Maskin fråga om Wibergs BORE
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
Maskin fråga om Wibergs BORE
I början av -60 talet (63), hade Bore en GM-Detroit, en rak 6:a eller 8:a om ca 500Hkr, var den maskinen ny vid inmonteringen, eller kom den från annan farkost, blev den urtagen före färden söderut, jag minns att skepparen sa att han hade ingen avgastemp-mätare så han "Skruvade på tills avgasröken blev något grå", då var det rätt belastning, ja är det någon som vet mer om Bore.s maskin.
BORE
Hej.
Ringde just och pratade med B-A , som jobbat på wibergs som reparatör
och han sa att det satt en GM Detoit diesel 6-71;a, som köptes in som överskottsmaterial i början på 50-talet, och sattes in i båten vintern -54
Gubben Werner fick också tag på en gammal seffle vridbar propelleranl.
som monterades in samtidigt med motorn.
Det var nog kanske propellerstigningen som dom laborerade med för att få rätt färg på avgaserna. Det var en finne som var maskinist på Bore under de flesta åren, och det sas att han inte behövde några mätare alls för att hålla koll på motorn.
Hälsn.
Ringde just och pratade med B-A , som jobbat på wibergs som reparatör
och han sa att det satt en GM Detoit diesel 6-71;a, som köptes in som överskottsmaterial i början på 50-talet, och sattes in i båten vintern -54
Gubben Werner fick också tag på en gammal seffle vridbar propelleranl.
som monterades in samtidigt med motorn.
Det var nog kanske propellerstigningen som dom laborerade med för att få rätt färg på avgaserna. Det var en finne som var maskinist på Bore under de flesta åren, och det sas att han inte behövde några mätare alls för att hålla koll på motorn.
Hälsn.
Håkan Sundström
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
Bores propeller är troligtvis i drift fortfarande. Den köptes av Timrå Bogser och Bärgning till Olovsfors, när dom hade kört bort ett blad på
propellern med 38:s "nacke" och rostfria blad. Det blev inte dyrare att modifiera Bores propeller (nedsvarvning några mm, och kapning av axeln med 400 mm). Dessutom fick dom en propeller med 45:s "nacke" på köpet. Visserligen av nickel brons, men med en hade dom aldrig några problem. Mig veterligt så är Olovsfors i drift ännu. sist jag såg henne så låg hon i Råå och användes för besättningsbyten i Sundet. Visserligen så är det några år sedan så det skulle vara kul med en lägesrapport om henne.
propellern med 38:s "nacke" och rostfria blad. Det blev inte dyrare att modifiera Bores propeller (nedsvarvning några mm, och kapning av axeln med 400 mm). Dessutom fick dom en propeller med 45:s "nacke" på köpet. Visserligen av nickel brons, men med en hade dom aldrig några problem. Mig veterligt så är Olovsfors i drift ännu. sist jag såg henne så låg hon i Råå och användes för besättningsbyten i Sundet. Visserligen så är det några år sedan så det skulle vara kul med en lägesrapport om henne.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Bores Motor
Hej.
Ang Bores motor, jag personligen har en känsla av att det kunde vara 2 st 6:or
Jag var inte så hemskt mycket gammal på början 60-talet, men eftersom vi alltid har haft stugan på en ö i husumsskärgård, så har jag både sett och hört en hel massa bogserare på väg in och ut från Husum, och även förbi. Därav känslan att det kan ha varit 2 st pga. ljudet, det var så att Bore hördes långt före den överhuvudtaget kunde skymtas vid horisonten
Två st motorer som inte är riktigt synkroniserade låter ganska speciellt, om det dessutom är tvåtaktare med bristfällg ljuddämpnig så hörs det garanterat långt.
Fö. så hade DD ingea större raka motorer än 6:53, 6:71, 6:92 och den ovanliga 6:110. 6:71 an tex. kunde uppgraderas till åtminstone 260 hk genom att byta injektorer, 6:91 an till 340 hk enligt uppgifter från en intresseföreningför DD dieslar. I V-formaton finns dom som 6-8-12-16 cyl.
varav den största är 16V-159.Serien över dessa dieslar är 645:orna som finns i 12-16-20 cylindrar, och tillverkas av EMD(Electro Motive Diesels)
Det kan ju även ha varit en V8, men enligt dom flesta är det mindre troligt.
Detta om detta, om det finns någon annan som har en förklaring på denna frågeställning så skriv.
Glad Midsommar önskar
Ang Bores motor, jag personligen har en känsla av att det kunde vara 2 st 6:or
Jag var inte så hemskt mycket gammal på början 60-talet, men eftersom vi alltid har haft stugan på en ö i husumsskärgård, så har jag både sett och hört en hel massa bogserare på väg in och ut från Husum, och även förbi. Därav känslan att det kan ha varit 2 st pga. ljudet, det var så att Bore hördes långt före den överhuvudtaget kunde skymtas vid horisonten
Två st motorer som inte är riktigt synkroniserade låter ganska speciellt, om det dessutom är tvåtaktare med bristfällg ljuddämpnig så hörs det garanterat långt.
Fö. så hade DD ingea större raka motorer än 6:53, 6:71, 6:92 och den ovanliga 6:110. 6:71 an tex. kunde uppgraderas till åtminstone 260 hk genom att byta injektorer, 6:91 an till 340 hk enligt uppgifter från en intresseföreningför DD dieslar. I V-formaton finns dom som 6-8-12-16 cyl.
varav den största är 16V-159.Serien över dessa dieslar är 645:orna som finns i 12-16-20 cylindrar, och tillverkas av EMD(Electro Motive Diesels)
Det kan ju även ha varit en V8, men enligt dom flesta är det mindre troligt.
