DN rapporterar att den K-märkta bogserbåten Björnen tvingas flytta från Norr Mälarstrand pga. Stockholms Stads regler.
Dagens Nyheter
Bogserbåten Björnen tvingas bort
- Magnus Wadell
- Administratör
Namninsamling
Från bjornen.org:
http://www.bjornen.org
Rädda B/B Björnen!
Enligt direktiv från Stockholms hamn så skulle alla fartyg vid kajerna i staden vara körklara senast den 1:a oktober 2005 annars skulle fartyget mista sin kajplats. Björnen fick propeller installerad under sensommaren och hösten på Mälarvarvet och var körklar den 18:e november då hamnen godkände Björnen. Men deadline missades med några veckor och därför vräks Björnen från sin kajplats på Norr Mälarstrand bakom Preem-macken där den legat i snart 30 år och kommer nu att försvinna från Kungsholmen.
Många kungsholmsbor tycker att den gamla k-märkta bogseraren Björnen är en trivsam del av stadsbilden på Kungsholmen och att det är sorgligt att den försvinner. De flesta vill ha gamla fina fartyg vid Norr Mälarstrand. Tycker du så också ber jag om ditt stöd.
Stöd namninsamlingen!
Björnen
Hej.
Bogserbåten Björnen får vara kvar vid Norr Mälarstrand i Stockholm
jag röstade på inlägget här ovan och, det var många fler än jag.
namnlistan lämnades in och Sthlm hamn beslutade att han skulle
få vara kvar, det var inte namn insamlingarna som avgjorde enligt
stockholms hamn utan, en tillfällig lösning. Egentligen berodde det säkert på att det är valår i höst.
Må väl i sommar hälsar
Bogserbåten Björnen får vara kvar vid Norr Mälarstrand i Stockholm
jag röstade på inlägget här ovan och, det var många fler än jag.
namnlistan lämnades in och Sthlm hamn beslutade att han skulle
få vara kvar, det var inte namn insamlingarna som avgjorde enligt
stockholms hamn utan, en tillfällig lösning. Egentligen berodde det säkert på att det är valår i höst.
Må väl i sommar hälsar
Håkan Sundström
-
Ett par kul prylar med Björnen. Den är inte alls så gammal som man skulle kunna tro. Tvärtom om jag inte minns fel är den byggd på Kockums så sent som på 50-talet. Som bogserare och isbrytare. Fast utrustad med ett relativt modernt ångmaskineri.
Den gick uppe i Hallstavik hela tiden. Och när den utrangerades på sent 70-tal så gick den för egen maskin ned till Stockholm. Men ägaren ansåg sig på goda grunder inte ha råd att behålla ångdrift. Inte bara därför att det vore oerhört dyrbart att hålla prylarna i skick men också därför att i princip hela båten var ett enda stort maskineri. Med en liten bostadsinredning föröver under däck.
Fast det som är märkligt är ändå att den byggdes så sent och hölls i gång så länge som ångdriven bogserare i skarp drift.
Den gick uppe i Hallstavik hela tiden. Och när den utrangerades på sent 70-tal så gick den för egen maskin ned till Stockholm. Men ägaren ansåg sig på goda grunder inte ha råd att behålla ångdrift. Inte bara därför att det vore oerhört dyrbart att hålla prylarna i skick men också därför att i princip hela båten var ett enda stort maskineri. Med en liten bostadsinredning föröver under däck.
Fast det som är märkligt är ändå att den byggdes så sent och hölls i gång så länge som ångdriven bogserare i skarp drift.
Björnen är ett unikt fartyg så till vida att det var väl den sista ångdrivna bogserbåten som gjorde nytta? Här är historien som jag känner den:
BJÖRNEN* SGHD – 9421
Byggd 1953 vid Kockums Mek. Verkstad AB, Malmö (Stål)
27,10 x 8.14 x 4,20 m - 185 / 0 (Nybyggd 1953)
Maskin: Charles D Holmes & Co Ltd, Hull – Tripleångmaskin på 800 Ihk (Byggd 1941) ersatt av en Caterpillar 343 dieselmotor på 437 Ehk (1984)
Byggdes för Malmö Bogserings AB, Malmö som BJÖRNEN*. Köptes 1959 av Holmens Bruk- och Fabriks AB, Hallstavik och gick där till 1982. Var Sveriges sista ångdrivna bogserbåt i kommersiell trafik och gjorde sitt sista arbete i juni 1982. Köptes 1982 för 120 000 kr av Arne Avelins Bogserbåts AB, Lidingö och de sålde vidare efter någon tid för 200 000 kr till Tommie Persson, Stockholm som rev ur panna och maskin och satte in motor. Ångmaskinen såldes till Rubens Maskinhistoriska samlingar i Götene. Fick dubbla skorstenar, vilket ändrades igen 2002 till enkel. 1985 stod Perssons firma TP Marinservice som ägare men sålde i juli 1995 till Ulf Meurling, Stockholm som sålde 1999 till Ola Lax, Stockholm. Anses numera vara fritidsfartyg.
Hälsningar Bengt Westin
BJÖRNEN* SGHD – 9421
Byggd 1953 vid Kockums Mek. Verkstad AB, Malmö (Stål)
27,10 x 8.14 x 4,20 m - 185 / 0 (Nybyggd 1953)
Maskin: Charles D Holmes & Co Ltd, Hull – Tripleångmaskin på 800 Ihk (Byggd 1941) ersatt av en Caterpillar 343 dieselmotor på 437 Ehk (1984)
Byggdes för Malmö Bogserings AB, Malmö som BJÖRNEN*. Köptes 1959 av Holmens Bruk- och Fabriks AB, Hallstavik och gick där till 1982. Var Sveriges sista ångdrivna bogserbåt i kommersiell trafik och gjorde sitt sista arbete i juni 1982. Köptes 1982 för 120 000 kr av Arne Avelins Bogserbåts AB, Lidingö och de sålde vidare efter någon tid för 200 000 kr till Tommie Persson, Stockholm som rev ur panna och maskin och satte in motor. Ångmaskinen såldes till Rubens Maskinhistoriska samlingar i Götene. Fick dubbla skorstenar, vilket ändrades igen 2002 till enkel. 1985 stod Perssons firma TP Marinservice som ägare men sålde i juli 1995 till Ulf Meurling, Stockholm som sålde 1999 till Ola Lax, Stockholm. Anses numera vara fritidsfartyg.
Hälsningar Bengt Westin
- Skepparättling
Nu var det dags igen
Enl ett mail som damp ner i inboxen idag är det åter dags,.
Jag valde att tro på den ensidiga info som gavs på hemsidan så min underskrift fick han.
Och istället för att mejla lägger jag ut Olas vädjan här.
Var och en får naturligtvis läsa och bilda sig en egen uppfattning.Hej,
Nu måste jag be om din hjälp. Min bogserbåt Björnen är vräkt från Norr
Mälarstrand trots att den uppfyller alla krav och är godkänd av Stockholmshamn. Styrelsen för Stockholms skeppsförening har jobbat hårt för att få bort mig och överta min kajplats. Nu har de slutligen lyckats. Att Björnen är k-märkt och att många vill ha kvar gamla fartyg på Norr Mälarstrand bryr de sig inte om. "Björnen ska bort från föreningskontrollerade kajsträckor"säger man.
Snälla du gå in på http://www.bjornen.org och skriv på namninsamlingen så kanske hamnen ändrar sig. Jag är enormt tacksam för all hjälp för det här känns rätt motigt.
Hälsningar/Ola
P.S. Skicka gärna det här mailet vidare.
