Tysk timmer bogserare
-
Tysk timmer bogserare
Sommaren 1957, kom en tysk bogserbåt , med namnet " Stein", av modell högsjöbogserare och hämtade ett timmersläp norrut, troligtvis på Seskarö, om ca 30 ramar, vid passagen genom Siksundet såg jag denna bogs. när man hyvade vajern var det på en capstan och vajern kvajlades upp på akterdäck, manskapet var klädd i kakikläder vilket så mycket proffigt ut, emellertid förlorades detta släp vid Bjuröklubb, man hämtade ett nytt släp, vilket förlorades nere vid Öland, vet någon om man gjorde ytterligare försök att bogsera timmer till kontinenten denna sommar eller senare, bogseraren har bl.a. ägts av Tyska KVAG rederiet.
- Börje Åström
Ivan Wennström, pensionerad lots i Kalix och "bogserbåtsgubbe" på den tiden, har ungefär samma minne som dej, Staffan.
Frågan är ju om dom fick en chans till? 1957 och följande år blev väl en s.k. nyrennäsans( stavningen?) för timmerbogseringar.
Radarn kom, båtarna fick motor, UKV:n avslöjade var vi fanns.
Jag tror ingen annan gjorde sig besvär, förutom någon svensk trålare, som vi avhandlat tidigare här i Forumet.
Frågan är ju om dom fick en chans till? 1957 och följande år blev väl en s.k. nyrennäsans( stavningen?) för timmerbogseringar.
Radarn kom, båtarna fick motor, UKV:n avslöjade var vi fanns.
Jag tror ingen annan gjorde sig besvär, förutom någon svensk trålare, som vi avhandlat tidigare här i Forumet.