Pråm

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Pråm

Post by Husum »

Hejsan.
Jag fick en fråga idag om vad är det för skillnad på en självgående pråm
och i det här fallet mudderskepp. Bägge räknas väl som fartyg ok, men en pråm med framdrivnings maskineri är väl ingen pråm, i benämningens mening. Finns det egentligen något som heter självgående pråm.
Personligen är en pråm för mig något jag har på släp.
:?: :?: :?: :?: :?: :? :? :?
Förtydligande!! Det frågan handlar om är att han har läst en notis på engelska, (citat)"That are not need for a tug to towing a barge, when the barge are selfpropelled itself.
Barge är väl pråm på engelska eller???????
Håkan Sundström
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag är inte riktigt uppdaterad om reglerna ändrats under senare tid, men en självgående pråm är givetvis likvärdigt med definitionen på ett maskindrivet fartyg. Vilket måste innebära att en pråm är en pråm och inget annat.
Däremot har det funnits synpunkter på vissa arbetsplattformar med olika framdrivningsanordningar. Sjunkvedkranar, pontonkranar och liknande, som används inom begränsade områden. Ungefär som det står i sjövägsreglerna om segelbåtar(skutor) med hjälpmotor.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
Jag provade gå in på google och sökte på ordet självgående pråm.
och där fanns det väldigt många olika definitioner på en pråm.
men det är ett ganska roligt uttryck(självgående pråm) iallafall.
Det innebär väl i utopin, att om man bygger ett flytetyg på 12x4 M
med en bastu på däck, och hänger på en snurra därbak,och hyr ut den så får man väl inte framföra bastuflotten utan behörighet.-eller :?: :?:
kommentera gärna inlägget.
MVH
Håkan Sundström
NB
Posts: 13
Joined: 11 Dec 2005, 20:23

Pråm

Post by NB »

Titta på Sjöfartsverkets hemsida, sedan Sjöfartsinspektion, Människor ombord, Behörigheter. Där finner du en brochyr som heter: "Funderar du på kommersiell sjötrafik? Din båt blir ett handelsfartyg"
Där får du svar
Post Reply