Jag valde att tro på den ensidiga info som gavs på hemsidan så min underskrift fick han.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
Re: Nu var det dags igen
Skepparättling wrote:Enl ett mail som damp ner i inboxen idag är det åter dags,.Var och en får naturligtvis läsa och bilda sig en egen uppfattning.Hej,
Nu måste jag be om din hjälp. Min bogserbåt Björnen är vräkt från Norr
Mälarstrand trots att den uppfyller alla krav och är godkänd av Stockholmshamn. Styrelsen för Stockholms skeppsförening har jobbat hårt för att få bort mig och överta min kajplats. Nu har de slutligen lyckats. Att Björnen är k-märkt och att många vill ha kvar gamla fartyg på Norr Mälarstrand bryr de sig inte om. "Björnen ska bort från föreningskontrollerade kajsträckor"säger man.
Snälla du gå in på http://www.bjornen.org och skriv på namninsamlingen så kanske hamnen ändrar sig. Jag är enormt tacksam för all hjälp för det här känns rätt motigt.
Hälsningar/Ola
P.S. Skicka gärna det här mailet vidare.
Maskinkalle
- Skepparättling
Efter att jag postat inlägget i går kom detta via mail helt oredigerat:
Och åter igen DET ÄR UPP TILL VAR OCH EN ATT BILDA SIG EN EGEN UPPFATTNING.
Michel Dumoulin wrote:Hej kul att någon forsvara gamla fartyg
Men………. Kola varffor bjornen här inte kvar i stocholms skeppsforenig…..
SSF
Och varfor… ingen paj kastning
Men rätt ska det vara.
En stolt medlem i en förenig som sträva att få båtarnas som ligger på kaj
Att vara levande fartyg
SSF i dag 200 medlems
120 fartygs
Michel Dumoulin
boxer båten Torsten bygd 1896 på lunby varv
kör klart och klassad en i dag
Och åter igen DET ÄR UPP TILL VAR OCH EN ATT BILDA SIG EN EGEN UPPFATTNING.
Mvh
Anders
Anders
Björnen!
Jojo, Björnens ägare är bra på att skaffa sig opinion
Björnen har legar i SSF tämligen länge, men alltid som gästfartyg, då den inte har varit körbar under en längre tid.
SSF har som alla skeppsföreningar fått hyra kajplatser, under dom premisserna att fartygen skall vara körbara, gå upp på varv vart 4:år, och allmänt att skötas, så att dom ser hyggliga ut.
Om fartygen i fråga, inte är körbara av en eller annan anledning, så begär styrelsen en handlings plan av ägaren, där ägaren helt enkelt talar om vad han tänker göra, och när det skall vara klart.
Det utfaller i en plan, som följs upp av styrelsen.
Om man då inte, som i detta fall inte släpper ombord besiktnings mannen, så tror ju styrelsen i sin enfald, att ägaren inte har för avsikt att göra det som han skriftligen säger sig göra...
Om man då för att krydda på det hela skickar diverse skrivelser som svartmålar styrelsen, för att dom försöker få sina medlemmar att uppfylla ställda krav från sin värd, ja då är det ju naturligt vis SSFs styrelse som är dumma och elaka, det måste ju alla förstå, eller hur?
Men nu är det ju så att det inte är SSF som delar ut kajplatser, det gör Sthlmshamn, tillsammans med samtliga skeppsföreningar. Men hamnen är ju den som slutligen bestämmer i denna fråga!
Skeppsföreningarna i sthlm har ett mycket begränsat inflytande över kajerna,då sthlmshamn för ett antal år sedan sade upp samtliga kontrakt med alla skeppsföreningar i sthlm, för att själva ta över ansvaret på kajerna, från föreningarna.
Troligen är det så att dom som fick ligga kvar, trots att dom inte var gångbara, jobbade på sina båtar, i stället för att lägga krut på person angrepp.
Nu är ju inte Björnen, någon fråga för SSF, eftersom det inte längre är ett medlemsfartyg. Björnen har ju inte heller sökt medlemskap i SSF.
Sen är det ju så, att kajplatser inte följer fartygen, vill man ha en fast grund, så är husköp att rekomendera.
Björnen är ett vackert fartyg, som säkerligen kommer att pryda sin plats inom sthlms hamn. Björnen har ju fått kajplatser både i Ropsten, och Hamarbyhamnen, så vitt jag vet.
