ms SVALAN

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

ms SVALAN

Post by Rautawaara »

Hej,

jag letar efter ett litet kustfartyg som byggdes i Groningen 1926 som ZWALUW och 1962 kom till Sverige och blev SVALAN. Hon kom på 60 talets slut till Sibbo i Finland och seglade sand mellan Borgå och Helsingfors ända fram till 1986. Sedan efter brand i maskinrummet såldes hon till Mariehamn var hon låg i över 10 år. Den dåvarande ägaren gjorde lite reparationer i henne men in trafik kom hon aldrig. Efter det ryktades det att hon såldes till Stockholm för en minimalt liten summa for att bli ombyggd till ett segelfartyg. Hon lär skal ha legat nära Hammarbysluss 2003 men jag har inte själv sett henne året därpå när jag seglade där förbi. Vet nån var hon nu ligger och har någon ett färskt foto på henne? Och vem är ägaren?

Jag var 15 år gammal 1985 när jag arbetade på SVALAN som däcksman och började där mitt sjömansliv.

Tyvärr kan jag inte presentera foton på henne nu för att jag är på jobb och har inte min fotosammling med mig men om nån vill så kan jag visa upp henne i ett senare skede.

mvh
Jan
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Det har varit mycket bråk kring svanen med poliser och knarkare. Troligtvis ligger hon någonstans kring Ekerö, Stockholm. Nyligen ringde det någon från Malmö som skulle köpa henne.

Bilden tagen vid Finnboda när hon nyss var ankommen Sverige.
Attachments
Svalan
Svalan
Svalan.jpg (90.57 KiB) Viewed 24354 times
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Post by Rautawaara »

Tusen tack,

kanske det är ännu någon som skulle kunna rusta upp henne till en segelskuta, men det får man väl se.

mvh
Jan
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

sist jag såg den båten så låg den utbränd i en vik innanför kungshatt, inkörd i en dyvik...
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Post by Rautawaara »

Hej,
Var ligger Kungshatt? Är det nära Stockholm, finns det nåt sätt att ta sig dit för att få ett foto?

mvh
Jan
ben
Posts: 108
Joined: 20 Feb 2006, 21:15
Location: goutum, holland

Post by ben »

What a nice photo of the Svalan. Good to see this survivor of the old dutch coasters. Enclosed a photo of the Alberta of 1939, ending her life as the Swedish Sun Trader.

photo: ©B.Th. Gernaat, Goutum, Holland
www.wssnoordnederlandbranch.nl
Attachments
Alberta01.jpg
Last edited by ben on 01 Mar 2006, 11:34, edited 1 time in total.
ben
Posts: 108
Joined: 20 Feb 2006, 21:15
Location: goutum, holland

Post by ben »

Capella, built 1939, renamed in 1955 Alberta and lengthened in 1961:

Image

photo:©B.Th. Gernaat
ben
Posts: 108
Joined: 20 Feb 2006, 21:15
Location: goutum, holland

Post by ben »

The Svalan under Swedish flag:


Image

Photo: © Carl Gustav Nyström.
anders nyberg
Posts: 2
Joined: 29 Mar 2006, 23:21

Post by anders nyberg »

Så här ser hon ut idag där hon ligger i boviken på kungshatt iaf.
Attachments
svalan1.JPG
svalan1.JPG (97.32 KiB) Viewed 23680 times
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

"Drömobjekt för den händige, endast lite rost, sjöutsikt, swimming pool i källaren"
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Så kan det gå med en dröm..
Gubben
Posts: 1
Joined: 07 Apr 2012, 22:16

Re: ms SVALAN

Post by Gubben »

Hej
Jag vet ju inte on någon ännu följer denna tråd.

Vet någon vad läget är idag? Enligt Googlemaps så skulle hon ha försvunnit från Boviken i Sverige någongång 2007 (?).

Själv såg jag henne både i Mariehamn och i Stockholm, men årtalen kan jag inte komma ihåg.

Jag har inte i alla fall hittat info om henne som skulle vara från senare tider.

M/S SVALAN var i min pappas och farfars ägo från 1969 till c. 1985 då hon såldes till Borgå. Det var väl då som Ditt, Jan, sjömansliv började. Mitt slutade egentligen samtidigt efter att jag tillbringat c. 14 somrar på henne från en ålder på 2 veckor till 14 år.

Visst är det ju sorgligt när man ser hur förfallen hon är på bilden från 2006. Men ingen tvivel om att det inte skulle vara Svalan som är på bild.

h.
Kristian
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: ms SVALAN

Post by kapstans »

HEJ och välkommen till fallrepet! Ja lite info fanns att få om henne och ja de har bogserat henne väck från platsen verkar det som.

http://holmers.com/Kungshatt/kungshatt.htm
Fredrik Ahlman
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Re: ms SVALAN

Post by Rautawaara »

Hej Kristian,

jag minns väl SVALAN då hon hörde hemma i Sibbo, besökte henne då redan så kan ju vara att vi har träffats nångång. Ifall någon vet mera om hennes öde eller har flera foton på henne skulle jag gärna önska se dem.

MVH
Jan
ingalill
Posts: 1
Joined: 14 Aug 2012, 11:03

Re: ms SVALAN

Post by ingalill »

Hej! Jag känner inte till Svalans vidare öden men min kusins pojke ägde den då den brann 1986. Han omkom efter att (som man tror, han var nämligen ensam) skulle öppna dörren till maskinrummet och då elden fick syre exploderade det i maskinrummet och han fick dörren bl.a mot huvudet. Det var en synnerligen sorglig händelse, han fyllde 25 år samma dag.

Tack för ordet
Ingalill
Post Reply