fartyg sjönk---

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

fartyg sjönk---

Post by silver top »

Ett Danskt fartyg sjönk mellan Gotland och Västervik kl. sex i morse.
Detta efter stt ha kolliderat med Svenka Tinto i tät dimma.
Är det inte set ena så är det de andra sa fl-----.
Är det radarn eller John Blund som styrt?
Mer att läsa WWW.helagotland.se
User avatar
Tomas Olsson
Posts: 44
Joined: 28 Sep 2005, 02:05
Location: Sandarne

Re: fartyg sjönk---

Post by Tomas Olsson »

silver top wrote:Ett Danskt fartyg sjönk mellan Gotland och Västervik kl. sex i morse.
Detta efter stt ha kolliderat med Svenka Tinto i tät dimma.
Är det inte set ena så är det de andra sa fl-----.
Är det radarn eller John Blund som styrt?
Mer att läsa WWW.helagotland.se
Vänta med komentarer tills du vet vad som hänt, vi kan vara glada att ingen skadats.

Mvh
Tomas.
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

fartyg sjönk

Post by silver top »

Det var mer en fråga än ett påstående. Det är snart varje vecka det händer sjöolyckor numera. Är det arbetstiderna som tar ut sin rätt eller är det tekniken som luras. Jag håller med dig i sak att man får vara glad att ingen kom till skada. men det var redan klart när jag skrev mitt inlägg.
Det är trots allt oroande många olyckor på så kort tid. Utredningar i sådana här fall kommer säkert att ta lång tid. Om det överhuvud taget går att faställa orsaken. Förhoppningsvis kan det ge oss lärdom i framtiden.
User avatar
Frans
Posts: 42
Joined: 28 Oct 2005, 08:04

Post by Frans »

Håller med om att det har varit väldigt många olyckor det sista.

Första frågan är väl om det bara är så att medierapporteringen varit större sista tiden?

Och den andra är förstås vad för typ av fartyg som råkar illa ut, utan att veta något om just det specifika fallet, så har det ju varit en del fartyg med mer eller mindre bekväm flagg som råkat illa ut tex.

http://www.parismou.org

Paris MOU har mycket information om hamnstatskontroller, och listar flaggstater med dålig statistik etc. Mycket intressant finns att läsa där.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

silver top
InläggSkrivet: Ons Apr 26, 2006 9:44 pm Rubrik: fartyg sjönk
Mittnytt TV meddelade att det på gick tekokning i samband med kollisionen.
Bryggan måste ha varit dåligt bemannad för dansken hade anropat men ej fått svar. Är det så är det förfärligt.
User avatar
Tomas Olsson
Posts: 44
Joined: 28 Sep 2005, 02:05
Location: Sandarne

Post by Tomas Olsson »

För info.

Vattenkokaren på Tinto står på bryggan!!!.
Vänta med komentarer tills någon kunning har utalat sig, då menar jag inte kustbevakning eller vanliga mediejurnalister.
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

fartyg sjönk

Post by silver top »

Jag har bara citerat massmedia Det är inte bara mittnytt som har tagit ipp saken.Det är bara att gå in på vebben och söka. Jag litar på att myndigheter och massmedia är objektiva. Vad man har vatten kokaren på olika fartyg har jag inte en aning om.
User avatar
Tomas Olsson
Posts: 44
Joined: 28 Sep 2005, 02:05
Location: Sandarne

Post by Tomas Olsson »

Tycker bara det är lite onödigt att blanda in John blund i detta före vi vet vad som hänt.

Jag litar inte på Svensk media och framförallt inte på en myndighet så som kustbevakningen i sådanna hära fall.

Dessa står så långt ifrån verkligheten man kan komma.

Mvh
Tomas.
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

fartyg sjönk

Post by silver top »

Jag är inte större karl än att jag ka be så mycket om ursäkt för mina första utalanden. Man blir så frustrerad när man gång efter annan ser och hör om olyckorn som har varit den här vintern. Vad fartyget är för landsman är egalt.
Det är tragisk icke minst för Kent Erik Nordgren och hans rederi med personal. Jag är tillräckligt gammal för att veta hur det startade i väldigt liten skala inom familjen på Malmön, för att sakta men säkert växa till det kända rederi det är i dag.
Vad gäller Kustbevakninge kan du läsa på deras hemsida vad dom har för uppdrag. Men använd det inte som slagträ mot mig, det är ett sedan flera år ett avslutat kapitel för min del.
Numera sitter jag ibland under en korkek, men för tillfället läser jag statusrapporten för s/s Primus och tar mig för pannan hur i hvetet det skall gå att få fram pengar till klassningen. För övrigt tycker ja att det inte finns så mycket mer att gräla om i frågan om Tinto, så jag avslutar detta härmed
Post Reply