Om och hurvida Björnen får, eller inte får en kajplats inom sthlms hamn, är en fråga mellan Björnens ägare och sthlms hamn, det är inte en fråga för SSF, då vi bara behandlar våra medemmars ärenden.
Vi kan bara rekommendera våra medlemmsfartyg till kajplats inom sthlms hamn, och har inget inflytande utöver det.
Mvh Lasse
Vice ordf SSF

Björnen har legar i SSF tämligen länge, men alltid som gästfartyg, då den inte har varit körbar under en längre tid.
SSF har som alla skeppsföreningar fått hyra kajplatser, under dom premisserna att fartygen skall vara körbara, gå upp på varv vart 4:år, och allmänt att skötas, så att dom ser hyggliga ut.
Om fartygen i fråga, inte är körbara av en eller annan anledning, så begär styrelsen en handlings plan av ägaren, där ägaren helt enkelt talar om vad han tänker göra, och när det skall vara klart.
Det utfaller i en plan, som följs upp av styrelsen.
Om man då inte, som i detta fall inte släpper ombord besiktnings mannen, så tror ju styrelsen i sin enfald, att ägaren inte har för avsikt att göra det som han skriftligen säger sig göra...
Om man då för att krydda på det hela skickar diverse skrivelser som svartmålar styrelsen, för att dom försöker få sina medlemmar att uppfylla ställda krav från sin värd, ja då är det ju naturligt vis SSFs styrelse som är dumma och elaka, det måste ju alla förstå, eller hur?
Men nu är det ju så att det inte är SSF som delar ut kajplatser, det gör Sthlmshamn, tillsammans med samtliga skeppsföreningar. Men hamnen är ju den som slutligen bestämmer i denna fråga!
Skeppsföreningarna i sthlm har ett mycket begränsat inflytande över kajerna,då sthlmshamn för ett antal år sedan sade upp samtliga kontrakt med alla skeppsföreningar i sthlm, för att själva ta över ansvaret på kajerna, från föreningarna.
Troligen är det så att dom som fick ligga kvar, trots att dom inte var gångbara, jobbade på sina båtar, i stället för att lägga krut på person angrepp.
Nu är ju inte Björnen, någon fråga för SSF, eftersom det inte längre är ett medlemsfartyg. Björnen har ju inte heller sökt medlemskap i SSF.
Sen är det ju så, att kajplatser inte följer fartygen, vill man ha en fast grund, så är husköp att rekomendera.
Björnen är ett vackert fartyg, som säkerligen kommer att pryda sin plats inom sthlms hamn. Björnen har ju fått kajplatser både i Ropsten, och Hamarbyhamnen, så vitt jag vet.
Om och hurvida Björnen får, eller inte får en kajplats inom sthlms hamn, är en fråga mellan Björnens ägare och sthlms hamn, det är inte en fråga för SSF, då vi bara behandlar våra medemmars ärenden.
Vi kan bara rekommendera våra medlemmsfartyg till kajplats inom sthlms hamn, och har inget inflytande utöver det.
Mvh Lasse
Vice ordf SSF
- Magnus Wadell
- Administratör
Michel, som jag sade i dockan igår, registrera dig så kan du skriva direkt på forumet istället!Skepparättling wrote:Efter att jag postat inlägget i går kom detta via mail helt oredigerat:Och åter igen DET ÄR UPP TILL VAR OCH EN ATT BILDA SIG EN EGEN UPPFATTNING.Michel Dumoulin wrote:Hej kul att någon forsvara gamla fartyg
Men………. Kola varffor bjornen här inte kvar i stocholms skeppsforenig…..
SSF
Och varfor… ingen paj kastning
Men rätt ska det vara.
En stolt medlem i en förenig som sträva att få båtarnas som ligger på kaj
Att vara levande fartyg
SSF i dag 200 medlems
120 fartygs
Michel Dumoulin
boxer båten Torsten bygd 1896 på lunby varv
kör klart och klassad en i dag