerstin Lundblad
Posts: 1
Joined: 19 Apr 2006, 09:42
Location: Göteborg

Post by Kerstin Lundblad »

Hej Bosse,

Min Far ägde May-Greth under ett par år slutet 1950-tal.
Har Du några frågor så är Du välkommen så kollar jag med Far
om han kan svara.

Hälsningar
Kerstin Lundblad
Post Reply