Logements pråm

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Logements pråm

Post by Skepparättling »

Vet någon något om denna Skanska Logements pråm signal bokstäver SIVT.

Mvh

Anders
Attachments
Andö av Malmö.jpg
Andö av Malmö.jpg (59.76 KiB) Viewed 6404 times
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Nej, men här har du Gräsö, ett annat logementsfartyg. Denna med signal SGOJ. Var för övrigt Sveriges modernaste logementsfartyg 1966! Den du! :?

/KRNI
Bengt Larson
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2005, 12:20
Location: Dalarö
Contact:

Post by Bengt Larson »

Gräsö är f.d. mälarångaren Viking, byggd vid Södra varvet i Sthlm 1910.
Hennes huvudsakliga trad var Sthlm - Ön. Min farfar seglade styrman ombord under många år. Efter en grundstötning i Trosa skärgård 1962 lades hon upp och förvandlades 1966 i Öregrund till logementsfartyget Gräsö. Jag har en svag aning om att hon med tiden såldes utomlands.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Enligt Skeppsregistret är SIVT= "Andö", logementspråm byggd i UK 32,65 x 6,44 m. 288 GT/287 NT. Inreggad 1979, ägaren sedan 2000 bor i Staffanstorp. Slut på data.
Bengt Larson
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2005, 12:20
Location: Dalarö
Contact:

Post by Bengt Larson »

Bilden föreställer utan tvekan f.d Viking, f.d Gräsö. Kan signalbokstäverna ha förväxlats på något vis?
http://www.skargardsbatar.se/viking_1910/
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Både rätt och fel

Post by Skepparättling »

Signal bokstäver och namn är de jag söker.
Bilden däremot kan vara förväxlade.
Historien om Gräsö, har jag även hört ang Andö. Så det kan röra sig om en olycklig förväxling. :oops:

Den Pråm jag söker är mycket riktigt byggd i England som Howard. Tjänstgjorde som överskeppnings båt under kriget.
Hamnade av någon outgrundlig anledning i Askersund. Där den byggdes om totalt på 1960 talet. Askersund är ju inte direkt känt som någon varvs stad.
Ombyggnaden var väl inte helt genom tänkt då de fick montera av rodret och slussa henne baklänges i vissa slussar på Östgötaleden.

Om det finns någon som sitter på en bild av Andö ex Sandö ex Howard är jag väldigt intresserad.

mvh

Anders
Post Reply