Trogen
- Arne Timmerling
- Posts: 114
- Joined: 28 Oct 2004, 10:39
Det vet i f-n om hon är så "tyckt". På sin höjd vill jag kalla henne unik. Det fram till nu vänligaste jag hört har varit anskrämlig. Sen har det varit en hel massa omdömen om henne som jag inte vill återta eftersom jag i min tro på ett liv efter detta inte tar dom orden i min mun. Då vet man inte var man kommer att hamna. Jag siktar ju på att sitta på ett moln med en harpa och inte stå där nere med kolskyffeln.
Nå väl, hon köptes ju av en dykare som förbyggde henne och skulle köra charterturer med henne. Det blev inte så lyckat och skulderna växte. Det enklaste trodde han då var att ta henne till huvudstan och lura en rik Stockholmare att köpa henne. Det gick inte så lätt. Det var helt enkelt för dåligt gjort allt ombord. Banken satte stopp för äventyret och jag tror att fogden sålde båten till någon lycklig människa.
Det finns en typ av människor som alltid tror att dom gör ett klipp om dom köper av en bank eller fogden. Andra människors olycka och stora utgifter blir lätt till ett bevis på att man gjort ett klipp och man blir helt okritisk när man bjuder. Jag har många gånger träffat människor som köpt fartyg och båtar och ögonen har lyst på dom när dom säger att förra ägaren investerade flera miljoner i båten innan han gick i konkurs. Att alla dessa pengar var bortkastade och båten är förstörd orkar jag sällan tala om för den lycklige nyblivne ägaren.
Nå väl, hon köptes ju av en dykare som förbyggde henne och skulle köra charterturer med henne. Det blev inte så lyckat och skulderna växte. Det enklaste trodde han då var att ta henne till huvudstan och lura en rik Stockholmare att köpa henne. Det gick inte så lätt. Det var helt enkelt för dåligt gjort allt ombord. Banken satte stopp för äventyret och jag tror att fogden sålde båten till någon lycklig människa.
Det finns en typ av människor som alltid tror att dom gör ett klipp om dom köper av en bank eller fogden. Andra människors olycka och stora utgifter blir lätt till ett bevis på att man gjort ett klipp och man blir helt okritisk när man bjuder. Jag har många gånger träffat människor som köpt fartyg och båtar och ögonen har lyst på dom när dom säger att förra ägaren investerade flera miljoner i båten innan han gick i konkurs. Att alla dessa pengar var bortkastade och båten är förstörd orkar jag sällan tala om för den lycklige nyblivne ägaren.
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
OTROGEN
Gokväll.
Nej nej nej, det är inte den jag menar, utan den som finns på Lars Jonsons sida (tugboatlars). Kortet är tagit av Bengt W och den har en trä styrhytt och svart skrov. förresten är det samma båt??
Hjälp mig med detta please.
hälsn.
Nej nej nej, det är inte den jag menar, utan den som finns på Lars Jonsons sida (tugboatlars). Kortet är tagit av Bengt W och den har en trä styrhytt och svart skrov. förresten är det samma båt??
Hjälp mig med detta please.
hälsn.
Håkan Sundström
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Huruvida det är samma båt på Lasses och Bengts bilder kan jag inte uttala mig om, eftersom man kan få saker och ting att se ut hur som helst med lite (dålig) fantasi.
Däremot har jag fått färska uppgifter om TROGEN när hon såg ut som på Lasses bild liggande på Luleå varv(DYKAB). Bert Bergström skall ha ägt henne från andra halvan av 70-talet till början av 80-talet, då mest ute vid flottläggning av bilbunt ute i skärgården. Styrhytten är som synes av modell "starholk" och en normalt vuxen karl fick stå som en backhoppare i färdigställning, var man dessutom rundare om midjan fanns inte mycket plats kvar. Hon hade dålig manöverförmåga, dels på grund av liten rodervinkel och dels p.g.a. en mekanisk "krycka" ner till backslaget.
Troligen köpte eller hyrde Bert den av Rigert Engberg, Luleå och förmodligen blev DYKAB ägare till henne efter Bert.
Är det inte ett E i skorstenen?(I så fall Engberg).
Däremot har jag fått färska uppgifter om TROGEN när hon såg ut som på Lasses bild liggande på Luleå varv(DYKAB). Bert Bergström skall ha ägt henne från andra halvan av 70-talet till början av 80-talet, då mest ute vid flottläggning av bilbunt ute i skärgården. Styrhytten är som synes av modell "starholk" och en normalt vuxen karl fick stå som en backhoppare i färdigställning, var man dessutom rundare om midjan fanns inte mycket plats kvar. Hon hade dålig manöverförmåga, dels på grund av liten rodervinkel och dels p.g.a. en mekanisk "krycka" ner till backslaget.
Troligen köpte eller hyrde Bert den av Rigert Engberg, Luleå och förmodligen blev DYKAB ägare till henne efter Bert.
Är det inte ett E i skorstenen?(I så fall Engberg).
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact:
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
- Arne Timmerling
- Posts: 114
- Joined: 28 Oct 2004, 10:39
Här är bild på maskin i Trogen. Jag är helt övertygad om att det är samma båt, fast helt förbyggd. Hon har nästan inget fribord, utan är påbyggd. Maskin verkar vara en Scania Vabis D642 eller liknande. Det var en dykare från Luleå som byggde om henne.
- Attachments
-
- trogenmaskin.jpg (126.94 KiB) Viewed 13975 times
Trogen igen
Hejsan
Nu är man lite gladare igen, men det här med Trogen och dess historia kan jag icket släppa i mitt sinne, Vad ser man i styrhyttsfönstret om inte certifikatet, om att det är ett passagerarfartyg, vem fan vill åka med en sådan båt, ta ombord tio st. passagerare som vid ett möte med en vaxholmare plötsligt blir tvärt sjösjuka , alla kastar sig i vild förtvivlan och hänger utanför styrbords brädgång, och vad händer då
, jo en mindre katastrof, huvva huvva.
Vintern är iallafall på ingående här uppe.
Trevlig helg
Nu är man lite gladare igen, men det här med Trogen och dess historia kan jag icket släppa i mitt sinne, Vad ser man i styrhyttsfönstret om inte certifikatet, om att det är ett passagerarfartyg, vem fan vill åka med en sådan båt, ta ombord tio st. passagerare som vid ett möte med en vaxholmare plötsligt blir tvärt sjösjuka , alla kastar sig i vild förtvivlan och hänger utanför styrbords brädgång, och vad händer då


Vintern är iallafall på ingående här uppe.
Trevlig helg
Håkan Sundström
Hagge ex Trogen...
Ägs idag igen av en dykare vid namn CHRISTIAN EKSTRÖM och mycket riktigt så är hemmahamn fiskehamnen i Mariehamn. Den går som dykfartyg runt åland och har så gjort i dryga året.
Båten i sig är ganska fin innuti men helt värdelös i övrigt, nuvarande ägare har tagit ur nära 6 ton barlast...(det finns ju en anledning till att den är där), den rullar som inget annat även under lugna förhållanden. En båt i den viktklassen ska inte luta eller börja gunga när man ställer sig på relingen men det gör den.
Läskig, hoppas att ingen förolyckas på den eller att den sjunker.
Båten i sig är ganska fin innuti men helt värdelös i övrigt, nuvarande ägare har tagit ur nära 6 ton barlast...(det finns ju en anledning till att den är där), den rullar som inget annat även under lugna förhållanden. En båt i den viktklassen ska inte luta eller börja gunga när man ställer sig på relingen men det gör den.
Läskig, hoppas att ingen förolyckas på den eller att den sjunker.