Fartyg på grund i Holmsund
Fartyget Pandion gick på lördagsmorgonen på grund i Holmsund. Fartyget åkte på ett isflak som skadade roder och maskin och grundstötte sedan strax utanför RG Lines färjeläge.
Ombord finns tolv personer i besättningen. Ingen person skadades vid grundstötningen.
Lastfartyget Pandion chartras av oljebolaget Nynas och var i morse på väg in i Holmsunds hamn med 6000 kubikmeter bitumen ombord. Bitumen är en produkt som används i asfalt.
- Enligt besättningen ombord har de gått på ett isberg eller ett isflak som har skadat fartygets roder och motor. Strax efter gick de på grund, säger Mats Rinman vid Sjöräddningscentralen i Göteborg.
Pandion står på grund vid Fjärdgrundet, och nu i eftermiddag finns bogserfartyget Kronö ppå plats för att försöka dra loss lastfartyget.
Grundstötningen har inte lett till något läckage eller utsläpp från Pandion.
Besättningen är fortfarande ombord.
- De är kvar på fartyget och arbetar för fullt, deras last måste hållas varm, säger Mats Rinman.
Enligt Hans Östlin, informationschef vid Nynas, undersöks också möjligheten att lossa lasten och flytta över den till ett annat fartyg.
Västerbottens kuriren...
Fartyg på grund i Holmsund
- Börje Åström
- Posts: 544
- Joined: 20 Mar 2005, 21:33
- Location: Kalix
Häftigt med isberg, men det är ju vad reportern säger. Frågan är väl hur gränserna för lotsbefrielser är satta? Längd? Tonnage? Last? Enligt uppgift gäller längden 100 meter för lotsbefrielse i Holmsund. Är det riktigt?
Svensk flagg, befraktad av Broström, Skärhamn. Vilken besättning finns ombord, TAP är en bokstavskombination för besättningen?
Svensk flagg, befraktad av Broström, Skärhamn. Vilken besättning finns ombord, TAP är en bokstavskombination för besättningen?
Grundstötning i Holmsund
Gokväll.
Enligt säkra källor angående besättningsrykterna i ett annat forum
så kan jag meddela att det är hel svenska avtal ombord(ej tap avtal)
och skandinavisk besättning
TAP är en förkortning av Tillfälligt Anställd Personal
och utgörs huvudsakligen av filipinare.
Fartyget har svensk flagg och kapten och maskinchef skall vara svenska medborgare, Pandion har ej TAP avtal
Enligt säkra källor angående besättningsrykterna i ett annat forum
så kan jag meddela att det är hel svenska avtal ombord(ej tap avtal)
och skandinavisk besättning
TAP är en förkortning av Tillfälligt Anställd Personal
och utgörs huvudsakligen av filipinare.
Fartyget har svensk flagg och kapten och maskinchef skall vara svenska medborgare, Pandion har ej TAP avtal
Håkan Sundström
-
- Posts: 73
- Joined: 29 Jan 2005, 15:43
- Location: Tromsø, Norway
I praktiken kan man få dispens från att ha Svensk maskinchef och befälhavare om man så önskar. Om ett fartyg inte har TAP-avtal kan man ändå ha utländsk besättning.
TAP-avtalet reglerar bara lönerna. Man kan i princip ha vad slags folk man vill så länge de uppfyller de formella kraven för att uppehålla sin position. Dock till vanliga Svenska löner om man inte har TAP eller annat avtal om saken.
Vad det nu aktuella fartyget har för besättning anar jag inte.
TAP-avtalet reglerar bara lönerna. Man kan i princip ha vad slags folk man vill så länge de uppfyller de formella kraven för att uppehålla sin position. Dock till vanliga Svenska löner om man inte har TAP eller annat avtal om saken.
Vad det nu aktuella fartyget har för besättning anar jag inte.
- Ulf Jonson
- Posts: 37
- Joined: 19 Oct 2005, 19:46
- Location: Obbola
Fartyg på grund i Holmsund
Bilder på Pandion där hon står på grund mellan Lill-Truthällan och Fjärdgrund
-
- Posts: 25
- Joined: 01 Oct 2005, 21:41
- Location: Umeå
grundstötning
Tydligen försöker dom nu att flytta över lasten till en annan båt.
Var förbi efter jobbet idag,se bifogade bilder.
Var förbi efter jobbet idag,se bifogade bilder.
- Attachments
-
- IMG_0412.JPG (40.26 KiB) Viewed 9794 times
-
- IMG_0415.JPG (52.91 KiB) Viewed 9794 times
-
- IMG_0420.JPG (49.59 KiB) Viewed 9794 times
-
- IMG_0415.JPG (52.91 KiB) Viewed 9794 times
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
-
- Posts: 25
- Joined: 01 Oct 2005, 21:41
- Location: Umeå
panadion
Dom hadde tydligen lyckats flytta över ca halva lasten,Ymer och Kronö
var där och båten gled tydligen ganska lätt av grundet.
Kronö vred båten rätt i isrännan,sedan gick hon för egen maskin in till
H-sund hamn.
var där och båten gled tydligen ganska lätt av grundet.
Kronö vred båten rätt i isrännan,sedan gick hon för egen maskin in till
H-sund hamn.
- Attachments
-
- IMG_0422.JPG (39.69 KiB) Viewed 9646 times
-
- IMG_0424.JPG (74.06 KiB) Viewed 9646 times
-
- IMG_0426.JPG (40.67 KiB) Viewed 9646 times