ORION

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

ORION

Post by Husum »

Hej.
Sökte på internet om fd. Wibergs bogserare Orion, sedan såld till Canada
och döpt om till Breton Sea, och på en shipbrokers sida "Clarksons" fanns den till salu som Orion ex. Breton Sea. Men det går inte att få fram positionen var den finns eller ägarna. Jag undrar om det finns någon här på forumet som har lite koll på detta. För övrigt stod det bara i rubriken
"Harbour tug built -74, Orion ex Breton Sea. Hamnbogserare (hm. ) när hon var ny gick hon på Nordsjön som supplybåt, men tiderna förändras väl. Tack på förhand
Håkan Sundström
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Orion

Post by Ulf Jonson »

Jag såg henne för några år sen som hamnbogserare i Karleby Finland. och
vad jag vet så är hon där fortfarande
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Orion

Post by silver top »

Stämmer att hon troligtvis är kvar i Karleby. Var ombord i henne där för några år sedan. Hade en gammal goding som rederikamrat vid namn AKKE. Påminde om Polar, Kolbjörn och Frans Michael i skrovet och årsmodellen. Hittade inte henne i "Guldgruvan" Tugboatlars.
Någon som vet bättre?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag minns AKKE och säkert många andra. Hon fanns i Yxpilla som "hamnbåt" och ägdes av, nu gissar jag, Raunheimo Huolinta där en av ägarna, skepparna hette Bäckström. Vad jag minns satsade man en del pengar i henne, eftersom hon var en omodern ångbåt, precis som Silvertop skriver, men ett bra ämne liknande dessa kända ångbåtar.
Nu gissar jag ännu mer, med risk för att bli omyndigförklarad, men hände det inte ett riktigt haveri där hennes propelleraggregat sköts in i skrovet och därmed ändade AKKE:s öde?
Eller var det någon annan?
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

orion

Post by silver top »

Simson Oxelösundshamnbosere som kom till piteå som Sim och senare till Finland fick ettdubbelmontage av beg. dieselmotorer och ett propelleraggregat under förskeppet. Det var det som tryktes upp i skrovet och förorsakade haveriet och resan till "abborrkammaren"på 50 m djup
Källa: Piteå Sjöfart
Akke hade en MaK omkastbar 2 takts disel på ca. 1600 hkr om jag minns rätt.
Simson var troligen av ungefär samma årsmodell
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

AKKE var i begynnelsen ISBRYTAREN II av Norrköping. SFAR – 5841
Byggd 1916 vid Bergsunds Mek. Verkstad AB, Stockholm NB 373 (Stål)
30,92 x 9,48 x 4,44 m - 232,42 / 56,63 (SS 1947)
Maskin: Varvets Triple.ångmaskin på 700 Ihk, ersatt av en Machinenbau Kiel AG (MaK) 8 ZU 421 AK på 1.400 Ehk (1964)

Byggdes för Norrköpings Stad, Norrköping som ISBRYTAREN II. Rekvirerades den 5 sept 1939 av Ostkustens Marindistrikt. Utrustades som Hjälpkanonbåt med beteckningen HKB 22 och fick 3 st 57 mm kanoner M/89 B, 2 st 6,5 mm Lvksp M/14, dimbildare samt 2 st sjunkbombfällare typ A. 1941 fick hon 2 st 40 mm LV-automatkanoner M/36 som byttes ut 1942 mot 57mm LV-kanon M/38 samt att LV-ksp byttes ut mot dubbla 8 mm lvksp M/36. Besättningen utgjordes i krigstjänst av 2 off, 1 läkare, 5 uoff och 37 manskap. Återlämnades till ägarna den 8 sept 1945. Fick byta namnet 1952 till PAMPUS, men då en ny båt byggdes vid årsskiftet 1957-58 och skulle ha namnet, målades ISBRYTAREN II på igen. 1958 fick hon dock ny ägare, då Oskarshamns Stad, Oskarshamn köptes henne för 160.000 kr och kallade henne BJÖRN. 1963 blev hon finne, förvärvad för 140 000 kr av Mattson Stevedoring Co, Yxpila och sedan de motoriserat henne 1964 fick hon namnet ändrat till AKKE. Såldes 1983 till Suomen Yritysrahoitus Oy – Yxpila Bogserings AB, Kokkola som sålde okänt år till R & M Hinaus Oy, Karleby och dessa gjorde affär den 2 juli 1998 med Oy Yxpila Hinaus-Bogserings AB, Karleby.
Bengt
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Vi kan väl ta ORION också:
ORION SHWB – 11400 (30/5 1974)
Byggd 1974 vid Bolsønes Verft A/S, Molde NB 236 (Stål)
36,20 x 9,20 x 5,00 m – 375 / 42 (Nybyggd 1974)
Maskin: 8cy MaK 8M 551 AK dieselmotor på 3.400 Ehk.

Levererades den 25 april 1974 för Bröderna Wibergs Rederi AB, Husum som ORION. Det var meningen att hon skulle användas på Nordsjön, men ganska snart blev det timmerbogsering. Såldes den 15 juni 1981 till Arctic Offshore Ltd /Don Tétrault/, Vancouver för 9,6 Mkr och omdöptes till ORION EXPEDITOR. Avgick från Göteborg och gick via Panamakanalen och Berings sund till Tuktoyaktuk på Ishavskusten. Sedan arbetena i Ishavet tagit slut flyttade Tétrault båten till Sydney, Nova Scotia 1986 och bildade ett nytt bolag, Sydney Tugs Ltd. Sedan detta bolag konkursat 1990, såldes hon i sept till Secunda Marine Service Ltd, Halifax och fick namnet BRETON SEA. Återkom till Norden då hon 1994 förvärvades av Oy Yxpila Hinaus Bogserings AB, Karleby. Lämnade Halifax den 12 juni 1994 och anlände till Göteborg några dagar senare, fortfarande med namnet BRETON SEA, men återfick senare namnet ORION. Firman ändrades okänt år till R & M Hinaus Oy, Karleby, men dessa gick i konkurs 1998. Den 2 juli 1998 köptes hon av ett nytt bolag som också fick namnet Oy Yxpila Hinaus-Bogserings AB, Karleby.

En utförligare historia kommer i Lubrikatorn 4-2006 (tror jag)
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Orion

Post by silver top »

AKKE byggd på Bergsund 1916. 263 brt Längd 31.50 m. Bredd 9,48 Hemmahörande Kokkola/ Gamla Karleby. Har bl.a.hetat Isbrytaren II.
Men var har hon hört hemma under Svensk flagg.
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Orion

Post by Ulf Jonson »

Färska bilder på Orion. Tagna utanför Yxpila av Kenneth Bäckström
Attachments
Orion 2.jpg
Orion 2.jpg (44.06 KiB) Viewed 8017 times
Orion1.jpg
Orion1.jpg (32.39 KiB) Viewed 8017 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Orion

Post by Husum »

Hej.
Hon ser frisk o välmående ut, och verkar vara tillbaka i ungefärligt orginalskick. roligt. :D
Hälsn.
Håkan Sundström
Post Reply