Detta om detta, om det finns någon annan som har en förklaring på denna frågeställning så skriv.
Glad Midsommar önskar
Håkan Sundström
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
BORE och GM
Det var inte en 6-71, utan en betydligt större maskin, vid detta tillfälle 1963 hämtade Bore 26 björkflottar på Törefors och gick i par med Prins Bernadotte som "la för" 33 björkflottar och därav antalet Hkr på Bore , skepparen uppgav 500Hkr, varför maskinen var av den något större modellen , jag var även nere i maskinrummet och var "något" impad av både maskinen men kanske framförallt "musiken" ur skorsten.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Nu måste du hjälpa oss Håkan! Någon i Husum känner väl till vilken motor som satt i Bore? 6:110 var på 220 hk och som sagt 6:71 på 150 hk. Hur mycket man än "skrämmer" upp dessa får man inte med sig 26 flottar.
Märkligt att inte den uppgiften fanns med när man gjorde artikeln om Wibergs i Lubrikatorn, 2005, nr:4.
Finns det ingen hyfsad bild på henne? Vad säger du, Bengt? Annars får man väl scanna en ur Lubrikatorn.
Märkligt att inte den uppgiften fanns med när man gjorde artikeln om Wibergs i Lubrikatorn, 2005, nr:4.
Finns det ingen hyfsad bild på henne? Vad säger du, Bengt? Annars får man väl scanna en ur Lubrikatorn.
Bore
Hej Hej
Håhå jaja, nu har jag ringt runt lite varstans och kollat upp Bores motorproblem.
Jag har kanske lösningen på detta nu, så att alla får en lungn midsommar.
Kommetera om det verkar rimligt eller orimligt.
Ånga till början på 50-talet(53-54) byte till en diesel av märket Atlas 175-200 hk/450rpm 6-cyl 2 takt.drog då med solen i ryggen max 12-16 flottar
ca 1961 byttes atlasen ut mot en (mycket riktigt) Detroit Diesel ok.
Det var en rak 8:a 2-takt (dock ej av 71-serien, fel av mig bl:a
utan den här motorn var i relativt nyskick från ett militärförråd och var tydligen reservmotor till en större vedettbåt.
Modell beteckningen har nog alla glömt men den gav mellan 450-500 hk vid 8-900 rpm fick jag reda på. När bogs. Hörneå fick lämna sitt släp med 30 flottar vid blågrundet, så tog Bore över detta och han drog med bättre
fart än Hörneå.
otorn gick mycket bra tills grabbarna i maskin körde sönder den: avgastrumman var av gjutjärn vattenkyld, sprack av överhettning varvid kallt sjövatten gick in i cylindrarna med fodersättningar odyl. uppstod.
efter denna händelse var motorn inte sig lik, utan bara krånlgade mest hela tiden. detta berättat för mig av en chief anställd på Wibergs i många år. Så till slut kanske frågeställningarna klarnar om detta.
Jag skall försöka forska i GM raka 8:a id detta fallet, så att jag får rofylld midsommar
hälsningar från ett regnigt&blåsigt Husum.
Håhå jaja, nu har jag ringt runt lite varstans och kollat upp Bores motorproblem.
Jag har kanske lösningen på detta nu, så att alla får en lungn midsommar.
Kommetera om det verkar rimligt eller orimligt.
Ånga till början på 50-talet(53-54) byte till en diesel av märket Atlas 175-200 hk/450rpm 6-cyl 2 takt.drog då med solen i ryggen max 12-16 flottar
ca 1961 byttes atlasen ut mot en (mycket riktigt) Detroit Diesel ok.
Det var en rak 8:a 2-takt (dock ej av 71-serien, fel av mig bl:a

Modell beteckningen har nog alla glömt men den gav mellan 450-500 hk vid 8-900 rpm fick jag reda på. När bogs. Hörneå fick lämna sitt släp med 30 flottar vid blågrundet, så tog Bore över detta och han drog med bättre
fart än Hörneå.
otorn gick mycket bra tills grabbarna i maskin körde sönder den: avgastrumman var av gjutjärn vattenkyld, sprack av överhettning varvid kallt sjövatten gick in i cylindrarna med fodersättningar odyl. uppstod.
efter denna händelse var motorn inte sig lik, utan bara krånlgade mest hela tiden. detta berättat för mig av en chief anställd på Wibergs i många år. Så till slut kanske frågeställningarna klarnar om detta.
Jag skall försöka forska i GM raka 8:a id detta fallet, så att jag får rofylld midsommar
hälsningar från ett regnigt&blåsigt Husum.
Håkan Sundström
-
- Posts: 54
- Joined: 08 Sep 2005, 06:56
Tack Håkan , jag var orolig inför morgondagens sillbit, att jag skulle sitta där med käringa , grubblandes på Bore:s maskin, Hon har så dålig förståelse för denna typ av funderationer. För jag var senare på 60-talet lite brydd varför Bore låg upplagd, när hon hade en så pass modern och stark maskin, men som sagt nu är jag nöjd och får tillönska alla med detta allmängilltiga intresse en sjön sommar. Hälsn. Staffan från Töre.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact: