grundstötning igen

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

grundstötning igen

Post by silver top »

Ett ryskt handelsfartyg pågrund strax norr om Helsingör natten till Torsdagen. Har det blivit en ny trend bland sjöfolk att gå på grund.
Är det någon som har en bra teori om vad det beror på.
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Och i mina hemtrakter (Tromsø) står en Norsk trålare under Rysk flagg på grund. Närmare bestämt utanför Senja. Och förra veckan körde en Litauisk trålare rätt in i fjällväggen på Kvaløy. Men de här fartygen är ju rena pansarskeppen i konstruktionen så det blir inte några skador. Bara att dra loss dem och skicka ut dem på fiske igen.
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Post by Stig Samuelsson »

Det är väl inte vanligare att gå på grund nu än det varit tidigare .
Kom ihåg att det finns två sorters skeppare. De som har gått på grund och de som kommer att göra det. :roll:
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Tur att man har gjort bort det! Låter vi bara landhöjningen göra sitt och bottenfärgen sitter kvar på stenarna, så lär nog kommande generationer och forskare sitta och fundera över de olikfärgade stenarna.
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

John Blund hade visst vakten. Å mycke att göra å lite folk.
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Det är inte något tvivel om att den enskilda åtgärd som skulle betyda mest för sjösäkerheten vore om vilotidsreglerna enligt STCW följdes konsekvent.

Nu har vi bara reglerna som ett hot hängande över nacken medan det är "business as usual". Men när något tråkigt händer så plockar försäkring och myndigheter fram sin STCW ur skåpet. Det vore bättre om det var en konsekvent kontroll på detta. Till exempel i samband med "Annual Survey" och "Port State Control". De enda jag vet om som konsekvent kollar är US Coast Guard. Men de har ju dåliga erfarenheter sedan "Exxon Valdez".

Fast då tvingades många fartyg att organisera om arbetet ombord. Antingen måste man ha assistans från land för att avlasta styrmännen vid lastning- och lossning. Och i många fall för att avlasta maskin i samband med underhåll. Något som många rederier kör med redan i dag. Eller så måste man ha mer folk ombord.

Jag har själv gått 6 om 6 i månadsvis på små Norska coasters. Det funkar ok fram till dess man måste använda stora delar av frivakten till övertid. Då går man över till att funka som en zombie. Men "alla" gör det. Och friserar arbetstidsjournalen efteråt.

Det är inte någon tvekan om att en hårdhänt hantering av STCW:s vilotidsregler skulle öka sjösäkerheten dramatiskt. Därför att påfallande många grundstötningar sker på avgångsdygnet när man har jobbat som f***n i hamn. Så sitter en ensam stackare på vakt och försöker hålla ögonen öppna medan de andra sniker åt sig lite sömn före nästa hamn.

För övrigt visade det sig att den trålaren som jag nämnde tidigare och som gick på grund vid Kvaløy hade gjort en liknande manöver. Efter avgång finns det en halv miljon med viktiga meddelanden som en utländsk båt OMGÅENDE skall sända till Norska myndigheter. Skepparen gick ned på hytten för att samla ihop materialet. Så skulle han upp och sända. Styrman MÅSTE springa ned för att slå en båge. På vägen upp passerade han byssan och snek åt sig en macka. Medan båten gick på autopilot - och passerade girpunkten.......Klantigt - men mänskligt.
Öje Joki
Posts: 10
Joined: 18 Jan 2006, 15:47

Grundstötningar

Post by Öje Joki »

Har vid två tillfällen på relativt kort tid kommit i kontakt med fartyg på grund, och vid båda tillfällena var det ren och skär utmattning som var orsak till att den vakthavande somnat på sin vakt. Denna utmattning beror på 6 om 6 vaktsystemet som praktiseras allt mer. Vad gäller ryska befäl så gör de törnar på upp till 6 månader och kör 6 om 6 vakter och det är faktiskt orimliga konditioner. Därutöver anlöp lastning och lossning som gör att vilotiden reduceras ytterligare.
Sanningen är den att på våra vatten far det omkring rena rama självmordsbombare, och en sak är säker fler olyckor kommer att hända av nämnda orsak.
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Systemet med 6 / 6 praktiseras väl i alla coasters förutom i Sverige. Till exempel går man 6 / 6 på all Norsk kust- och Europafart inklusive Hurtigruten och har gjort så i alla år. Men då törnar man bara ut frivakten för ankomst- och avgång om det är helt speciella förhållanden.

Har själv gått massovis med 6 / 6 och jag tycker inte det är något som helst problem. MEN - det blir fort ett problem om du skall jobba en massa övertid utöver vakterna. Glömmer själv aldrig ett fall när vi hade 7 lossningshamnar på 5 dagar. Med 5 mans besättning som själva lossade lasten (dvs utan stuveri)...... Då sover man inte mycket.

Men vilotiden är i verkligheten ett lika stort problem på "den stora" sjöfarten. Med trevaktsystem. Antag att du ankommer Antwerpen utifrån. Då har du inkörning med lots kanske klockan 22 - 06. Så är det lossning hela dagen. Så går du 20 till Dover. Med ankomst 06. Och lossning hela dagen. Och avgång 22. Under tiden i hamn har du inte bara lossning. Du har proviantering, reservdelar som kommer, firmor för alla typer av reparationer, klass- och port state inspektion och Gud vet vad.

Vilket skick befinner sig Skeppare, Chief och det andra befälet i när man kommer ut i kanalen igen efter en sådan runda ????? Ofta har du tre-fyra hamnar med liknande schedule.

Fast å andra sidan hämtar du fort in dig på sjöresan......
Post Reply