Pushern Karl Erik

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Pushern Karl Erik

Post by Husum »

Hej.
Medans jag ännu får ha tid att vara ute på nätet(pga av det finns barn i min närhet som jobbar EM skift vid datorn) , så har jag en fråga till Stig Samuelsson angående kopplingen till pråmen, är det med vajrar från låringspollarna till hörnen på pråmen eller med en sk. ridgid coupling med sprintar i passande hål i notchen på pråmen.
jag undrar även om det är en sk. deep notch pråm eller en shallow notch
pråm.Tackar på förhand.
Håkan Sundström
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Post by Stig Samuelsson »

Jaha du,,,,, vad deep notch pråm osv är, vet jag inte, men KEOX har två stöddiga hydraler som vi passar in i hack(notches?) på den tillbyggda delen av pråmen.
Samma system har Mega, fast ett eller två nummer grövre grejor, ett antal danska o finska puttare. Vi lär enligt vad som sägs kunna koppla de flesta av dem.
De stora finska gossarna "Steel" t.ex har även en hydral som går från själva stäven på puttaren o in i pråmen.
På så sätt blir det en enda enhet som rör sig som ett vanligt fartyg i sjön.
Våra hydraler blir i stället som ett gångjärn. När pråmens akter reser sig i sjön, reser sig K-E s förskepp, det kändes en aning konstigt till en början.
Systemet med vajrar skulle med största sannolikhet inte hålla i en kuling till sjöss.
Hoppas du kan förklara för mig vad deep notch o shallow notch står för.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Pusher och pråm

Post by Husum »

Hej.
Jag översätter direkt från en bok, om livet ombord på amerikanska bogserbåtar av Virginia Thorndike, som heter "On Tugboats, stories of work and life aboard.
Notch: ett urtag i aktern på pråmen formad för att passa i förändan på den skjutande båten. Kan vara djup,(deep) som då tar in nästan hela båten i aktern, eller grund(shallow) som då endast har några fot av fören i urtaget. Det här med 3 tums vajrar från låringspollarna användes oftast i trafik inomskärs(floder, kanaler odyl.). En del båtar har precis som ni kraftiga hydruliska sprintar som passar i urtag i pråmen.
hoppas det klargjorde lite ikring frågan.
Håkan Sundström
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

notch

Post by Rolle »

Image
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Post by Stig Samuelsson »

ok då förstår jag.
Då måtte vi var medium notch eftersom hacket som vi kallar det är ca 3 meter djupt. :D
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Notch

Post by Rolle »

För djup Notch eller för liten Puttapå :wink: Image
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Jag förstår inte riktigt ekonomin med pusherbogserare.

Investeringen är dyr och pråmarna måste bli stillaliggande mycket. Ett vanligt fartyg måste vara billigare och tar sig fortare mellan hamnarna.

Hur räknar man hem detta :?:
User avatar
Tomas Olsson
Posts: 44
Joined: 28 Sep 2005, 02:05
Location: Sandarne

Post by Tomas Olsson »

Ekonomin i det hela ang sjöfarten är nog inte lätt att förstå.

Men ett pusherekipage har vissa fördelar.

Liten besättningskostnad i relation till transporterad last.
Relativt korta hamntider med tanke på den mängd last som hanteras, inte alls längre kajtid än lastfaryg med konv. lastrum.
Hamnarna behöver inte vara utrustade med mer än hjulastare och ev lastbilar för att hantera bulklaster, då alla svenska pusherpråmar är utrustade med ramp/ramper.

Nakdelen är att vi är mer väderkänsliga än konv. fartyg.

Mvh
Tomas.
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Post by Stig Samuelsson »

Karl-Eriks följeslagare, pråmen Oxelösund kan till nöds även lasta o lossa utan kajanläggning.
I många år la vi förliga rampen rakt upp på land vid SSAB Oxelösund, förtöjde med lååånga akterändar till land.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Putta på

Post by Rolle »

putta på hybrid Image
User avatar
Tomas Olsson
Posts: 44
Joined: 28 Sep 2005, 02:05
Location: Sandarne

Post by Tomas Olsson »

Mega+Motti i Koverhar i höstas.

Exempel på effektiv lastning, i detta fall pigirons mm. 8200mt.

Som synes så är inte sikten den bästa ifrån styrhytten.

/Tomas.
Attachments
Pigiron 2.JPG
Pigiron 2.JPG (69.47 KiB) Viewed 13365 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Pråmar

Post by Husum »

Hej.
Skall försöka klargöra litegrann om varför bogserbåtar och pråmar är så vanligt i USA, dels genom en bekant i USA som har jobbat på div.båtar och dels genom lite egen forskning i "tug business" pga ett intresse i detta. En stor del beror på ekonomi delvis pga. kryphål i lagar.
Tillexempel en båt under 200 gross ton (vilken 80% av båtarna är) ur ägarnas synvinkel det mest ekonomiska både på bemanningssidan och på regler och föreskrifter for driften av densamma. Amerikanska regler tillåter ägarna till fartyg uner 200 t större frihet i bemanning och drift.
Jag skall igentligen inte gå så mycket på djupet i detta, för det är så komplicerat på många sätt att undgå 200t regeln(beroende hur man definierar t.ex en överbyggnad mm.mm.) T.ex en båt på 4 mans besättning under 200t, kopplas till en tankpråm på högt 10.000 ton(tomvikt) (som inte heller går under några högre uppsatta regulationer) gör att "vipps" så har du ett tank ekipage på max 250 meter långt och
fortfarande kan båten vara sk. oinspekterat fartyg med ett lägre krav på behörigheter för skeppare och lotsar. Detta gäller även båtar som är kontinuerligt ihopkopplde med pråmen. Motsvarande tankbåt i den här vikt klassen har då kanske upp till 8-10 man ombord och betydligt hårdare regler och klassningar på både båt och besättning.
För övrigt, som han sa, så när det gäller säkerheten i usa på vattensidan (terror), så kan vem som helst kapa en fullastad tankpråm och köra i full fart mot t.ex en bränsledepå ikring N.Y området och tänk er sen efterföljderna.
Det är förövrigt lite känsligt att tala om hotbilder o.dyl, för de jag har kontakt med i usa vill egentligen inte uttala sig i dessa frågor pga. deras arbetgivare, jobb odyl. Det är i dagens tider inte så lätt att bli anställd i bogserbranchen i usa. (den gamla härliga "westerntiden " är sedan efter 9/11 förbi.) Jag har för övrigt fått tag i en bok från usa på 50-talet om tugs
den skall jag recsensera senare i vinter. Känner ni någon som har jobbat i USA på bogserare, så hör gärna av er till mig.
Det vart lite långt inlägg, men hoppas ni har överseendemed det.
Snöiga hälsningar från
Håkan Sundström
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Puttapå

Post by Rolle »

Image
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

t/b

Post by Husum »

Hej
Ett AT/B tugsystem ekipage ca:185 M långt 6,400 hp EMD V16, ägare Bouchard corp. ca 8,900 gr tonnes+båtens ca 195gr.t =ca 9.100 t.
Attachments
bouch.jpg
bouch.jpg (21.39 KiB) Viewed 13203 times
Håkan Sundström
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

kopling

Post by Rolle »

Image
Post Reply