Det blev flitiga och givande inlägg om flottningen och dess avveckling!Ingen hade väl andra tankar än att den gått i graven?
Nu har vi nästa dilemma, nämnligen isbrytningen i vårt avlånga land. Skall vi nu också jobba för att göra Sverige rundare? Följer man debatten och de förslag som läggs fram, så blir man mörkrädd. Frågan är? Hur många sakkunninga i sjöfartsfrågor slåss med politiker och tjänstemän som inte har någon aning om ämnet och därmed håller med den som senast yttrade sig?
Synpunkter på om Gävle skall bli den nordligast prioriterade hamnen önskas?
Vem skall betala isbrytningen?
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Det vore tragiskt om Gävle skulle bli den nordliskaste hamnen . Vi har i dag Luleå som hemmahamn och det är nog det mest kloooooooooka al-ternativ som finns men om man ser till våra förnuftiga politiker så finns det inte en suck att LULEA är en Hamnstad för ISBRYTNING eftersom IS-LÄGGNINGEN börjar i Värtahamnen och då behöver ju inte de berömda skutorna ligga i ESTOCKHOLMO....... Haadet...
Placering av isbrytarna
Gävle har gjort stora satsningar i hamnen senaste året, och är väl därmed beroende av att få så stora intäkter som möjligt för att få snurr på det hela. Jag tycker att efter alla dessa år som man dragit i isbrytarna från olika städer längs Norrlandskusten, så har väl Isbrytarna en gång för alla hamnat i sitt rätta element, när man placerade dem i Luleå.
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Nu när ändå isbrytarsäsongen börjar gå mot sitt slut, får man hoppas på att sjöfarten, dess farleder och hamnar, behandlas lika som vägar, järnvägar och flyg. För det är väl ändå så att vi(staten) måste skapa förutsättningar för industrin och inte tvärtom?
Alltså borde all satsning på infrastruktur behandlas på ett likvärdigt sätt.
Alltså borde all satsning på infrastruktur behandlas på ett likvärdigt sätt.
Isbrytning
Hej Hej och Glad Påsk.
Jag tänkte till ikväll,(OBS,endast ikväll) och kom på att det kanske vore en ide att bygga fartygen i handelsflottan med samma konstuktion som dessa Viking supplier isbrytarna, då kanske inte det kostar så mycket pengar att driva stats isbrytningen i alla våra fina norrländska hamnar, men det kanske finns några andra nackdelar med detta, inte vet jag.
kommentera gärna, jag blir intet stött i mitt sinn.
Trevlig Helg från
Jag tänkte till ikväll,(OBS,endast ikväll) och kom på att det kanske vore en ide att bygga fartygen i handelsflottan med samma konstuktion som dessa Viking supplier isbrytarna, då kanske inte det kostar så mycket pengar att driva stats isbrytningen i alla våra fina norrländska hamnar, men det kanske finns några andra nackdelar med detta, inte vet jag.
kommentera gärna, jag blir intet stött i mitt sinn.
Trevlig Helg från
Håkan Sundström
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Skall man se historiskt på saken så är det bara under en 25-årsperiod som man har hållit sjöfarten öppen ända till Luleå i stort sett oavsett väder. Något som möjliggjordes av den stora uppgraderingen av isbrytarflottan i samband med planerna på Stålverk -80.
Sedan har det ju hjälpt till att det inte har varit några särdeles kraftiga vintrar under de senaste 25 åren. Men så sent som 69/70 var all sjöfart norr om Stockholm stängd. Och Stockholm var bara öppen genom Landsort - Dalarö. Både Söderarm och Sandhamn var stängda.
Det har emellertid inträffat en stor förändring i trafikmönstret från den tiden. Trots att Stålverk -80 aldrig byggdes. Skogsindustrin i både Sverige och Finland har ett helt annat transportmönster. Med "just in time" som ledstjärna. Det vore helt omöjligt med en vinterstängning av Kemi, Piteå, Husum och liknande platser i dag. Inte ens i en månad i en så konkurrensutsatt näring. Kunderna accepterar inte längre att lägga upp ett vinterförråd av varor. Tvärtom - man har knappast något varulager alls. En båt som blir några dagar försenad kan innebära att stora dagstidningar inte kommer ut. Och liknande är trafikbilden i en hel del andra branscher.
Däremot har man ett annat grundproblem och det är att alldeles för många båtar visserligen har "högsta isklass" men trots detta är deras egenskaper att ta sig fram i is alldeles för dåliga. Isklassen baseras nämligen på ett säkerhetstänkande. Du skall inte kunna köra sönder ditt fartyg i isen. Däremot säger den inte något om förmågan att i praktiken gå i is. Vilket gör att isbrytarna får massor med extrajobb för att få fram dessa fartyg till sina destinationer. Något som naturligtvis fördyrar verksamheten. Visserligen har man blivit mer uppmärksam på problematiken på senare år och man ger också de sämsta båtarna "rött kort". Men faktum kvarstår. Det är bara en liten del av handelsflottan som i praktiken är bra på att gå i is.
Sedan har det ju hjälpt till att det inte har varit några särdeles kraftiga vintrar under de senaste 25 åren. Men så sent som 69/70 var all sjöfart norr om Stockholm stängd. Och Stockholm var bara öppen genom Landsort - Dalarö. Både Söderarm och Sandhamn var stängda.
Det har emellertid inträffat en stor förändring i trafikmönstret från den tiden. Trots att Stålverk -80 aldrig byggdes. Skogsindustrin i både Sverige och Finland har ett helt annat transportmönster. Med "just in time" som ledstjärna. Det vore helt omöjligt med en vinterstängning av Kemi, Piteå, Husum och liknande platser i dag. Inte ens i en månad i en så konkurrensutsatt näring. Kunderna accepterar inte längre att lägga upp ett vinterförråd av varor. Tvärtom - man har knappast något varulager alls. En båt som blir några dagar försenad kan innebära att stora dagstidningar inte kommer ut. Och liknande är trafikbilden i en hel del andra branscher.
Däremot har man ett annat grundproblem och det är att alldeles för många båtar visserligen har "högsta isklass" men trots detta är deras egenskaper att ta sig fram i is alldeles för dåliga. Isklassen baseras nämligen på ett säkerhetstänkande. Du skall inte kunna köra sönder ditt fartyg i isen. Däremot säger den inte något om förmågan att i praktiken gå i is. Vilket gör att isbrytarna får massor med extrajobb för att få fram dessa fartyg till sina destinationer. Något som naturligtvis fördyrar verksamheten. Visserligen har man blivit mer uppmärksam på problematiken på senare år och man ger också de sämsta båtarna "rött kort". Men faktum kvarstår. Det är bara en liten del av handelsflottan som i praktiken är bra på att gå i is.
-
- Posts: 62
- Joined: 21 Sep 2005, 13:59
- Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
Det finns inte något generellt svar på den frågan.
Det beror alldeles på hur tjock isen är samt vilken beskaffenhet den har. Samt hur båten är designad. Det finns en del som går som rena spjut och forcerar väldigt kraftfull is. Medan det finns andra som sitter som en kork i en vinflaska när det tar emot.
Har dess värre själv i huvudsak jobbat på den senare kategorin av fartyg........
Det beror alldeles på hur tjock isen är samt vilken beskaffenhet den har. Samt hur båten är designad. Det finns en del som går som rena spjut och forcerar väldigt kraftfull is. Medan det finns andra som sitter som en kork i en vinflaska när det tar emot.
Har dess värre själv i huvudsak jobbat på den senare kategorin av fartyg........
-
- Posts: 62
- Joined: 21 Sep 2005, 13:59
- Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa