Patrullbåtar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Patrullbåtar

Post by Arne Balderud »

Hejsan, någon som vet vart marinens utrangerade patrullbåtar Snapphanen o Väktaren som såldes för ett par år sen tog vägen.
Ola Kvarnström
Posts: 37
Joined: 17 Oct 2005, 13:52
Contact:

Post by Ola Kvarnström »

Skrotades inte Väktaren tillsammans med Magne och Vidar?
Hjälp mig med all info som tänkas kan om gamla kustbevakningsfartyg
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Jag är lite osäker på om det var Väktaren. Jag var o tittade på Snapphanen och ? vilken det nu var för två år sen när de var till salu via Hilco. Men var är de nu och när tas de sista patrullbåtarna ur bruk?
Ola Kvarnström
Posts: 37
Joined: 17 Oct 2005, 13:52
Contact:

Post by Ola Kvarnström »

det har du rätt i , tror hon låg brevid snapphanen på muskö för något år sedan med gulmålning , Väktaren låg under många år indockad längst in i Risdal - men gick på linje 1999-2000, efter det vet ej, de sista tre ptrlbåtarna (Kaparen, Spejaren, Tirfing) utrangerades 2 sept 2005, Starkodder och Tordön tror jag fanns kvar nära inpå det datumet också , men mer osäker. Inga ptrlbåtar är kvar i bruk (mer än prototypen Jägaren (numera vedettbåten) som väl fortfarande går på Västkusten och kör nån form av Ytövervakning.)
Hjälp mig med all info som tänkas kan om gamla kustbevakningsfartyg
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Vet du var de ligger upplagda?
Ola Kvarnström
Posts: 37
Joined: 17 Oct 2005, 13:52
Contact:

Post by Ola Kvarnström »

om de finns kvar så ligger de antingen på muskö eller troligtvis i Karlskrona då det var i Karlskrona de sista båtarna körde (36.ptrbdiv) fram till hösten 05.
Hjälp mig med all info som tänkas kan om gamla kustbevakningsfartyg
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Då är det troligaste att de ligger i Karlskrona för på Muskö låg bara Snapphanen o Väktaren kvar när jag var där. Konstigt att skrota fartyg som är i så bra skick. Rent o rostfritt från för till akter i kölsvin o alla andra utrymmen som jag tittade i. Känns som slöseri tycker jag.
Ola Kvarnström
Posts: 37
Joined: 17 Oct 2005, 13:52
Contact:

Post by Ola Kvarnström »

det är mycket som är slöseri i Försvarsmakten numera , men man räknar inte med en livslängd på stridsfartyg på mer än ca 25 år, och de båtarna byggdes ju för 25-30 år sedan - det är ju mer saker än skroven som ska vara moderna... så det låg nog i plan..
Hjälp mig med all info som tänkas kan om gamla kustbevakningsfartyg
Ptrbboken
Posts: 1
Joined: 15 Dec 2012, 17:39

Re: Patrullbåtar

Post by Ptrbboken »

Nån som har koll på var Snapphanen, väktaren och Mysing finns idag - 2012?
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Patrullbåtar

Post by Böll »

Snapphanen ägde ja 6 månader men sålde sedan till en finne,hon låg då i St-vika Nynäshamn,brevid låg syster båten Jägaren,som ägdes av han ja hyrde kajplats av,vet ej om nån av dom e kvar...sålde för 4 år sen..Mysing låg i Nynäshamn men har blivit ordentligt ombyggd med en stor överbyggnad,va ombord o titta,2x scania v8 mm.....
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Patrullbåtar

Post by Böll »

Rådmansö rederi har nyligen sålt Starkodder,vet ej vart..
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Patrullbåtar

Post by Böll »

Snapphanen o Jägaren...i St-vika ..om dom nu ligger kvar..?? https://maps.google.se/maps?q=57.108936 ... 1&t=h&z=18
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Patrullbåtar

Post by Böll »

Fel länk,här e den rätta, :D http://maps.google.se/maps?hl=sv&tab=wl gå till vänster o dra sen markören en bit nedåt,sen skymtasr man båda på vänster sida..
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Re: Patrullbåtar

Post by Böll »

NO,tyvärr,den lägger upp fel länkar hela tiden.....
Post Reply