I januari i år så fick jag lite info om Christinehamns f.d. dykfartyg (May-Greth) som då efter några svåra år i Polen hade hamnat tillbaka vid födelse ordten Svendborg. I det här forumet fanns det även med en bild från herr Wadell på henne, men det verkade som om arbetet med restaureringen hade avstannat. Är det någon som har vägen förbi och vet om arbete pågår eller om det står still?
/Stefan
Någon som har vägen förbi Svendborg, DK?
-
- Magnus Wadell
- Administratör
- Skepparättling
Lång väg till Svendborg
Kom Viking någonsin fram till Danmark.
Eller har rapporten från "vår Man i Svendborg", trillat bort i cyberhavet.
Nyfiken på lite nya May-Greth uppgifter.
Eller har rapporten från "vår Man i Svendborg", trillat bort i cyberhavet.
Nyfiken på lite nya May-Greth uppgifter.
Last edited by Skepparättling on 02 Jun 2007, 22:15, edited 1 time in total.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Skonnert Ruth
Skonnerten Ruth er ved at blive ombygget tilbage til original stand.
Der skal en nye klipper stævn på og halv dækket er blevet skåret af.
Ruth har fået nyt dæk og lugekarme.
Skibet ligger på det værft hvor hun er bygget.
Det er et stykke Dansk kulturarv der er kommet hjem.
Jeg har ikke set Viking i Danmark, jeg har hørt at den skulle på værft på Bornholm efter afgang fra Stockholm.
Jeg har ikke set Viking i Danmark, jeg har hørt at den skulle på værft på Bornholm efter afgang fra Stockholm.
Tackar så mycket för uppdateringen, det är kul att veta att arbetet inte avstannat för som sagt det är ett stycke kulturarv. Jag vet att vi i Kristinehamn inte var så måna om att restaurera henne till orginal skick utan vi såg mest till att försöka hålla henne igång som dyk fartyg för semesterresor.
Det kan nog bli en resa till Svendborg när hon börjar bli färdig så att vi kan häls på den gamla damen och se hur vacker hon blev av ansikts lyftningen.
Det kan nog bli en resa till Svendborg när hon börjar bli färdig så att vi kan häls på den gamla damen och se hur vacker hon blev av ansikts lyftningen.
- Skepparättling
Re: Skonnert Ruth
Så här lite drygt ett år senare undrar jag om "vår man"Grøn i Svendborg (eller någon annan) har något nytt att berätta ev. några läckra bilder på utvecklingen.Grøn wrote:Skonnerten Ruth er ved at blive ombygget tilbage til original stand.
Så här såg det ut i Motala när May-Greth och Vitö låg sida vid sida. Skandian ur May-Greth skrotades och Vitös "Penta" flyttades över i dess ställe
- Attachments
-
- May Greth och Vitö sida vid sida.jpg (60.87 KiB) Viewed 12444 times
-
- May-Greth och Vitö sida vid sida.jpg (63.14 KiB) Viewed 12444 times
Mvh
Anders
Anders
Re: Någon som har vägen förbi Svendborg, DK?
Halløj intet nyt er godt nyt:-)
Her i Svendborg går det stille og roligt frem af, meget stille og roligt
, Ruth har fået en ny stævn sidste år og ejeren er ved at spare op til videre ombygning.
Vh. Grøn
[email protected]
Her i Svendborg går det stille og roligt frem af, meget stille og roligt

Vh. Grøn
[email protected]